Egyszerűen megválaszolva az online marketinges felelős a vállalkozások megjelenéséért az online térben. Ebben benne lehet a stratégia kialakítása, kampányok és megjelenések kidolgozása és ütemezése, sőt, még a megvalósítás is. Ez egy nagyon összetett feladatkör, éppen ezért nincs két egyforma online marketinges.
A jó online marketinges egyszerre analitikus és kreatív, hatékonyan osztja be a saját -és mások – idejét, rutinos szövegíró és remekül kommunikál, miközben folyamatosan fejleszti saját magát. Olyan online marketinges azonban, aki a szövegírás, a grafika, a PPC és analitika, a stratégia és a kommunikáció területén is maximális tudással rendelkezik, sajnos nem létezik. Egyszerűen azért, mert ezek mind-mind külön szakmák.
Vajon milyen szakemberek léteznek, mi a feladatuk a gyakorlatban és honnan tudod megállapítani, hogy Neked kire van szükséged? Remélem, hogy mire a cikk végére érsz tisztábban látod majd, hogy milyen belsős vagy külsős online marketingessel szeretnél együtt dolgozni.
Ki az az online marketinges?
Az online marketinges támogatja a cégeket (webshopokat és szolgáltatókat egyaránt), hogy az online jelenlétük minél eredményesebb legyen, illetve hogy egyáltalán megjelenjenek az online térben.
Legyen szó webshopról vagy szolgáltatói szektorról, ma már mindannyiunk legjobb barátja a Google – így vajon tényleg megengedhetjük magunknak, hogy semmilyen online jelenlétünk se legyen? A válasz természetesen az, hogy nem.
Ha azonban már van egy weboldalunk vagy webshopunk, akkor mi garantálja azt, hogy a keresőben rá fog bukkanni a célcsoportunk? A közösségi médiában találkozni fog a bejegyzéseinkkel vagy hirdetéseinkkel? Hogy a meglévő ügyfeleink folyamatosan újravásároljanak? Hogy értékes tartalmakat kapjanak blogbejegyzések, edukatív videók vagy akár hasznos hírlevél tippek formájában?
Természetesen az online marketinges.
Mik az online marketinges feladatai a gyakorlatban?
Ahány online marketinges, annyi különféle összetételű feladatkör létezik.
Az online marketingesek általában felelősek a stratégiáért, a különféle online platformokon való megjelenésért és kampányokért, a fizetett hirdetésekért és írott anyagokért, sőt, néha még a grafikáért is.
De vajon képes mindezekre egyetlen ember?
Miért van ennyi féle online marketinges?
Feltételezzük, hogy egy online marketinges kolléga dolgozik a cégednél. Az online marketingesed megtervezi a stratégiát az ezért felelős emberekkel, majd nekilát a megvalósításnak.
Egy valamirevaló vállalkozásnak szüksége van egy weboldalra, ahhoz pedig, hogy ez a weboldal minél előkelőbb helyet foglaljon el a Google keresőben hatékony SEO-ra van szükség. Így az online marketingesednek képben kell lennie a szövegírással és a kulcsszó kutatással, majd hatékony és kreatív szövegeket is kell írnia
Érdemes jelen lenni a célcsoportnak megfelelő közösségi média platformokon, így első körben meg kell határozni, hogy melyek is legyenek ezek. Ezután az online marketinges feladata, hogy a célcsoport számára értékes, aktivitást generáló tartalmat készítsen, tehát szöveges és képi anyagokat gyártson, amelyeket publikál is.
Emellett a legtöbb vállalkozás profitál a fizetett hirdetésekből. Legyen szó Google vagy Meta Adsről, a platformok és a kampánystruktúrák mély ismerete mindkettőhöz elengedhetetlen. A kampányokat nem csak elindítani kell, hanem folyamatosan optimalizálni is, ehhez mind kreatív szinten, mind pedig analitikából képben kell lenni. A kampányok azonban megfelelő mérések nélkül nem lesznek követhetőek, így a szükséges bekötések és analitikai szoftverek ismerete elengedhetetlen.
Mindemellett az online marketinges képes sales funnelt építeni és visszacélozni azokat az embereket, akik valamiért még nem vásároltak, avagy szeretnénk, hogy újra vásároljanak. A fizetett hirdetések mellett ennek még mindig remek eszköze az e-mail marketing, amit online marketingesed megtervez és kivitelez, vagyis szöveget ír, ütemezi a leveleket és beállítja az esetleges automatizmusokat.
Végezetül pedig érthető és átlátható riportokat készít, amik alapjai a későbbi fejlődésnek.
Bár sok feladatot még nem is említettem, talán már kicsit tisztább a kép, hogy miért nehéz mindezekkel egyetlen kollégát megbízni.
Miért „nem elég” a cégednek egyetlen online marketinges kolléga?
Egyetlen online marketinges kolléga nem tudja több ember szakmáját/munkáját elvégezni. Ha a marketingesed ügyes stratéga és gördülékeny kapcsolattartó, akkor már nyert ügyed van.
Azonban ha rábízod a közösségi média kezelést, a PPC kampányokat, a szövegírási és grafikusi feladatokat, sőt, esetleg még az offline megjelenéseket is, akkor hamar érezheti azt, hogy több részre szakad.
Egy hatékony online marketinges dolgozik az erősségein, de tudja azt is, hogy miben érdemes segítséget kérnie.
Belsős online marketinges vagy feladat kiszervezés, melyiket válasszam?
Ez nagyban függ a céged struktúrájától és attól is, hogy mennyit szeretnél foglalkozni a marketing tevékenységeddel, illetve mennyire értesz a marketinghez.
Egy jó ügynökségben számtalan különböző online marketinges kolléga dolgozik, akiknek más és más a specialitása. Ha az ügynökségi oldalt választod, akkor minden területre kapsz egy szakembert, akiket nem is neked kell koordinálni. Az azonban nem igaz, hogy egy ügynökség mindent egyedül megold. (Képes rá, de nem lesz a leghatékonyabb.) Ha egy ügynökséggel szeretnél együtt dolgozni akkor érdemes arra számítanod, hogy folyamatosan fogtok kommunikálni egymással, együtt dolgoztok a stratégián és rendszeresen érdemes megbeszélni azt is, hogy jó irányba haladtok-e üzletileg.
Egy belsős online marketinges kollégával is rendszeres megbeszélésekre lesz szükség, azonban ő sokkal inkább benne van a vállalati kultúrában, ő maga is képes kapcsolatot tartani az alvállalkozókkal és rengeteg marketing feladatot is ellát. Fontos azonban, hogy egy online marketinges kolléga sem tudhat mindent – vagy nem olyan szakmai szinten, amire néha szükség van.
Éppen ezért ha belsős online marketinges kollégával dolgozol, akkor neki is szüksége lesz akár ügynökségi, akár alvállalkozói segítségre.
Online marketingesem van, érdemes bevonni egy ügynökséget is?
Igen!
Ez a szakmai nagyon sokrétű, és lehetetlen mindenben 100%-ot nyújtani.
Nagy általánosságban a marketingesek vagy a kreatív, vagy az analitikai feladatok felé szoktak specializálódni. Így ha az online marketinges kollégád remek szövegírásban és közösségi média kezelésben, akkor lehet, hogy szüksége lesz segítségre a PPC kampányok kezelésében. Ha kíváncsi vagy arra, hogy mik egy PPC manager feladatai, akkor kattints ide. Ez természetesen fordítva is igaz.
Ezen kívül mindig előfordulnak olyan “egyszeri” feladatok, amikkel ő is most találkozik először. Ilyen például a Meta és a Google Ads mérések beállítása, hibák elhárítása, feed optimalizálás vagy akár egy email automatizmus beállítása is.