Google Consent Mode v2 – Átállás utáni teendők

Az elmúlt hónapokban alig lélegezhettünk fel a Universal Analytics kivezetése, és a megosztó megítélésű Google Analytics 4 átállásából. A techóriás ismét változtat a szabályokon, ezúttal a felhasználói beleegyezéseken szigorít. Erre pedig a Consent Mode implementáció lett a válasz, ami sok fejtörést okozott, és a Google nem hagyott túl sok időt sem a reagálásra.

Az átállás megtörtént, és most jön a lényeg: hogyan biztosítsd, hogy a weboldalad és hirdetéseid zökkenőmentesen működjenek az új szabályozás szerint. Cikkünkben végigvezetünk a Consent Mode beállításainak ellenőrzésén, bemutatjuk az Advanced és Basic módok közötti különbségeket, és megnézzük, hogyan érinti a Google Ads és Analytics rendszereket.

Ellenőrizd, hogy technikailag is jól működik a Consent Mode v2

Előfizettél egy Google-partner CMP-re (Consent Management Platform), vagy a weboldal motorod automatikusan átállt? Ezzel még sajnos közel sincs vége a teendőidnek. Ahány CMP, annyi féle megoldással találkoztunk már, de egy valamiben közösek: a weboldaladban valószínűleg egy scriptet el kell helyezned a megfelelő működéshez. Ezután tudod ellenőrizni a Google Analytics és a Tag Manager felületén is.

via GIPHY

Google Analytics beleegyezési jelek

Első körben érdemes megnézned, hogy a GA4 mit mond. Az adatfolyamoknál láthatod, hogy a hirdetésmérésre és a remarketingre vonatkozóan jól működnek-e a jeleid.

Ha itt 2 pipát látsz, akkor ezzel rendben vagy. Amennyiben hibát jelez, akkor valami nem jól lett beállítva. Fontos, hogy ha Analytics-ből importált konverziókat vagy közönségeket használsz, mindenképpen legyen jól beállítva! Most nézzük mi a teendő Tag Manager oldalról.

Google Tag Manager ellenőrzés

Ezt a lépést csak akkor kell végigvinned, ha használsz GTM-et, és abban futnak Google-címkék. A Google-partner CMP-k automatizációinak köszönhetően nem kell konfigurálni egyenként a címkéidet, elég ha a Közösségi galériából importálod a választott CMP-hez tartozó sablon címkét.

Itt a Cookiebot példájából kiindulva, csak egy azonosítót kell majd beillesztened, és Consent Initalization trigger-re kell ellövődnie. Ezzel a triggerrel mindig a főbb címkék előtt lőheted el, így a beleegyezéseknek megfelelően fognak a felhasználónak aktiválódni bizonyonyos címkék.

Utána ajánlott Előnézetben is tesztelni, fogadd el a sütiket és keresd meg a 2. Consent eseményt.

Ami nagyon fontos, hogy On-page Default-ként az első 4 paraméter (ad_storage, analytics_storage, ad_user_data és ad_personalization) mindenképpen “Denied” státuszon legyen. Továbbá teszteld le, hogy ha elfogadod, a sütiket, vagy elutasítod, akkor az On-page Update résznél a megfelelő hozzájárulást lásd. A technikai rész ellenőrzésével megvagyunk, ám van még valami, amire sokan nem gondolnak.

Jogi oldalról is rendben vagy?

Ha biztosra akarsz menni, kérj segítséget egy jogászról, hogy hogyan rakjátok össze az adatkezelési tájékoztatót. Az új EU-s törvény kitér erre a pontra is, így ha teljesen szabályosan akarsz működni, érdemes rá időt és pénzt szánni.

Mi történik a Google Ads és Analytics rendszerekben?

Amennyiben weboldaladon használsz bármilyen Google címkét, kötelezően be kellett állítanod a Consent Mode-ot.

Sajnos az adatgyűjtés így gyökeresen megváltozik. Biztosan tapasztaltad már, ha sikeresen implementáltad a Consent Mode-ot, hogy kevesebb adat érkezik be GA4-be. Ha jelentősen kevesebbet látsz, az azt jelenti, hogy eddig technikailag nem jól működött a cookie bannered, ezáltal nem voltál GDPR kompatibilis.

via GIPHY

A változás Google Ads-ben is látható, ugyanis így, ha a felhasználó nem járul hozzá a sütikhez, lehet, hogy nem fogja az Ads bemérni a konverziódat. Itt jön képbe az, hogy milyen módon setupoltad a beleegyezéseket.

Basic Consent Mode vs Advanced Consent Mode

Az implementációra a fent említett 2 opciód van.

  • Basic Consent Mode működése nagyon egyszerű. A sütik elfogadásakor a mérő- és követőkódok aktiválódnak. Elutasítás esetén pedig nem gyűjt adatot, így ezen felhasználókról nem lesz képünk.
  • Advanced Consent Mode esetében, ha a felhasználó elfogadja a sütiket, az adatgyűjtés a szokásos módon zajlik. Amennyiben elutasítja, vagy nem nyilatkozik, úgy a követőkódok anonim módon ugyanúgy működésbe lépnek, viszont a Google rendszereibe már nem megy be az adat. Ezáltal a rendszer képes lesz mesterséges intelligencia segítségével visszamodellezni az adatokat. Tehát ha valaki konverziót hajt végre, de nem fogadta el a sütiket, akkor nagy eséllyel ezt a rendszer érzékeli, és a Google Ads riportba belekerül az adott konverzió. Fontos azonban, hogy ez csak egy “becslést” ad, nem pontos számokat. Nézzük meg, hogy ez mit jelent a gyakorlatban.

Konverzió modellezés Advanced Consent Mode v2-vel

Lássuk mi történik a konverzióiddal a jövőben. Ahogy említettük, Advanced esetén megnyílik a lehetőség a konverziók modellezésére. Ez ugye annyit jelent a gyakorlatban, hogy a Google algoritmusa ad egy becslést arra vonatkozóan.

A Google Ads-ben a “Konverziók” menüpontban, az adott konverzió nevére kattintva érheted el a “Diagnosztika” fület, ahol jó esetben egy táblázatot fogsz látni. Itt jelzi a rendszer, hogy adott időszakban a látható konverzióidnak hány százaléka modellezett adat.

Amennyiben valamilyen CMP-t használsz, vagy dobozos webshopot, akkor nagy eséllyel az Advanced van beállítva nálad is, így a modellezés aktív.

via GIPHY

2024 tényleg az adatvesztés éve?

Valószínűleg igen. Ezt a frázist nem most kezdték el ráaggatni az adott évre online marketinges körökben. Viszont az idei év az összesen túltesz. A jövőre nézve egyre kevesebb adat fog rendelkezésünkre állni.

Mit tehetsz, hogy adatvezérelten optimalizáld a kampányokat továbbra is? Egyre fontosabb lesz a saját ügyféllistáknak a megléte, és annak az adott hirdetési rendszerbe táplálása. Ezen felül pedig javasoljuk, egyeztess minél gyakrabban ügyfeleiddel/ügynökségeddel az eredményekről, hogy mindenkinek jobb rálátása legyen az eredményekre.

via GIPHY

Jól jönne egy segítő kéz a témában?

Hasonló bejegyzések