A domain és az URL címek

A weboldalad domain nevének és az URL címeknek a szerepe a keresőoptimalizálásban

Az előző bejegyzésekben átvettük a keresőoptimalizálás összetevőit röviden. Volt ott minden jó, amivel foglalkoznod kell majd. Van amit egyszer be kell állítanod, és onnantól kezdve oké, van amit minden új tartalmadkor be kell külön állítanod, és lesz olyan, amin érdemes lesz folymatosan dolgoznod. Most vegyük sorba ezeket az összetevőket.

A domain

A legtöbb vállalakozás domain neve általában a cégnevének a “kreatívabb” része. Vagyis a cégneved a mindenféle dátumok, egyéb megjegyzés és cégforma nélkül. Vagy ha minden belepakolsz a domain nevedbe, akkor ugye kicsit furán fog kinézni.

Például, ha a céged neve “Kovács-Dent fogtechnikai szolgáltató 2000 KFT.” lenne (remélem egyikőtök cégét sem hívják így), akkor a domained neve “www.kovacs-dent.hu” lesz nagy valószínűséggel. Ha a hosszabb verziót választanád, akkor a “www.kovacs-dent-fogtechnikaiszolgaltato2000kft.hu” lenne a domained. Ilyet NE csinálj légy szíves, mert nem szép. Vagy ha mégis csinálsz ilyet, akkor ne ez legyen a fő domained. Válassz egy másikat is, és inkább irányítsd át a látogatót.

A jó domain kiválasztásához segítség a kulcsszólistád. Nyisd meg, és keresd ki belőle azokat a kulcsszavakat, amik a legrelevánsabbak a Te témáddal kapcsolatban és magas a rákeresések száma. Gondolj csak bele, ha “Kovács úrnak” a kulcsszólistája jó rákeresési számmal tartalmazza a “fogtechnika”, “fogtechnikus” szavakat, és az ő domain neve a “www.fogtechnika.hu” lenne, akkor aki a keresőben a “fogtechnika” kifejezésre keres, a fizetett találatok alatt (valószínűleg) elsőként fogja megtalálni “Kovács urat”.

Sajnos a piac már gyorsabb volt nálunk, és a jó domain neveket már lefoglalták. Vannak olyanok, amik átregisztrálhatóak, de ez költséges folyamat. Ha a új terméket vagy szolgáltatást vezetsz be egy piacra, nagy esélyed van arra, hogy ezek a kulcsszavas domainek még nem foglaltak. De, mivel új a terméked, nem tudják majd az emberek, hogy mit kell keresni, ezért ez a domained később fog beérni.

A fenti “sajnos” rész miatt Te is és én is a cégnevünk “kreatívabb” részét fogjuk regisztrálni domain-nek. Ez van, a későn jövők a szünetben próbálkozhatnak. De ettől függetlenül nézd át azt a kulcsszólistát, és keresgélj a jobb szavak között, hátha találsz valamit. Csinálj hozzá egy különálló weboldalt, és máris szegmentáltad a piacodat is. Lehet neked több domained és több weboldalad is, nem baj az.

Plusz ötlet a domain választáshoz

Vedd elő azt a listádat, amibe a konkurenciádat és a piacod szereplőit felírtad. A domain nevüket gépeld be a Google AdWords kulcssszóválasztójába, és nézd meg, arra a kulcsszóra hány rákeresés volt. Ezt írd össze, és válaszd ki a legrelevánsabbakat. Utána nézd meg, hogy valóban mindegyik le van-e foglalva, és amelyik nincs, csapj le rá! (Egyébként ezzel a módszerrel nagyszerűen meg tudod nézni, hogy a konkurenciáidnak milyen erős a nevük, a márkájuk. Minél több rákeresés van, ugye annál többen keresik azt a céget, annál nagyobb az ismertsége.)

Elírások. Klasszikus. Fogd a kulcsszavas és a “kreatív” cégneves domainedet, és nézegesd meg, hogy követik egymást a betűk. Ha találsz egymás után nehezen legépelhetőeket, akkor azt más is el fogja rontani. Ezeket a domaineket szintén beregisztrálhatod. Példa az index.hu és az indx.hu esete.

Az URL címek

Akkor most átvesszük az URL címeket. Mit érdemes tudnod róluk, és hogy érdemes felépíteni őket.

Egyszerűbb, mint gondolnád, de sok cég mégis elköveti a hibákat. Nem is a cég hibája igazából. Inkább valahol a webfejlesztés során szokott elcsúszni a dolog, de tisztelet a kivételnek. Én is tapasztalatból mondom ezt, már több weboldal készítésében is részt vettem, és találkoztam a hibával.

Az URL címed tulajdonképpen a domain neved és a hozzá tartozó almenük címe vagy elérési útvonala.

A probléma ott szokott lenni, hogy a / jel utáni résszel már senki sem foglalkozik. Pedig ennek a résznek keresőoptimalizálási szempontból kulcsszerepe van. Ezt is ugyanúgy érthetően kell megírni, mint az adott URL-hez tartalmazó oldalt. Online Marketing szaknyelvet használva az URL címeid legyenek beszédesek, mondják el, hogy miről fog szólni az adott aloldalad. Gyakorlatban ez úgy néz ki Kovács Úr fogtechnikai weboldalánál, hogy a fogtechnikáról szóló aloldal URL címe a következő lesz: www.kovacs-dent.hu/fogtechnika. De ugyanez vonatkozik a fogtechnikai tanácsadásra is: www.kovacs-dent.hu/fogtechnikai-tanacsadas (ha egyáltalán létezik ilyen fogalom a fogtechnikában).

Ugye mennyire egyszerű? Mégis sok weboldalon nem működik jól. Nagyon sok helyen így néznek ki ezek az URL címek: www.kovacs-dent.hu/page-id?=24. Na ezzel aztán elég nehéz beazonosítani az oldal tartalmát, és a Google robot se fog vele sok időt tölteni.

Viszont a webfejlesztőket is meg kell védenem. Vannak olyan esetek, amikor nem kerülheted el az ehhez hasonló URL címeket. Egy komolyabb webáruház vagy apróhirdetés portál esetében például nem tehetik meg, hogy valamilyen kódsort, számot ne illesszenek be az URL címbe. Ez azért van, mert óriási tartalommal rendelkező oldalak esetében valamilyen módon be kell azonosítani egy oldalt, és ezért jelölik meg egy számmal. Ezen felül ilyen óriási adathalmaz esetében előfordulhat egyezés, és ezeket valamilyen módon meg kell különböztetni egymástól.