Ahogyan az A/B tesztelés segít Neked

Az A/B tesztelés egy régi marketing trükk, amit elég sokan használnak. A nevéből is adódik: tesztel Neked 2 változatot, amivel javítani tudod a marketinged eredményét. Ez pedig azért jó Neked, mert tudatosan javítod az online marketingedet, számokra alapozva és így hatékonyabb leszel: kevesebb költéssel több bevételed lesz. És ezt egyszerűen, az A/B tesztelés segítségével fogod elérni.

Az A/B tesztelés tulajdonképpen kettő különböző elem tesztelése a kampányod során. Ez lehet pl. egy szöveg, egy kép, landing oldal, landing oldal címsora. A/B tesztnélk mindig igyekszünk azonos mintavétellel dolgozni, hogy a tesztünk minél relevánsabb eredményeket hozzon nekünk.

Ez nem annyira nehéz, mint ahogy le van írva, de vannak az A/B tesztelésnek szabályai

Péládul egy ilyen teszt során mindig azonos mintán próbálunk dolgozni, vagyis azonos felületeken azonos időben. Ezt persze nehéz megoldani és még így sem lesz 100%-os az eredményed, mert nem mutathatod meg egy időben egy embernek mind a két lehetőséget, hogy válasszon.

De arra érdemes figyelned, hogy egyes A/B tesztek csak úgy működnek és úgy tudsz következtetést levonni belőle, ha egyetlen egy elemet tesztelsz. Pl. egy adott időpontban kiküldött értékesítési célú hírlevél esetében a levél törzsszövege legyen azonos, de a tárgymezőből létrehozhatsz kétfélét. Így a tárgymezőt teszteled és ahhoz nézed az eredményeket. Ha a törzszöveg és tárgymező is más, akkor nem fogod tudni, hogy melyik miért működött jobban.

És az egyik legfontosabb: csak úgy van értelme az A/B tesztnek, ha tudod előre, hogy mit szeretnél megmérni, mire vagy kíváncsi. A fenti példába bele lehet kötni pont emiatt, mert a tárgymező módosítása igazából csak arra ad Neked választ, hogy melyik működik jobban, melyiket nyitják meg szívesebben. De abban már kevásbá segít, hogy az eladásaid változtak-e volna más szövegezés esetében.

Ez még mindig bonyi, de itt van pár példa és lehetőség a tesztelésre:

A csatornáid

Tesztelheted akár azt is, hogy melyik kommunikációs csatorna működik Nálad jobban. Itt megszakad az azonos minta vétele, de mivel vállalkozó vagy, érdemes nézned az eredményenkénti költségedet csatornánként. Pl. én sokat tesztelem feliratkozási kampányoknák a Facebook vagy az AdWords Gmail hirdetéseit. Ahol hatékonyabb (vagyis olcsóbb) azt preferálom. De ugyanígy tesztelheted pl. webshop esetében a Facebook vagy AdWords Search hálózatát.

Landing oldal

Ez elég összetett dolog, mert itt több lehetőséged is van. Ha konverziós arányod a tesztelés célja, akkor rengeteg elemet tudsz tesztelni.

A CTA gombod - a gombon szereplő szöveg vagy akár a gomb színe is befolyásolhatja a konverziód. 

Az oldal elrendezése - vannak szabályok, hogy a szöveg, az űrlap vagy a kép hol helyezkedjen el. Ezt ha variálod, javulhatnak az eredményeid.

A főcím - A főcímen sok múlik, hogy egyáltalán továbbmegy-e a látogatód az ajánlatod felé

Az ajánlatod - Itt is több dolgot tesztelhetsz. Az ár prezentálása, tartalmazza a szállítási költséget vagy külön tüntesd fel. A bónuszok megdobják a konverziót vagy nem kellenek. És még sok minden.

A teljes landing oldalad szövege - Tesztelheted azt is, hogy milyen a landing szöveged. Azért mert egy marketing szövegíró írja meg a landing oldaladat, nem feltétlenül lesz az a legjobb. (Amikor még kevesebbet tudtam a landing oldalakról, akkor írtam meg a legjobb landing oldalamat - 12,7%-os konverzió egy komplex szolgáltatásra)

És még sok mindent meg tudsz vizsgálni A/B teszttel.

A célközönséged

Facebook és az AdWords Display esetében használom szinte kivétel nélkül ezt a lehetőséget. minden egyes kampány indításánál több célcsoportot választok ki magamnak és mindegyiknek külön-külön állítok be kampányokat. Így meg tudom nézni, hogy melyik célcsoport hozza Nekem a leghatékonyabban a konverziókat és később arra fókuszálok. Ezzel akár felére is csökkentheted a konverziós költségeidet.

De nem kell megijedned, ez annyira nem bonyolult. Azt is csinálhatod, hogy életkort vagy földrajzi helyet tesztelsz. Már ez is tud Neked segíteni.

A hirdetésed

Itt aztán szintén rengeteg tesztelési lehetőséged van. Ha csak a Facebook-ot nézem, akkor

  1. főcím
  2. hirdetés szövege
  3. hivatkozás-leírás
  4. CTA gomb
  5. kép
  6. elhelyezés - hírfolyam / jobb oldali oszlop

Bármelyik változtatásával máris új eredményeket fogsz kapni. Ha pl. kicseréled a képet vagy a főcímsort ütősebbre, akkor javulhat az átkattintási arányod és ezzel csökkenhetnek a kattintási költségeid.

Érkező oldal

Webshopok esetében nehéz ügy szokott lenni a Landing oldal kérdése. Általában nincs ilyen és habár sokan azt mondják, hogy a termékoldal megfelel, az azért nem landing. De itt is variálhatod a dolgot: Ha van egy általánosabb webáruház kampányod, akkor küldheted a látogatókat már egy kategória oldalra, de küldheted a főoldalra is. Itt máris el tudod dönteni, hogy melyik lehet jobb.

A hírleveled

A tárgysor - Ezzel találkozik először az olvasód, vagyis érdemes lemérned a jobb megnyitás érdekében. Minél jobba  címsorod, annál többen nyitják meg az e-mailed.

A szövegtörzs - Ha értékesítési e-mailt írsz, akkor annak tesztelheted a szövegezését egy A/B teszttel. Amelyik többet ad el, azt kell kiküldened a fennmaradó közönségednek.

Van-e benne kép - A képek elhelyezése a levelekben rontja a megnyitási arányokat. Próbáld ki, hogy ez Nálad mit mutat. És javaslom, ha eddig tettél be képet, szép lassan szokj le róla.

Linkek és elhelyezése - Nem meglepő, de az e-mailben szereplő linkek darabszáma is befolyásolja a célbaérést, ezáltal a megnyitást. De ami Neked fontosabb lehet, hogy az adott linket, amivel rámennek az emberek az oldaladra hova helyezed el és hogyan jeleníted meg. Ide is tehetsz egy gombot akár, ami figyelemfelkeltőbb, de h a szövegben hivatkozol, az is szép eredményeket hoz. Emellett nézd meg, hogy ha kiteszed a szöveg elejére és végére is a hivatkozást, akkor melyikre kattintanak jobban.

Kinézet - Szintén befolyásoló tényező, nagyon sok múlik azon, hogy grafikus megjelenésű vagy csak szöveges az e-mailed. A szöveges e-mailek jobban célba érnek. De teszteld le, készíts egy grafikus e-mailt és küldd ki ugyanazt csak szövegesen.

 

Szóval van mit A/B tesztelned a marketinged során, és a jó hír az, hogy ehhez rendelkezésedre állnak a megfelelő mérőszámok is. Ha jól meghatározod a céljaidat, hogy mit szeretnél mérni, és utána ezt le is követed, akkor garantáltan jobban fog teljesíteni a marketinged. És Te is jobban fogsz örülni.