Amit az új Google Analyticsről tudnod kell

Nem túlzunk, ha azt mondjuk, hogy az egész marketinges szakmát lázba hozta 2020 októberében a Google Analytics legújabb verziójának a megjelenése. Mindenkiben felmerültek a kérdések, hogy miben lesz más az új verzió, miért volt rá egyáltalán szükség, mikor kell elkezdenünk használni, illetve, hogy hogyan tudjuk hatékonyan kihasználni az előnyeit a mindennapi munka során. 

Ha te is azok közé tartozol, akik csak kapkodják a fejüket, hogy mi ez az új őrület, akkor tarts velünk, hiszen ez az első ránézésre szokatlan és átláthatatlan rendszer sok új izgalmas lehetőséget rejt a számodra.

Így jutottunk el az UA-tól a GA4-ig

Mielőtt fejest ugranánk a GA4 új és érdekes funkcióiba, tisztázzuk le egy kicsit az alapokat, azaz, hogy mire is való a Google Analítics.

A Google Analytics a Google ingyenes analitikai szoftvere, amelyből rengeteg számunkra értékes adatot tudunk kibányászni az oldalunkon járt felhasználókról és azok viselkedéséről. 

  • hányan jártak az oldalunkon, 
  • hányan hajtották végre az általunk beállított konverziós célokat, 
  • hogyan jutottak el az oldalunkra, 
  • milyen demográfiai jellemzőik és érdeklődési köreik vannak

Google Analytics verziók 1-3.

Az Analytics legelső verziója az Urchin nevet viselő szoftver volt, amit még 1998-ben alkotott meg a Quantified Systems cég. 

Az Urchin nagyon gyorsan az egyik legnépszerűbb webanalitikai eszközzé nőtte ki magát, a Google pedig megvásárolta és ingyenesen elérhetővé tette a szoftvert, ami 2005-től Urchin from Google néven futott. 

2007-ben a Google kifejlesztette a saját követőkódját és fejlesztéseket hajtott végre a programon. Ezt a verziót szokás Classic Google Analytics néven emlegetni. Ez a változat több módosításon is átesett, mígnem 2013-ben megszületett Universal Analytics, ami a mai napig nélkülözhetetlen társa a marketingeseknek és azoknak, akik a saját weboldaluk teljesítményét szeretnék nyomon követni. 

Ezzel el is érkeztünk napjaink, amikor a már a jól ismert és nyolc éve használt UA mellett a GA4 is elérhető.

Igény a változásra - Miért volt szükség a GA4-re?

Joggal merül fel most mindenkiben a kérdés, hogy ha az Universal Analytics ilyen sok éven keresztül elegendő volt számunkra, akkor mi szükség volt egy újabb Analytics változatra.

A válasz nagyon egyszerű, az évek során sokat változott a világ és vele együtt az online értékesítés is. Egyre nagyobb a térhódítása az appoknak, így létrejött az igény arra, hogy összesítve mérhessük a weboldal és az applikáció forgalmát, eredményeit, ezzel együtt pedig pontosabban nyomonkövethessük a felhasználói útvonalat. 

Az UA ezt nem tudja lehetővé tenni számunkra. Elsődlegesen ezt a hiányosságot hivatott pótolni a GA4.

Ennek megértéséhez vegyünk egy egyszerű példát. Valaki rákattint a hirdetésünkre, megérkezik a webshopunkra, nézelődik, majd távozik. Később úgy dönt, hogy megrendeli az egyik termékünket az applikációnkon keresztül. Ezt a vásárlói útvonalat a GA4 már képes nyomonkövetni. 

Alapvető különbségek az UA és a GA4 között

A legfontosabb különbség tehát a két verzió között, hogy még az UA-ban külön tulajdont kellett létrehoznunk a webhelyforgalom és az appból származó forgalom mérésére, addig a GA4-ben már egyetlen tulajdonhoz be tudunk állítani weboldalt és applikációit is adatforrásként.

Ezek alapján azt gondolhatnánk, hogy az Analytics 4. verziója nem más, mint az Universal tulajdon és a Firebase app tulajdon összevonása, de ettől azért jóval többről van szó.

Nézzük is meg sorban, hogy mik a legfontosabb különbségek köztük.

Eltérő mérési modell

Szemben az Universal Analytics-szel, ami a mérésnél a munkamenetekre fókuszál, a GA4 már új eseményalapú mérést használ, ami által pontosabb képet kapunk a felhasználóinkról és azok viselkedéséről. A GA4-ben az UA-ban megszokott Oldalmegtekintés is eseménynek számít itt. 

Megújult kezelőfelület

Az UA jól ismert riportjai közül többnek is búcsút inthetünk. Eltűnt a Viselkedés, a Közönség, és a Konverziók riport. 

A GA4-ben az elérhető riportok két csoportra oszlanak. 

Az Életciklus alá tartozik az: 

  • Ügyfélszerzés, 
  • Elköteleződés, 
  • Bevételszerzés. 

A Felhasználó kategóriába pedig a :

  • Demográfia, 
  • Technológia. 

A Bevételszerzés riportjaiban tudjuk nyomon követni a e-kereskedelmi adatainkat, azonban egyelőre kevésbé részletesen, mint az UA-ban. A konverzióként beállított eseményekről szóló összesítést az Elköteleződés riport alatt érhetjük el. 

A Megtartás riport pedig a látogatóink visszatérési gyakoriságáról ad összesítő adatokat számunkra.

Haladó, egyéni riportok - Avagy Felfedezések

A kevesebb előre létrehozott riportért cserébe sokkal többféle egyedi riportot tudunk létrehozni. Ezeket a Felfedezések menüpont alatt találjátok.

Létrehozhatunk szabad formátumú riportokat, ahol kedvünk szerint választhatunk ki szegmenseket és dimenziókat és rendezhetjük őket táblázatba, illetve különböző grafikonokat, diagramokat is készíthetünk. 

A Tölcsér felfedezése funkcióval az általunk elképzelt konverziós útvonal lépéseinek teljesülését vizsgálhatjuk meg alaposan. Alaposabban, mint azt az UA-val tehetjük, hiszen itt akár 10 lépést is beállíthatunk. Valamint nyitottá tehetjük az útvonalat, így azokról a felhasználók sem vesznek el a szemünk elől, akik nem járják végig a teljes útvonalat.

Az Útvonal felfedezése segít lekövetni a felhasználóink valós útvonalait, és olyan információt ad a kezünkbe, ami könnyebbé teheti számunkra a lemorzsolódási arányon való javítást.

Továbbfejlesztett mérés

A GA4 bizonyos események automatikus mérését teszi lehetővé külön kódok és Google Tag Manager címkék létrehozása nélkül. Ilyen események például egy fájl letöltése, egy videó lejátszása, legörgetés, vagy az oldal keresőjének a használata. 

Ezen felül természetesen egyéni események is létrehozhatók, és ezekből is konverziós események generálhatók. 

Minden eseményhez 25 paramétert tudunk hozzárendelni a minél részletesebb mérés érdekében. Egy kitöltött űrlap esetében például minden kérdéshez paramétereket tudunk hozzáadni, ezáltal az adott kérdésre adott válaszok alapján is tudjuk utána szegmentálni a kitöltőinket.

Viszlát Visszafordulási arány

Ami sokakat valószínűleg sokkolt, az a jó öreg Visszafordulási arány eltűnése a metrikák közül. Bár előszeretettel nézegetjük ezt a mérőszámot, tulajdonképpen nem kár érte. Sok esetben nem ad pontos képet a felhasználók tényleges elégedettségéről, mert előfordul akár, hogy az adott céloldalról a felhasználónak nincs is oka tovább kattintani egy másik oldalra. 

Ehelyett új metrikák jelentek meg a felhasználói elköteleződés mérésére, mint:

  • Tevékenység átlagos időtartama, 
  • Felhasználónkénti eseményszám, 
  • Elkötelezett munkamenetek. 

A GA4 új metrikái sokkal árnyaltabban mutatják meg nekünk, hogy a céloldalra landolva a felhasználó mennyire volt elégedett a kapott élménnyel.

Prediktív mérőszámok

Nincs már szükségünk jósgömbre, ha látni szeretnénk, hogy a felhasználóink várhatóan hogyan fognak viselkedni a jövőben. Egy másik nagyon izgalmas újítása a GA4-nek a prediktív mérőszámok megjelenése, melyek megmutatják, hogy mekkora a vásárlási és a lemorzsolódási valószínűség. Tehát a rendszer megjósolja nekünk, hogy például egy az elmúlt 28 napban aktív felhasználó mekkora valószínűséggel fog végrehajtani vásárlást. 

A GA4 legfontosabb előnyeinek összefoglalása

Szokatlan lesz átállni a GA4-re a jól megszokott Universal után, de az kétségtelen, hogy az újítások között több olyan is akad, amit nagy valószínűséggel imádni fogunk, miután megszoktuk. Nézzük át, melyek a GA4 legnagyobb előnyei!

 

  • Weboldal és app összesített mérését teszi lehetővé
  • Nagyobb fókuszt kap és pontosabban mérhető a felhasználói útvonal
  • Eszközök közötti pontosabb mérést biztosít, hála a GA4 új, felhasználót azonosító módszereinek
  • Fejlettebb és interaktívabb a vizualizáció, a riportok teljesen testreszabhatóak
  • Bizonyos események mérése automatikus és nem kellenek hozzá külön Tag Manager címkék
  • Új, hasznos mérőszámok állnak rendelkezésünkre
  • Egyszerűen és gyorsan létrehozhatunk közönség szegmenseket
  • Az új DebugView funkció lehetővé teszi a mérési anomáliák azonnali kiszűrését
  • Megvalósul az adatlimit nélküli mérés, ami eddig csak a fizetős Analytics360 használatával volt biztosított

Hogyan használjuk a GA4-et?

A GA4 számtalan előnye és érdekessége ellenére egyelőre folyamatosan változik és vannak még hiányosságai, amikre a jövőben biztosan fog megoldás születni.

Egyelőre azt javasoljuk, hogy használjátok az UA-val párhuzamosan, annak kiegészítéseként, nem pedig helyette. Érdemes a már jól ismert és bejáratott UA riportokat megtartani és mellette ismerkedni a GA4-gyel és annak funkcióival. 

Ha egy fiókban már rendelkezünk UA tulajdonnal, akkor néhány kattintással létre tudunk hozni azzal párhuzamosan egy GA4 tulajdont is, külön mérőkód oldalba való behelyezése nélkül. Új fiók létrehozása esetén pedig a rendszer lehetővé teszi a párhuzamos létrehozást. 

Egy biztos, el kell kezdeni használni minél előbb az új verziót, meg kell ismerni az új mérési modellt, hiszen ebbe az irányba haladunk. A Google már csak ezt a verziót fogja továbbfejleszteni, még a végén egyszer végleg búcsút intünk régi barátunknak, az Universal Analyticsnek.

giphy

Ha úgy érzed, hogy szükséged lenne egy kis segítségre a weboldalad mérésének rendberakásához, felülvizsgálatához, vagy egyszerűen csak egy új online marketing stratégiára, akkor fordulj hozzánk bizalommal, hogy a te cégedet is magasabb szintre repíthessük. 

 

Borsos Georgina

Borsos Georgina

Google Ads és Facebook Ads szakértőnk, aki a kampányaidat fogja menedzselni.

e-mail: borsos.gina@beonweb.hu