Az AdWords hirdetéseid optimailizálása

Hogyan, miként? Mire figyeljünk az AdWords hirdetések optimalizálásakor?

Beállítottad a kampányodat, a lehető legjobb tréningen tanultak és ebook-ok alapján. El is kezdett futni, jönnek az eredmények. Nő a megjelenésszám, jönnek a kattintások, van konverzió is és persze a rendszer terheli a bankkártyádat folyamatosan. Eljött az idő, hogy valamit tegyünk, és elkezdjünk optimalizálni, javítani a hirdetések hatékonyságán.

A konverziód költsége

Az első legfontosabb lépés, hogy tudd, mennyibe kerül átlagosan neked egy konverzió, hiszen utána ehhez kell nézned az eredményeket, nyilván ennél jobbat kell csinálnod. Haladó technika, hogy az Analytics e-kereskedelem segítségével már kosárértéket vagy akár nettó nyereséget is be tudsz állítani, így azt is meg tudod mondani, hogy pontosan mennyit kerestél egy adott kulcsszón. Ez az első legfontosabb lépés, mert később ehhez kell igazodnunk.

A beérkezett adatok - mennyi idő után nyúlj bele?

Soha ne időben gondolkodj, mindig csak számokban. Alacsonyabb költségkeret vagy magas kattintási költségek mellett adott időszakban a különböző piacokon kevesebb interakció történik, ami alapján nem fogsz tudni döntést hozni.

Bármikor is állítgatsz a rendszerben, fontos, hogy csak megfelelő adatmennyiség birtokában hozz meg döntést és állíts át valamit.
Egyszerű: 1000 megjelenés, 100 kattintás és 3 vásárlás még kevés lesz, de 15000 megjelenés, 1500 kattintás és 45 konverzió már elegendő lehet.

Ez kicsit a piacodtól, a cél konverziós értékedtől függ, de lentebb látsz majd pár tippet, amikor már azonnal fogod látni, hogy mik is lesznek nálad ezek a számok.

Mág egy fontos dolog, hogy a számokat mindig különböző szinteken vizsgáld meg:

  1. Hirdetéscsoport szintje
  2. Kucsszó és hirdetés szintje

Kezdjünk bele az optimalizálásba

Nézzük az Analytics-et

Mielőtt az AdWords-ben turkálnánk, az Analytics-ben nézd meg az “Ügyfélszerzés” alatt a fizetett hirdetésekből származó eredményeidet: visszafordulási arány, megtekintett oldalak, oldalon töltött idő, konverziós arány. Ezeket az oldalad átlagos eredményeihez viszonyítsd és ez alapján döntsd el, hogy jól működik-e a kampányod.

analytics_aw

Ha az átlagosnál valami rosszabb, akkor valami nem jó. Vagy a céloldalad hibás, vagy a kulcsszó-hirdetés-céloldal összhangja nincs meg, ezért a látogató csalódott lesz és elmegy az oldaladról.

Néhány mutató az AdWords fiókodban, amit vizsgálnod kell

  1. Kattintások száma
  2. Megjelenés
  3. CTR (Átkattintási arány)
  4. Átlagos CPC
  5. Költség
  6. Konverzió
  7. Költség/Konverzió
  8. Konverziós arány
  9. Relevancia
  10. Átlagos pozíció

És még sok minden, de ezeket mindenképp figyeld

 

Cél konverziós költség vizsgálata

A konverziós költségeknél mérlegelned kell, hogy mennyit is ér ez meg neked. Kampányszinten meg tudod nézni, hogy átlagosan mennyibe kerül Neked egy vásárlás, feliratkozás vagy ajánlatkérés. Továbblépve a hirdetéscsoportok vagy a kulcsszavak szintjére is meg tudod ezt vizsgálni. Ahol magasabb a konverziós költséged az átlagnál, ott csökkentsd a licitet, a Max CPC-det. Kevesebb konverziód lesz, de elkezd közelíteni az átlagárhoz az értéke.

Kulcsszavak ellenőrzése

Ha már hirdetsz AdWords-ben, akkor valószínűleg csak bedobáltad a kulcsszavakat egy-egy hirdetéscsoportba vagy akár csak egy hirdetéscsoportba. Ez így annyira nem jó, ezen javítsunk. A Kulcsszavak szintjén látod a Relevancia pontszámodat, ha ez nagyon alacsony (5 alatt van), akkor a minőségi pontszámod rossz és drágábban hirdetsz. Vagyis hirdethetnél olcsóbban is. Ezen úgy tudsz segíteni, hogy a kulcsszó-hirdetés-céloldal relevanciáját javítod, mégpedig úgy, hogy az egyes összetartozó kulcsszavakat vagy kifejezéseket külön hirdetéscsoportokba rendeled. Ehhez a hirdetéscsoporthoz pedig adsz meg egyedi, a kulcsszavakat tartalmazó hirdetéseket.

 

Mielőtt a kulcsszavakba még jobban belemegyünk, nézzük meg, hogy valójában mire is keresnek a potenciális érdeklődőink. A Kulcsszavak szintjén felül a Keresési kifejezések fülön le tudod kérni ezt a listát.

aw-kulcsszo

Két fontos teendőd van:

  1. Amire sokan keresnek vagy van rá konverziód, de nincs hozzáadva a listádhoz, azonnal add hozzá Pontos és Kifejezés egyezéssel. (Erről mindjárt)
  2. Amit látsz, hogy számodra teljesen irreleváns kifejezés, azt pedig azonnal zárd ki a kulcsszólistádból (Pl. online marketing Debrecen - szép város, de mivel szeretek személyes kapcsolatban lenni a partnereimmel, ezért nem szeretnék ott dolgozni)

 

És ezt rendszeresen, bizonyos időközönként végezd el.

A kulcsszavak Pontos és Kifejezés egyezéséről

A legtöbben (én is) először minden kulcsszót csak úgy, mindenféle jelölés nélkül beteszünk a fiókunkba. Ez azt jelenti, hogy általános egyezést választunk, vagyis minden hasonló kifejezésre meg fogunk jelenni. Ezt egy kicsit leszűkíted, ha Kifejezés egyezést állítasz be, ezt jelöljük úgy, hogy idézőjel közé tesszük a kulcsszót. Ilyenkor már csak akkor jelenik meg a hirdetésed, ha az idézőjel közötti rész benne van a keresésben. Nem pont az, hanem annak egy bővített változata, de amit beírtál az idézőjelbe, annak szerepelnie kell. Pontos egyezés esetén kapcsos zárójel közé tesszük a kulcsszót, ilyenkor csak akkor jelenik meg a hirdetésünk, ha pontosan azt írták be a keresőbe, amit mi megadtunk.

Az Adwords jó fej és segít nekünk. Az előbb említett Keresési kifejezések résznél megmondja, hogy hogyan keresték azt a kifejezést az érdeklődőink. Utána Neked ezt csak hozzá kell adnod a listádhoz.

Még egy a kulcsszavakhoz:

 

Ha szeretnéd, hogy egy-egy kifejezés esetén az egyik szó mindenképpen szerepeljen a keresésben, akkor tegyél az adott szó elé egy plusz (+) jelet.

Zárjuk ki az irreleváns kifejezéseket, szavakat az AdWords hirdetésedből

Szintén a Keresési kifejezések résznél rengeteg olyan kulcsszó kerül neked kilistázásra, amik nem feltétlenül relevánsak számodra. Ez legtöbbször abban az esetben fordul elő, ha általános egyezéssel indítottad a kampányodat, ilyenkor a rendszer kibővíti a kereséseket és nem a te témádhoz szorosan kapcsolható kulcsszavakra is megjelenik. Pl. 'online marketing' kifejezésre megjelenhetsz az 'online marketing munka' vagy online marketing állás' kifejezésekre. Nincs más dolgod, csak ezeket a kifejezéseket ki kell zárd a hirdetéscsoportodból és így nem fogsz rá megjelenni.

Optimalizáljuk a kulcsszavakat

Egyrészt az egyezések módosításával, kizárással már sokkal jobb eredményeket fogsz elérni. 

Másik eleme, hogy ránézel a megadott a kulcsszavaidra és elkezded kapcsolgatni őket:
Amelyiknél nem volt konverziód, de a kulcsszó már elvitte az átlagos konverziós költséged többszörösét, azt a kulcsszót szüneteltesd, mert nem hatékony.

Amelyik kulcsszavad legalább 1000-szer megjelent, de nem volt átkattintásod, azt is szüneteltesd. Ha az átkattintási arányod 1000 megjelenés mellett is alacsonyabb az átlagnál, akkor vizsgáld meg pozíciódat és az elért konverziókat. Ez alapján változtass a liciteden vagy a céloldalon vagy szüneteltesd a kulcsszót.

Az átlagos pozíciódat a minőségi mutatóval vagy a licittel javíthatod. Ha megemeled a licitet, akkor javul a helyezésed. A minőségi mutatódat az “Állapot” oszlopban a kis szövegbuborékra kattintva tudod megnézni. Ez legyen minimum 5 vagy ennél jobb. Ezt úgy javíthatod, ha a céloldal-hirdetés-kulcsszó relevanciát javítod, ahogy fentebb említettük.

Amelyik kulcsszavadra volt konverziód, de az átlagos értéknek a többszöröse volt, akkor vagy csökkentsd a licitet vagy kapcsold ki a kulcsszót.

Hirdetésszövegek optimalizálása

Egy Hirdetéscsoportban több hirdetésed is legyen, mondjuk három különböző. A kampányodat mindig egyenletes hirdetésrotációra állítsd, ilyenkor a rendszer kb. ugyanannyiszor jeleníti meg mindegyik hirdetésed. 1000 megjelenés felett a konverziók száma és az átkattintási arány alapján el tudod dönteni, hogy melyik hirdetés jó és melyik nem. Ez alapján szerintem az átlag alattit és/vagy a legrosszabb teljesítésűt (valószínűleg ugyanaz lesz) kapcsold ki és tesztelj egy másikat helyette. És így lépegess folyamtosan.

 

Nézzük meg több oldalról az AdWords hirdetéseid teljesítményét.

Minden szinten külön lebontást tudsz készíteni, most csak az elméleti hátteret nézzük meg,

Egy okos megoldás (mondjuk kampánynézetben), ha a rámész a “Lebontás”, “Hálózat (Keresési partnerekkel)” lekérdezésre. Itt lebontva látod majd a Google keresések és a Keresési partnerek eredményeit. Ha a Keresési partnerek drágábban hozzák a konverziókat, mint a Google, akkor a kampánybeállításoknál érdemes kikapcsolni azt a bővítményt.

lebontás

 

Szintén a “Lebontás”, de az “Eszköz” fülön tudod megnézni, hogy bizonyos eszközök (mobil-táblagép-asztalig ép) hogyan teljesítettek. Hirdetéscsoport vagy kampány szintjén tudod állítani az eszközkorrekciót a “Beállítások” menü alatt. Ha nincs mobil megjelenése az oldaladnak, javaslom, hogy csökkentsd a licited 90%-kal. Ha van, akkor nézd meg, hogy milyen költséggel hozza Neked a mobil a konverziókat és ez alapján csökkentsd vagy növeld a licitet.

lebontas2

Ha a “Dimenziók” fülre mész, és a “Megtekintés: Idő, A hét napja” opciót választod, akkor láthatod hogy melyik nap mennyi konverziód jön és milyen áron. Ez alapján kizárhatsz napokat vagy csökkentheted a licitedet adott napokon a kampánybeállítások, “Hirdetésütemezés” fülön. De ugyanezt megnézheted a nap órája alapján.

dimenzio

Pár jó tanács a végére, amire feltétlenül figyelj a fentieknél

Csak elegendő adat birtokában hozz döntést. Én javaslom, hogy mielőtt bármit kikapcsolsz, bárminek csökkented a licitjét, legalább 1000 megjelenés alapján döntsél adott sorban. De mivel konverzióhoz optimalizálunk, ezért legyen elegendő konverziód és legalább 100 kattintásod. De ez persze témától és piactól eltérhet.

Hamar bele lehet zavarodni az aktuális nézetekbe, hogy kampány vagy hirdetéscsoport szinten vagy, kulcsszó vagy hirdetés nézeten vagy. Ez azért is fontos, mert ha dimenziót vagy lebontásokat vizsgálsz, akkor az aktuális szintre készít neked az AdWords lekérdezést.

 

Figyelj arra, hogy éppen milyen időszakot vizsgálsz. Bele lehet zavarodni, hogy az elmúlt 30 nap vagy mindig vizsgálod az eredményt.