Az év eleji kiárusításodról

Lement a karácsony, itt az év eleje, nincs is más hátra, mint megtartani az év eleji kiárusítást

Minden január vele járója, hogy elindítjuk a kiárusító kampányokat. Minden olyan terméktől igyekszünk ilyenkor megszabadulni, ami rajtunk maradt karácsonykor. Vagy csak azért csináljuk, mert egy készletkisöprő kampányt muszáj csinálnunk, mert mások is csinálják.

Marketing szempontból igazából az akció jellegű kampányok nem túl előnyösek, de ezt már biztos több helyen is hallottad. Az akcióiddal az a gond, hogy

  1. csökkentik a profitodat és kevesebbet fogsz tudni elkölteni marketingre
  2. ha túl sokat csinálod, akkor megszokják a vevőid és nem vásárolnak teljes áron tőled
  3. lehet, hogy rossz embereknek kommunikálod

Ettől függetlenül  Magyarországon vagyunk, és mivel ez a bevett szokás a konkurenseknél és a vevőknél is, ezért kell csinálnunk. Tény, hogy ezzel a megoldással tudod a legtöbb eladást generálni (darabszámban) és ezt a legegyszerűbb lebonyolítanod. Ezért is szeretjük annyira Magyarországon ezt a megoldást. 

Marketingesként ellenzem az akciót, de valahol mi is ezeket a megoldásokat alkalmazzuk, csak kicsit máshogy csomagoljuk. Nem kedvezményt adunk egy-egy termékből, hanem bónuszokat, ajándékokat adunk ingyen, amivel növeljük az adott ajánlat látszólagos értékét.

Egy példa ajánlatMégis mi a különbség a kettő között?

Amikor bónuszokat adunk, a végösszeg nem csökken, marad a profittartalom az eredeti termékeken és a bónuszok bekerülési értékét bukom el. Ezzel szemben egy klasszikus árakció esetén az eredeti terméked profitjából engedsz a vásárló javára. 

A klasszikus akcióval sincs gondom, csak tudni kell megfelelően használni. Természetes, hogy néha jól esik a vállalkozás életében, ha a fennmaradt készleteket kitakarítjátok még úgy is, ha nem kerestek vele sokat. Így ugyanis plusz összeghez jut a cég, amit másra el tud költeni, akár új termékekre vagy fejlesztésre.

A gondot az jelenti, ha csak akciózol. Ilyenkor minimalizálod a profitodat, nem fogsz tudni eleget visszapörgetni a cégbe és a vevőid is mindig csak az akciódat várják a "Minek vegyem meg most, pár héten belül úgyis akcióznak" elv alapján.

Az akciókat is építsük be a stratégiánkba és bánjunk vele okosan

Csinálhatsz egy vagy akár két akciót is egy évben. De lehet több is, mondom hogyan:

  • Az év eleji kiárusítás bevett szokás a legtöbb piacon, ezért te is alkalmazhatod. Egy gyors 2-3 hetes készletkisöpréssel könnyen juthatsz bevételhez.
  • Emellett szerintem csinálhatsz még egy ilyen kedvezményes akciót az évben, amikor valami másra hivatkozva csinálsz egy akciót. Még ez is belefér.
  • Ott van még a Black Friday, amikor egy egynapos kedvezményekkel teli kampányt készíthetsz. Az eredeti Black Friday arról szól, hogy a készleten lévő termékeket a készlet erejéig akciózzák. Ezért ha év közben kedvezmény kampányt csinálsz, legalább a Black Friday napján tartsd be, hogy a készlet erejéig kampányolsz.

Ez máris három kedvezményt nyújtó kampány volt, milyen lehetőségeid vannak akkor még a kampányolásra?

Wolf Gábor Marketing Bibliájában 4 fő kampánytípust ismerhetünk meg:

  1. Luxus
  2. Szezonalitáshoz köthető
  3. Újdonság
  4. Akció

Emellett azért még rengeteg opciód van, de alapvetően ezekre fel tudod húzni a kampányod miértjét. (Nem beszélünk most az olyan kampányokról, amik igazából nem a bevételszerzésre mennek rá, mint pl. az ajánló kampányok vagy az inaktív feliratkozók reaktiváló kampánya).

Szóval választhatsz a maradék 3 kampánytípus közül is, ebből is készíthetsz akár többet is. Nem ökölszabály, hogy évi 4 kampányt bonyolíts le, bármelyikből csinálhatsz többet egy kicsit más apropóval.

Hol alkalmaz mégis az akciós kampányokat?

  • Új vevők megszerzésére alkalmas lehet, abban az esetben, ha egy olyan terméket hirdetsz, ami szélesebb körben elterjedt alapterméked. Készíts belőle belépő terméket, hirdesd meg akciósan, kedvezményesen azoknak, akik eddig nem vásároltak még tőled. Ez majdnem egy impulzusvásárlás lesz.
  • Az előző ötlet egyik változata, ha nem termékhez kötöd a kedvezményt vagy akciót, hanem az első vásárláshoz. Legtöbb esetben ezt exit popup-pal szoktuk megoldani, ahol a weboldalt elhagyóknak dobunk fel egy utolsó lehetőséget, ahol X%-kal kedvezménnyel tudunk vásárolni.
    Egy példa rá az optimonk, nézd csak: 
  • Szintén új vevők szerzésére alkalmas megoldás, ha olyanoknak ajánlasz fel valamilyen akciót, akik már régóta fent vannak a listádon, de mégsem vásároltak még nálad. (A jobb levelezők már tudják ezt kezelni, de ha nem, akkor excel-ben is össze lehet rakni egy ilyen listát) Őket egy akció átbillenthet az érdeklődésből vásárlásba. Ha pedig így sem vásárol, akkor akár le is irathatod a listádról.
  • A teljes kínálatodból mindig csak egy-egy terméket vagy szolgáltatásodat akciózd és azt is csak meghatározott időszakig. Ha belenézel a postaládádba, rengeteg akciós újságot találsz, tele akciókkal, mindig egy adott időszakra. Ezzel a cél az, hogy a vevőket becsalogassák a boltba, majd ott még több terméket megvásároljanak (upsellben). Ezt te is megcsinálhatod online is, csak készíts magadnak egy naptárat előre a termékekkel és hajrá.

Magyarországon jó technika az akció, de tényleg érdemes vele okosan bánni, hogy a vevőid ne szokják meg.