CTA elemek

Az akciólinkek beépítése a weboldalba

Egy gyors és rövid tanács weboldaltulajdonosoknak:

Akármilyen weboldalad van, azt valamilyen céllal hoztad létre. Ha más miatt nem is, akkor már csak azért is, mert a konkurenciádnak már volt weboldala, akkor Neked is kell, hogy legyen. Vagy csak azért hoztad létre, mert ott szeretnél információkat közölni a cégedről vagy termékedről, mert az olcsóbb, mintha katalógusokat postáznál.

Ezen ma már túl kell lépnünk, és egy valós célt kell felállítani, amit igénylünk a weboldalunktól, hogy teljesítsen.

Ilyen célok lehetnek az információközlésen túl:

  • egy információs anyag (akár katalógus) letöltése
  • egy feliratkozás aktuális hírlevelünkre vagy egy tudásanyagra
  • egy ajánlatkérés
  • egy visszahívás kérése
  • egy vásárlás (webáruház esetén)
  • facebook csatlakozás
  • a látogatók üzletbe való terelése
  • stb.

És még azért tényleg jó pár cél létezik, amire valószínűleg én nem is gondoltam. Határozd meg ezt a célt, és ennek tükrében készítsd el az oldalad.

Miért?

Mert ha ez a cél megvan, akkor tudod, hogy mit akarsz kérni a látogatódtól, milyen folyamaton menjen végig, milyen linkekre kattintson, hogy elérje azt a célt.

Ne várd el a látogatótól, hogy tudja, mit akarsz tőle. Terelgesd inkább oda. Ezt meg lehet tenni webszövegírással vagy az úgynevezett CTA (click-to-action), akciógombokkal. A szövegírás befolyásoló eszközeit már említettem, most csak annyi pluszt teszünk hozzá, hogy a szöveged végén vagy a közepén is beillesztünk egy felhívást, egy gombot, amire kattintania kell a látogatónak. Ez a felhívás pedig navigálja el a látogatót arra az oldalra, ahol a célt szeretnénk teljesíttetni vele.

Hogy néz ez ki a gyakorlatban?

Készíts egy gombot a szöveged vagy termékleírásod végére. Ez írja le, hogy mit kell tennie a látogatónak. Ha szolgáltatsz és ajánlatkérés a célod, akkor tegyél egy ajánlatkérő gombot oda. Ha webáruházad van, akkor ne egy egszerű kosár emblémát tegyél ki, hanem írd oda, hogy tegye be a kosárba. A gomb szövegének szerkezete, kialakítása szerintem minden piacon eltérő. Azt, hogy E/2 személyt és felszólító módot vagy E/1 személy kijelentő módot vagy esetleg semleges szövegezést választasz, a piacod befogadóképessége határozza meg. Lehet, hogy a piacod túl komoly vagy túl konzervatív egy felszólító módhoz (Kérj ajánlatot!), inkább egy semleges tetszene neki jobban (Ajánlatkérés). Vagy lehet, hogy pont ez hagyja hidegen őket, és egy direktebb, pofátlanabb helyzetet várnak. Ilyenkor válaszd az E/1 személyt (Ajánlatot kérek).

Jó, de hogy nézzen ki?

Legyen eltérő az oldal többi elemétől. Legyen feltűnő, hogy tudják a látogatók, mit kell tenniük. Kép vagy szöveges gomb legyen? Jó kérdés! Én képet használok, bár köztudott, hogy a keresők nem annyira szeretik a képformátumot. Van olyan megoldás, hogy a szöveget ráteszed egy háttérre. Ez a legjobb. Ilyenkor a szöveget olvassa be a kereső. Viszont figyelj rá, hogy amit ráírsz a gombodra szöveg összhangban legyen a céloldallal. Ha ajánlatkérést írsz rá, akkor egy ajánlatkérő oldalad legyen utána. Ezért az URL címed, a Head és Meta tag és a szövegezés is klappoljon. Gondolj a belső linképítésre.