Facebook marketing stratégia-ha nem csak égetnéd a pénzedet

Facebook marketing stratégia-ha nem csak égetnéd a pénzedet

Tűzd ki a célodat

A nulladik, mégis az egyik legfontosabb lépés mielőtt belekezdenél a Facebook marketing stratégiád felépítésébe, hogy tudd, mi a célod ezzel az egésszel. Most lehet, hogy értetlenül nézed ezt a mondatot és arra gondolsz, hogy “hát eladni, mi más lenne a cél?”. Ugyanakkor ahhoz, hogy valóban sikeresen működjön a stratégiád, nem árt kicsit mélyebbre menni. 

Legyen konkrét a célod, vagyis próbáld meg leszűkíteni kicsit az alap elképzelésed és mondd azt, hogy: Pl. Szeretném eladni az olasz bőrcipő kollekcióm darabjait, az első buyer personámnak (pl. 30-40-es jómódú, nagyvárosi férfi). Vagy pl: szeretnék egy hűséges közönséget kiépíteni, akik később az apostolai lesznek a cégemnek

Mindenképp legyen realisztikus a kitűzött célod. Tudom, hogy nehéz mert minél gyorsabban szeretnél, minél nagyobb eredményeket, de próbálj ebből kicsit visszavenni. Elsőre határozz meg egy kisebb célt és ha azt sikeresen elérted, már növelheted a tétet. Határ a csillagos ég, csak legyél fokozatos. Fontos, hogy mérhető legyen a kitűzött cél, hiszen csak ebben az esetben tudod meg, hogy működik-e, amit csinálsz és nem csak égeted a pénzt.

Végül, nem árt ha kitűzöl egy időkorlátot a célod elérésére. Jó magyarok módjára hajlamosak vagyunk a Pató Páli filozófiát követni, de ha kitűzöl egy határidőt, akkor nincs mese véghez kell vinni, amit kigondoltál.

Lődd be a helyzetedet a piacon - Pozícionálás

A célod elérése érdekében, elengedhetetlen, hogy pontosan be tudd lőni, a helyzetetedet a saját piacon. Ehhez fontos, hogy jó alapos konkurencia elemzést végezz. 

  • Tudd, hogy kik a nagyobb konkurensied.
  • Tudd, hogy te miben vagy más, mint ők. Mivel nyújtasz többet, jobbat a vásárlóidnak és ezt hangsúlyozd is.
  • Tudd, hogy alacsonyabb - átlag vagy magasabb árfekvéssel dolgozol és tudd ezt megvédeni. Pl. Azért drágább a termékem, mert az alapanyagok egyenesen egy nagy múltú olasz manufaktúrából érkezenek stb. Azért tudom olcsóbban adni, mert kidolgoztam egy rendszert, amivel rövidebb idő alatt tudom elkészíteni a terméket stb.
  • Tudd, hogy hol szeretnél eladni. Pl. csak lokálisan, a megyében, az egész országban, külföldön is stb., és ehhez igazítsd a kommunikációdat.

Tudd, hogy kinek készíted a posztokat 

Már tudod a célodat, tisztában vagy a piaci helyzeteddel, előnyeiddel, a konkurensekkel. Most már csak egy lépés választ el attól, hogy belevágj a posztok készítésébe, ami az egyik alapköve a Facebook kommunikációdnak.

Ez a lépés pedig, hogy meg kell ismerned a vevőidet! Vagyis felmérni, hogy kik azok, akik leginkább érdeklődnek a termékeid/szolgáltatásaid iránt. 

Tudd meg, hogy:

  • milyen neműek
  • hány évesek
  • hol élnek
  • milyen témák iránt érdeklődnek
  • milyen az anyagi hátterük
  • milyen szokásaik vannak 
  • milyen tartalmakat fogyasztanak stb.

 

Majd a begyűjtött adatok alapján, alkoss meg 2-3 buyer personát, akik megtestesítik egy ideális vásárlódat. Egészen menj mélyre, akár még el is nevezheted őket és innentől kezdve NEKIK KOMMUNIKÁLJ. Például ha nagyrészt férfiak a vásárlóid, akkor találd meg velük a közös hangot, az ő nyelvükön szólalj meg, olyan kreatívokat használj, ami nekik tetszik, így sokkal személyesebbé teszed a kommunikációt és úgy érzik, hogy valóban őket szólítod meg.

Posztolj változatosan 

A posztjaid a Facebook oldalad lelkét képezik. Ezeken keresztül találkoznak veled az érdeklődőid és a vásárlóid, épp ezért nem mindegy, hogy mit és hogyan mutatsz be nekik a posztokkal. 

Először boncolgassuk a hogyan témát. A Facebook szerencsére már sok lehetőséget, formátumot biztosít arra, hogy megjeleníthesd a posztjaidat. 

 

Választhatod, az egy képes, videós formátumot, létrehozhatsz vetítétst, szavazást stb. Ne félj használni ezeket. Minél változatosabbak színesebben a posztjaid, annál jobban felkeltik és lekötik a látogatóid figyelmét. Már pedig ez a legnehezebb feladat.

Ha a formátumot kiválasztottad, jöhet a kreatív rész. Ügyelj arra, hogy ha lehet:

  • Ne stock fotókat használj.
  • Próbálj saját képeket készíteni. Szerencsére az emberek még mindig elnézőek a social media oldalakon, így a telefonoddal elkészített jó minőségű kép tökéletes lehet a  Facebook posztodhoz. A lényeg, hogy eredeti legyen.
  • Ha írsz valamit a képre, videóra ügyelj arra, hogy jól látható legyen. Vedd figyelembe a szöveg színét és méretét, olyan szempontból is, hogy egy kisebb telefon képernyőn is jól látható legyen.

Amikor írod a szöveget, figyelj, hogy:

  • Ne írj regényt , arra ott van a blog, használd és oszd meg. De ha a posztod szövegéről van szó ne told túl a mennyiséget. A Facebook már ígyis korlátozta, hogy mennyi szöveg jelenik meg (első 3 sor). Épp ezért, ügyelj arra, hogy ez a pár sor figyelemfelkeltő legyen annyira, hogy a látogatód tovább olvasson.
  • Használj emojikat, de ezt is csak mértékkel. Ha ügyesen használod őket, jól olvashatóvá teszik a szöveget. Ha túl sokat használsz káosz lesz.
  • Végül a szöveg végén, (ha aktuális) ne feledkezz meg a CTA-ról. Hiszen sokkal nagyobb esély van rá, hogy megteszi a vásárlód amit kérsz ha valóban kéred. Egy próbát megér nem?

Végül térjünk rá a témákra:

1. Mutasd be magad/ a céged: 

Alakítsd ki a képet magadról. Gondoskodj róla, hogy ez a kép pozitív és bizalomgerjesztő legyen. Mutass arcokat, így máris személyesebbé teszed a márkádat. 

      • Készíts bemutatkozó posztokat a kollégáidról, magadról, arról, hogy mit képviseltek.
      • Jöhetnek “behind the scenes” posztok. Mondjuk egy videó a terméked csomagolásáról, készítéséről stb.

2. Kezeld le a problémákat, mielőtt azok felmerülnének:

Építs bizalmat. Gyűjtsd össze a lehetséges problémákat, kérdéseket, amik felmerülhetnek a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban és válaszold meg őket.

      • Mutasd be a pl. egy történeten keresztül egy lehetséges vásárlód problémáját és azt is, hogy a te terméked/szolgáltatásod, hogyan oldotta ezt meg.
      • De előveheted a tarsolyból a gyakori kérdéseket is, amikből minden héten megválaszolsz egyet. 

3. UGC/User Generted Content/ - vagyis vond be a vásárlóidat is a tartalom gyártásba

Üss két legyet egy csapásra. Kérj a vásárlóidtól képet a terméked használata közben és oszd meg ezeket az oldaladon. 

4. Referencia

Oszd meg a vásárlóid véleményét. Jöhet ez a Facebookról, weboldaladról, Google Cégem fiókodból, Trip Advisorrról stb.) Így megint csak bizalmat növelsz. 

5. Edukálj, adj értéket!

Fontos, hogy értéked adj a posztjaiddal, hogy érezzék a követőid, hogy te nem csak eladni akarsz nekik, de segíteni is! 

      • Adj például tippeket a terméked használatához. Ha mondjuk bútorokat forgalmazol, adj lakberendezési tippeket. 

6. Mutasd be a termékeidet

Természetesen a lényegről sem szabad megfeledkezned, vagyis a termékeid, szolgáltatásod bemutatásáról. Ugyanakkor törekedj arra, hogy itt is mindig adj egy kis plusz infót hozzá és hogy ne told túl a mennyiséget. Ha pedig éppen van valamilyen különleges ajánlatod, akciód, ne felejtsd el kommunikálni az oldaladon.

Tervezz előre a posztokkal 

Ha komolyak a szándékaid, márpedig azok, hiszen ezt a cikket olvasod... akkor felejtsd el az ad hoc jellegű posztolást. Tervezd meg előre, hogy mikor, mennyit és milyen témában posztolsz és ezt sűrítsd be egy tartalmi naptárba. 

Így ha posztolsz elég ezt elővenned és látod, hogy milyen téma következik. Vagyis elkerülheted pl. hogy túl sok sales-es posztot készíts, vagy hogy gyakran ismétlődjön egy téma. A tartalmaid változatosak és érdekesek lesznek.

Építs közösséget

A Facebook oldalad követőire ne csak úgy tekints, mint potenciális vásárlókra. Persze azok, de ha szeretnéd, hogy ne csak egyszer vásároljanak tőled, hanem elköteleződjenek a terméked mellett és terjesszék is a jó híred, akkor kicsit másképp kell gondolkodnod. Építs közösséget! 

  • Készíts egy privát csoportot a leghűségesebb vásárlóidnak. Itt pedig bombázd őket különleges ajánlatokkal. Kivételezz velük egy kicsit.
  • Kérd ki a véleményüket. Kérdezd meg, hogy mire vágynak? Így két legyet ütsz egy csapásra. Hiszen első kézből kapsz ötleteket a termék/szolgáltatás fejlesztéshez. Valamint, még inkább elkötelezed a vásárlóidat. Gondolj csak bele, hogy az ő ötleteik alapján készíted el a terméked. Milyen büszkeség és hála tölti el őket, ha a saját ízlésükre szabott terméket dobod piacra. Nem mellesleg biztos ajánlják majd néhány ismerősnek… a személyes ajánlás pedig még mindig a legjobb fegyver a vásárló szerzésre.

A hirdetési stratégia sem maradhat ki a pakliból 

A Facebook hirdetések segítenek elérni azokat a potenciális vásárlókat, akiket egyébként organikusan nem tudnál elérni a posztjaiddal. Már szinte mérnöki pontossággal belőheted a célközönségedet. Egy folyamaton végig vezetve pedig vásárlóvá konvertálhatod.

Könnyedén elérheted őket például egy-egy jól teljesítő bejegyzésed kiemelésével. (Azért a jól teljesítőt válaszd, mert ha a követőidnek tetszik, akkor valószínűleg, azoknak is fog, akik még nem ismernek, de érdeklődnek a téma iránt.)

Ha már ismer az érdekelődőd, akkor jöhet az edukáció. Hirdesd meg blog bejegyzéseidet, így amellett, hogy értéket adsz át, a bizalmukat is növeled. 

A blogodat elolvasóknak pedig már mutathatsz konkrét ajánlatot is. Őket remarketing kampánnyal érheted el könnyedén. Ezzel a kampány típussal még azokat is elérheted, akik már jártak a weboldaladon, de nem vásároltak.  

A lehetőségek tárháza végtelen. Ha szeretnél többet megtudni, arról, hogy hogyan építs fel egy ütős hirdetési stratégiát, olvass tovább itt.

Elemezz, elemezz, elemezz!

Már felépítetted a stratégiádat, posztolsz, hirdetsz, de egy utolsó fontos dolog még hátra van. Mégpedig, hogy megnézd, hogy jól csinálod-e amit csinálsz. Erre a Facebook rememek lehetőséget biztosít számodra. Mind az üzleti oldalad, mind a hirdetéskezelőd felületén belül.

 

Ezeken a felületeken lehetőséged van visszaellenőrizni a munkádat. Láthatod, hogy mi az ami jól működik és mi az, ami kevésbé. Ez alapján változtathatsz a stratégiádon, amíg el nem éred a kitűzött célodat.

A Facebook posztoknál, megnézheted többek között, hogy melyik napokon látogatják legtöbben az oldaladat és melyik napszakokban. Érdemes ekkor közzétenni a tartalmaidat. Belenézhetsz abba is, hogy milyen típusú bejegyzések érik el a legmagasabb interakciós arányt. Így leszűrheted, hogy milyen témákat érdemes posztolni. 

A hirdetéskezelőben fontos, hogy legalább heti szinten megnézd a kampányaid eredményét, hiszen itt akár egész komoly összegeket is elkölthetsz. 

Akkor foglaljuk össze röviden a lényeget. Addig bele se kezdj a Facebook marketingbe, amíg nem fogalmaztad meg a pontos célodat, ismerted meg a célközönségedet és mérted fel a piaci helyzetedet. Ezek a tényezők segítenek ugyanis abban, hogy milyen irányban indulj a el a kommunikációban. Ha ezzel megvagy, akkor se ugorj még fejest a posztolásba és hirdetésbe. Előbb tervezz! Majd a lehető “legszínesebben” és figyelemfelkeltőbben kommunikálj, hirdess. Végül de nem utolsó sorban pedig ne felejts el ellenőrizni és elemezni. Nem kell, hogy elsőre minden tökéletes legyen, hiszen jó pap is holtig…

Ha viszont úgy érzed, hogy neked ez sok és inkább átadnád ezt a feladatot, akkor mi szívesen segítünk.

Horkay László BeOnWeb

Horkay László

2021. óta dolgozik nálunk, először gyakornokként, most pedig juniorként. Besegít a Facebook és Google kampányokba, de részt vesz a social oldalak kezelésében is.  

e-mail: horkay.laszlo@beonweb.hu