Ha nincs ötleted a Facebook posztjaidhoz

A Facebook posztok megírása mindig egy kicsit érdekes témakör. Sokszor mi magunk is visszautasítunk megkereséseket, mert vannak bizony olyan témák, amikben nem tudunk otthonosan mozogni  és nem tudjuk jól megfogni a célközönséget. Ha ezt a részét kiszerevezed az online marketingednek, akkor fontos, hogy minél több információt a kivitelező részére bocsáss.

BeOnWeb blog kép 1288x680 (3)

Hogyan szedjük össze azt, hogy milyen Facebook posztok kerüljenek ki az oldaladra?

Kérdezünk, segítséget kérünk, ismerkedünk, kutatunk.

Máris az első lépésben meg kell ismernünk azt, hogy a Facebook-ot, a Facebook oldalt, mint kommunikációs csatornát milyen célból üzemeltetjük és hogyan fogjuk használni. 

Vannak akiknél egy dolog fontos: minél többet eladni. Ezért találkozunk és találkoztok ti is nagyon sok olyan oldallal, ahol rengeteg sales témájú poszt van. Néha kikerül egy akció, néha nyereményjáték, néha pedig normál áron is jön egy-egy bejegyzés.

A célok megfogalmazása a Facebook posztokkal kapcsolatban azonban ennél több is lehet és erősen kapcsolódik a piacodhoz, az értékesített termékedhez, szolgáltatásodhoz.

Első lépés a Facebook poszt ötletek meghatározásához:

Nézd meg, hogy az értékesítési folyamatodban hova és hogyan fogod beilleszteni a Facebook posztokat.

Miért is fontos ez és miért beszélünk erről

Ebben a cikkben leírom neked azt, hogy a potenciális vevőiddel hol, hogyan és miért kell ápolnod a kapcsolatot. Ha nem is akarod elolvasni, akkor röviden megírom:

  1. kell egy bizalomépítési szakasz, mielőtt eladsz

  2. kell egy figyelemfenntartási szakasz, miután eladtál és, hogy újra el tudj adni nekik

A te piacod és szolgáltatásod fogja meghatározni azt, hogy 

  • ezt milyen csatornán végzed el és

  • a vásárlás előtti, utáni vagy mindkettő kommunikáció fontos-e számodra

Miért is kell ezt felmérned?

Vannak olyan piacok, ahol sokkal rövidebb egy értékesítési folyamat (gondolj az impulzusvásárlásokra), így ott minimális edukáció és bizalomépítés szükséges. Van azonban olyan piac (coach), ahol fontos, hogy kialakuljon a bizalom, így a vásárlás előtt fontos a bizalomépítés, van egy ismerkedési fázis. A coach esetében az első értékesítés után átveszi (nagyrészt) a szerepet a személyes kapcsolat, így ott nem szükséges online a figyelem fenntartása. Egy élelmiszer webshop, vagy online kurzusokat áruló cég esetében viszont fontos lesz, hogy online kapcsolatot ápoljunk a már meglévő vevőkkel, fenntartsuk a figyelmét. Ha olyan piacon dolgozol, ahol egy életben egyszer csak egy terméket vesznek meg (ingatlan, orvosi műszer), akkor nem feltétlen kell arra energiát fektetned, hogy a meglvévő vevőid figyelmét fenntartsd, mert még egyszer kicsi valószínűséggel hoznak neked bevételt.

A feladatod az, hogy ezt meghatározd, kb. hol helyezkedik el a céged, melyik csoportra, mennyire kell kommunikálnod.

Ha ezzel megvagyunk, még mindig nem végeztünk.

Most fel kell mérned azt, hogy az adott piacon milyen is vagy te, hol helyezkedik el a céged.

Elsősorban a pozícionálásodra vagyok kíváncsi, miben vagy más, mi a USP-d, milyen a céged stílusa, stb.

Ezen felül fontos megvizsgálni, hogy mi az vagy mik azok a gondolatok, amit a célcsoportod gondol a piacodról. Milyen sztereotípiák vannak, mit gondolnak a termékedről, szolgáltatásodról, mik a véleményeik. Ezzel kapsz egy kis képet arról, hogy mi jár a célcsoportod fejében.

Ha fontos neked, hogy a vásárlás előtt bizalmat építs a potenciális vevőkben, akkor bizony őket is kutatni kell egy kicsit. Meg kell nézned vagy kérdezned, hogy milyen pontokat kell érintened ahhoz, hogy a vevőt a találkozás (megismerkedés) állapotából ejuttasd a vásárlás pillanatáig. Mennyire kell megismerjen téged vagy a céget? Mennyire kell bemutatnod a problémát, amire megoldást nyújtasz? Mennyire kell a termékről beszélj? Kell-e neki máshonnan is igazolás, egy másik vevőtől, hogy jó-e a termék, vagy a cég megbízható-e? Meg kell-e bizonyosodnia róla, hogy valóban ő lesz-e a célcsoport? Vannak-e kifogásai?ÉS még sorolhatnám.

Ha már adtál el személyesen a termékedből, akkor nagyjából érezni fogod, hogy miket kell érintened, hogy eladd a terméked vagy szolgáltatásod.

Hogy igazából ezt szóban, hírlevélben vagy Facebook posztokon keresztül kommunikálod le, az már szinte mindegy (de azért piacfüggő). 

Hogy szerintem miket lenne érdemes érintened, az mindnekinél más, ezért meg kell mozgatnod egy kicsit a fantáziád neked is. A listát a saját tapasztalataink alapján írtuk össze.

Vagyis amiket szerintem be kell építened:

  • Edukációs tartalmak - amivel tanítasz, tanácsot adsz a témádban a potenciális vevődnek

  • Bemutatkozások - meg kell ismerjen téged, a kollégákat, hogy mennyire vagytok hitelesek és nem mellesleg a vásárlás pillanatában már ismerősként kezelnek majd

  • Emeld ki a céged tulajdonságait, pozícionálását, miért és miben vagytok mások (persze ne sértsd meg a konkurenciát)

  • Problématudat megjelenítése - lehet, hogy a problémának csak a felszínét kapargatja, emiatt nem fog azonnal vásárolni, kicsit mélyítsd el

  • Ha van arról információd, hogy milyen külső vagy egyéb befolyásolási tényezők merülnek fel egy döntéshozatalnál, akkor azokat jelenítsd meg

  • A termékedet és a kondíciókat minél több aspektusból mutasd meg, mert nem tudhatod, hogy mi az a tényező, ami átbillenti a vevőt a vásárlásba

  • Írj referenciákat - ne csak a termékről, hanem a cégről is, tegyél be képet a vevőkről

  • Egy kicsit játssz a célcsoportoddal és mutasd be őket saját maguknak. Ábrázold őket különböző helyzetben, akár egy görbe tükörben is, hogy magukra ismerjenek

  • Ha ismersz kifogásokat, akkor azokat kezeld le

  • Szintén kezeld a sztereotípiákat a piacodon

  • Ha vannak alternatívák, konkurensek a piacodon, akkor diszkvalifikáld őket

Megvannak a poszt témáink abba a szakaszba, mielőtt eladnánk.

Van egy olyan szakaszunk is, amikor eladunk vagy amikor kampányolunk.

Ebben a szakaszban egyértelműen a terméked vagy szolgáltatásod kerül a középpontba, minden e körül forog.

Ha ezt szépen megtervezetten akarod felépíteni, akkor az alábbi témákat lenne érdemes érintened:

  • Feszegesd a problématudatot, amire majd a megoldásod a terméked lesz

  • Helyezd el a célpiacodat ebben a probléma helyzetben és sztorizz (kivel és mi történt)

  • Adj tanácsokat, tippeket a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatban

  • Mutasd be a terméked előnyeit

  • Minél több oldalról mutasd be a terméked alkalmazási lehetőségeit

  • Írj megtörtént esetleírásokat

  • Mutass be referenciákat - kinél milyen problémát oldott meg a terméked

  • Kezelj általános kifogásokat

  • Mutass be egy jövőképet - ilyen lesz, ha használja a terméket, szolgáltatást

  • Csinálj unboxing videót - ha szolgáltatsz, akkor csak mutasd be, hogy mit kap az ügyfél szájbarágósan

  • És még amit fontosnak tartasz.

Átvesszük tőled: 

Teljeskörű online marketing kivitelezés olyan cégtulajdonosoknak, akik az online marketing feladatok helyett a cégük vezetésével szeretnének inkább foglalkozni

Érdekel, megnézem, mit ajánlotok

Ha végre sikerült eladnod, akkor már csak egy fázis van, az pedig a figyelemfenntartás.

Ez az előző két lépés után már szinte gyerekjáték, mert igazából egy kicsit ötvözni kell a két listát és kicsit máshová kell helyezni a fókuszt.

Ahogy az első fázisban a bizalomépítés volt a fókuszban, itt már ebből visszább vehetünk. Helyette azonban kicsit többet kell az újdonságokról és magunkról is megmutatni. De a témák nagyjából változatlanok maradnak. Fontos, hogy a már meglévő vevők érezzék azt, hogy eljutottak már valahova nálad, ezért őket kezelheted kicsit VIP vevőként is a Facebook-on. Éreztesd velük azt, hogy bizonyos dolgokat már csak ők tudnak, egy-egy még nem vásárló nem sejthet.

Ilyen lehet például olyan személyes tartalom, ahol már vevőket nevén szólítasz, vagy közönségtalálkozókról posztolsz. Egy még potenciális vevő kevésbé tudja ezt értékelni, de egy régóta hozzád járó vásárlónál plusz pontokat ér. Ugyanilyen tartalom lehet az is, amikor a céged ismert személyének ismert tulajdonságát vagy egy belső sztorit osztasz meg. Ezt nem érti mindenki, de aki már ismer titeket, tudja, hogy miről beszélsz és jobban elköteleződik.

Mi van akkor, ha neked nincs szükséged ilyen tematikájú Facebook tartalmakra és inkább egyszerűsítenéd a posztokat?

Erre is van megoldás, ilyet is szoktunk. Ebben az esetben is végzünk egy kutatást, de ha célpiac-termék-pozícionálás azt követeli meg, akkor egyszerűsítünk, nagyon.

Ebben az esetben nem mindig megyünk végig a vásárlást befolyásoló tényezőkön, inkább csak ki-ki emelünk egy-egy lényeges információt. Mellette jönnek olyan tartalmak, amik be is mutatják a vállalkozást, a célcsoportot is és inkább egy kicsit viccesebb Facebook oldalt hoznak létre, mintsem komolyat.

Az ilyen tartalmak előnye, hogy látványos eredményeket tudunk felmutatni a hírfolyamban, mert jönnek a LIKE-ok, de a vállalkozásod bevételét és az elkötleződést kevésbé támogatja.

Mik lesznek ezek a tartalmak?

  • A terméked és szolgáltatásod bemutatása - ezt nem hagyhatod ki, és kell is.

  • Mutass magadból, magatokból minél többet, mert a személyes tartalmak mindig jól fognak teljesíteni

  • Taníts, de csak egyszerűen - egyszerű tippek és tanácsok mehetnek

  • Csinálj nyereményjátékokat

  • Menj rá az érzelmekre, egy-egy a termékeddel kapcsolatosan mutass be egy várt állapotot

  • Szavazás - A Facebook-nak van szavazás funkciója, ezt érdemes használni, mert sok kattintást hoz

  • Idézetek - egy jó idézet mindig sok kattintást fog hozni

  • Vicces képek, videók - főleg olyan, ami a témádba vág

  • Görbe tükör - fentebb is említettem, hogy mennyire fontos a célpiacod bemutatása, itt kifejezetten jó tartalomnak minősül

  • Motivációs tartalmak - akár kép, videó vagy szöveg, ha motiválod a közönséged, akkor az csak kattintásokat hozhat

Ahogy látod, itt azért egy kicsit egyszerűbbre vesszük a tartalmak készítését, de ezzel is szép eredményeket tudunk elérni, nem egy oldalon használjuk ezeket a megoldásokat.

A legtöbb általunk kezelt oldal esetében ezeknek a posztoknak a teljes mixét használjuk, minden fel van írva és mindegyiknek meg van a szerepe a Facebook marketingünkben. Van amikor kell, hogy egyszerűsítsük a kommunikációt, van, amikor interakciót kell növelnünk és vannak helyzetek, amikor a cég pozícionálását erősítjük.

Tökéletes recept nincs a posztolásokra, mi is mindenki számára egyedi mixet alakítunk ki.

Ha már egy ideje posztolsz és variálod a tartalmakat (akár a fentiek alapján vagy akár a saját tematikád alapján), akkor azért már van egy képed arról, hogy mit szeretnek a követőid és mit nem. Ha nem is mész a statisztikák mélyére, szabad szemmel is látod a Facebook hírfolyamon, hogy melyik poszt teljesített jobban, melyik nem.

Hosszabb távon azt javaslom, hogy ezt vedd figyelembe a tartalmak készítésénél és ne csak a hírfolyamra, hanem a mérésekre is alapozz. 

Ezt a funkciót a Facebook oldaldon az Elemzések -> Bejegyzések menüben találod.

Facebook oldal elemzések - Aktivitási arányszám

Fontos viszont, hogy itt az aktivitási arányszámot látod, ezért kicsit gondolkoznunk is kell.

Ahogy fentebb is írtam, egy Coelho idézet, egy poén, egy személyes tartalom valószínűleg sokkal több interakciót fog hozni, mint a többi tartalmad. Ha csak ezekre fogsz fókuszálni, mert “ezt szeretik”, akkor alap elemek a kommunikációdból ki fognak maradni. Elmarad a bizalomépítés, az edukáció, a befolyásolás lépései. Így elmarad az elköteleződés és a visszatérő vásárlás is.