Hogyan rakjuk össze a tartalmi stratégiánkat? III.rész

A tartalmi koncepciód legfontosabb eleme: A tartalmak.

De honnan szedjük a tartalmainkat és egyáltalán miről is kellene írnunk, ami teljesíti a céljainkat, ahogy azt az első cikkben már átvettük.

Minden konzultáció és minden találkozó esetében, amikor a tartalommarketinghez érünk, akkor felmerül a kérdés: "Miről írjak?" Nagyjából bármiről írhatsz, ami a te témádhoz kapcsolódik és érdekli a közönségedet. Mindkét dolog fontos:

  1. A témádhoz kapcsolódik - Sok olyan tartalmat tudsz gyártani, ami kevésbé tartozik a témádhoz. Írhatsz rövid híreket, gyárthatsz cicás képeket vagy készíthetsz idézeteket, amik nem sokat adnak hozzá a követőid, olvasóid életéhez. Tehát neked olyan tartalmat kell gyártanod, amik kapcsolódnak a témádhoz vagy össze tudod kapcsolni a témáddal valamilyen módon.
  2. Érdekli a közönségedet - Gyakran olyanokat írunk le, amik számunkra tök hasznosak és érdekesek, de ugyanakkor a céléközönséged számára (habár a témához illik) unalmas. Mivel már régóta a tartalommarketing világában élünk, tele vagyunk lerágott csontokkal, tartalmakkal, amit már mindenki olvasott vagy mindenki hallott. Neked mindig olyan tartalmakkal kell előállnod, ami érdekli a közönségedet, szívesen elolvassák. A sablonos, bullshites témákat hagyd el. Nem írunk olyan cikket ma már, hogy "Hogyan vásárold meg / válaszd ki a termékedet". De olyat csinálhatsz (mert senki nem csinál), hogy bemutatod egyik terméked beüzemelését, használatát. Érdekelje őket a tartalmad.

Egy harmadik dolog, ami miatt rendkívül jól fog működni a tartalommarketinged: ha beleviszel egy kis személyességet. Sajnos vagy nem sajnos de elég kíváncsi népek vagyunk, érdekel minket, hogy mit csinálsz a munkahelyeden, a hétköznapokon, stb. Érdekli az embereket a véleményed, a gondolataid és a hozzáállásod, értékrended pár dologgal kapcsolatban. Ezek a dolgok jobban érdeklik őket, olvassák, figyelnek rád.

Ha pedig elolvassák, érdekli őket és jó is, amit írsz, akkor szépen lassan elkezded elkötelezni őket és naná, hogy nálad fognak vásárolni. "Ilyen egyszerű" ez a tartalommarketing.

Na de nézzük meg, hogy mik azok a témák, amikről írni lehet:

Sokan azt gondolják, hogy nekünk tanácsadóknak egyszerű dolgunk van, mert rengeteg mindenről írhatunk, rengeteg tippet, trükköt tanítást tudunk előhúzni, viszont egy webshop esetében ez sokkal nehezebb. Talán, de amint ránézünk egy termékre vagy egy cégre, akkor máris rengeteg témaötlet jön szembe. ÉS persze még mindig ott vannak az egyes témákhoz írt személyes gondolataid, amivel az énmárkát tudod építeni.

Mielőtt belevágunk...

Pár dolgot érdemes tisztába tenni a cégünk háza táján, nehogy félremenjen a kommunikáció.

  • Kik vagyunk mi és hogyan pozícionáljuk magunkat?
  • Ki a célcsoportunk?
  • Miben tudunk segíteni a célcsoportnak és milyen problémáit oldjuk meg?
  • Miben vagyunk vagy tudunk mások lenni a konkurensektől?

Ezekre egyértelműen kell választ adnod, mert csak ezután fogsz tudni megfelelően kommunikálni. Tisztában kell lenned a cégeddel, ki ő, mit akar és kitől. Ezzel remélem nem lesz gondod, hiszen már nagyjából körvonalazódott benned, de még talán nem írtad le papírra. Tedd meg.

És jöjjenek a tartalmak, amikről érdemes lenne írni

Amikor a csatornákat, eszközöket áttekintettük, ott biztosan feltűnt, hogy a tartalommarketing során az egyes felületeknek különböző szerepkör jut. Ezt az eszköz-mixet minden cég magának alakítja ki, és az eszközöket is másképp tudja elhelyezni a modelljében.

Az viszont biztos, hogy a különböző csatornákra különböző tartalmi témákkal érdemes készülnöd. Ezt azért is kell megtenned, mert a csatornák technikája is különbözik egymástól és a vásárlási folyamatban elfoglalt szerepe is más lesz.

Gondolj csak bele, hogy a blogodra (ha jól csinálod és figyelsz a keresőoptimalizálásra) a legnagyobb forgalom a keresőből fog jönni. Ez azt jelenti, hogy nagy százalékban hideg, számodra ismeretlen emberek fogják olvasni. Mellette pedig a Google másik sajátossága is meghatározó lesz: aki itt keres, az valamire választ akar kapni. Ezért neked itt hasznos anyagokat kell publikálnod, ez nem a személyes gondolatok helye lesz.

Erre ott lesz a Facebook és Instagram, az e-mail listád. Ezeken a csatornákon már találkozhattak veled, ismernek, olvasnak, vagyis vihetsz be személyességet is - sőt, vigyél be egyre többet. Itt aztán jöhetnek a vélemények, saját gondolatok.

Szóval a tartalmaid témáit, hogy miről írj, több csoportba kell osztanod:

1) Edukációs tartalmak

Olyan anyagok, amivel a közönségedet edukálhatod, taníthatod, ahol felépítheted a szakmai hiteledet. Nagyon fontos, mert hiába vagy jó a közösségben, ha nem értesz a szakmádhoz és az első szakmai kérdésen elhasalsz.
Ezeket a tartalmakat én még további 2 részre bontanám:

  1. Azok a tartalmak, amelyekre van kereslet, klasszikusan a Google-ben lekért kulcsszavakra kidolgozva
  2. Haladó tartalmak, amik szintén edukálnak. Olyanoknak, akik már találkoztak velem és még többre kíváncsiak.

Itt aztán jöhetnek a tippek, tanácsok, trükkök, bármi, ami a te piacodat edukálja. Tanítsd őket, hogy meggyőzd őket a szakmaiságodról és nálad vásároljanak. Szinte bármiről írhatsz.

  • Dolgozd ki a piacodhoz tartozó keresési kifejezéseket
  • Kutasd le a piacod problémáit és írj rá megoldást
  • Írj útmutatókat, készíts bemutató videókat
  • Válaszold meg a GYIK kérdéseket a piacodon
  • Írj szakértőként - mit és hogyan kell csinálni
  • Ragadd meg a nehezebb témákat és magyarázd el őket egyszerűen
  • Indíts mini-sorozatokat "Hogyan csináld?" címmel
  • Vedd elő a termékeidet és taníts a használatra, hogy mindenki még többet ki tudjon belőle hozni
  • Hasonlíts össze
  • Készíts TOP listákat a piacod különböző részeiről
  • Publikálj esettanulmányokat
  • Készíts összefoglalókat (termékekről, cikkekről, megoldásokról, stb)
  • Készíts kutatást a piacodon és publikáld az eredményeket
  • Idézz a piacod nagyágyúiól
  • Készíts interjót a piacod egyik híresebb személyéről
  • Írj híreket, aktualitásokat
  • Rendezz eseményt, közvetítsd és írj róla beszámolót
  • Írj ajánlókat: a piac könyvéről, filmjéről újságjáról, stb
  • Tesztelj és írd meg

Nálam ezek lesznek a tipikus szakmai cikkek, majdnem minden, ami segíthet neked az online marketingben. Ez a tartalommarketing sorozat mini-sorozatként készül.

2) Céges tartalmak

Egy másik kategória, amikor nem a piacodról, termékeidről írsz, de nem is magadról, hanem kicsit a cégről. Ezt akár össze is moshatod a személyes tartalmakkal, de azért egy kicsit más a két dolog. Ha egyszemélyes vállalkozási formában tevékenykedsz, akkor egyértelműen összemosódik a kettő, de ha már ketten vagytok, akkor változik a dolog. 

Saját magadat és a gondolataidat, értékrendedet vedd egy kicsit külön és itta c éged helyezd előtérbe. A vevők nem mindig veled fognak találkozni, nem mindig a te kezed munkáját látják. Viszont bizalmat tudsz bennük kelteni, ha kicsit a cég kulisszái mögé is betekintést engedsz, megmutatod az irodát, folyamatokat, kollégákat, stb. 

  • Írj a céged életéről
  • A cég szabályairól
  • Egy-egy munkafolyamatot mutass be részletesen
  • Válaszolj a folyamatokkal (pl. megrendelésekkel) kapcsolatos GYIK kérdésekre
  • Emeld ki a céged pozícióját a tartalmakban (Miért nálatok érdemes vásárolni?)
  • "Így dolgozunk mi"
  • Csinálj képet az irodáról
  • Mutasd be a csapatodat
  • Írjanak néha a csapattagok a cégről és a gondolataikról
  • Egy klasszikus: Hogyan kezdted?
  • Legyél őszinte és mutasd be, amit elrontottál
  • Tedd ki a cégedről kapott véleményeket
  • Mesélj a csapatépítőről
  • Szervezz cégen belül versenyt, közvetítsd
  • Írj egy-két (nem túl belsős) céges adatodról
  • Poénkodj a cégeden
  • Ha megdícsérték a cégedet, akkor írd meg másoknak is

3) Személyesebb tartalmak

Minden, ami hozzád kapcsolódik. Az egyik legegyszerűbb, de egyben a legnehezebb témacsoport is. Itt az a lényeg, hogy a személyedet erősítsd minél több személyiségi elemmel. Itt elmondhatod a véleményedet, megoszthatsz megtörtént eseteket, posztolhatsz képeket magadról, stb. Ha benne vagy az adott tartalomban, akkor jó vagy.

Egyszer próbáld ki, hogy egy veled megtörtént sztorit írsz le és mellé kiteszel egy képet magadról. Ezek a Facebook posztok teljesítenek a legjobban.

Fontos azonban kiemelni, hogy a személyes tartalmaidnak passzolnia kell a szegmensedhez, a piacodhoz. Az otthoni cicás képed cuki és szeretni fogják, de ahogy fentebb is írtam, nem sokat fog hozzátenni a követőid életéhez. Így nem sok mindenre jó.

Miért nehéz? Én speciel nem vagyok az a nagyon magamutgató típus, ezért nekem nehéz egy képet is posztolnom magamról. Emellett nagyon nehéz megtalálni azt a határt, mit engedhetsz meg itt még magadnak és mi az, amiről már nem kellene írnod. Ugyan kíváncsi emberek vagyunk, azért az intim közegünkbe ne engedjük be a potenciális vevőinket. Van, ami csak ránk tartozik és vannak olyan témák, amiket jobb nem feszegetnünk (politika, vallás, szexualitás).

  • Posztolj magadról, ahogy dolgozol
  • Írd le, vedd fel videóra egy napod és felgyorsítva publikáld
  • Ha a szakmádban elértél valamit, büszkén tedd ki
  • Írd meg, kommenteld a piacod híreit, aktualitásait
  • Oszd meg, hogy mit csinálsz munkán kívül
  • Írd meg, miért szereted azt, amit csinálsz
  • Beszélj a saját praktikáidról, trükkjeidről
  • Írj arról, ha el---sztál valamit (mert van ilyen)

Ide a legnehezebb példákat írni, mert tényleg a személyedtől függ, hogy mit akarsz, mit vagy hajlandó kitenni. 

4) Promóciós tartalmak

Ha már tartalommarketingezünk, akkor azért egy kicsit kihasználhatjuk ennek az erejét egy-egy termékünk promótálására. Elvégre a célunk az lenne, hogy az egész folyamat végén eladjunk, akkor akár többször is beépíthejük a tervünkbe. Persze lehetünk elegánsak is, és nem adunk el a cikkeinkkel soha, de szerintem nem kell ennyire merevnek lennünk. 

Csempésszük bele a tartalmainkba a termékeinket. Ez nem azt jelenti, hogy a tartalmad kifejezetten egy landing oldal legyen, de írhatunk a termékünk egy tulajdonságáról is cikket. Az edukációs tartalmak során említettem, hogy egy-egy termékedhez az útmutatót felhasználhatod a tartalommarketingedben. Hát pont erről van szó. Leírod, hogy mi az, hogyan kell használni, miért előnyös és milyen funkciói vannak és belerejted a terméked linkjét a cikkbe. Ez azért annyira nem nyomulós, viszont előnyös. Ha visszaemlékszel a máshol olvasott cikkekbe, akkor több helyen találsz terméket a cikk alján, de legalább egy feliratkozási mezőt. Ezt te is ki tudod használni, de ehhez ügyesen és okosan kell megírni a cikket.

 

Ha engem kérdezel, akkor sokkal fontosabb az előzetes tématervezésnél és kitalálásnál, ha egyszerűen csak elkezdesz írni. Idővel jönni fognak az ötletek és magától fog menni szinte.

Ha viszont a tartalommarketinged az üzleti modelled fontos része, akkor (ha csak kicsit is) gondold át, mit szeretnél és melyik tartalmaid hogyan kapcsolódnak a céljaidhoz.