Kampánytervezés lépésről lépésre

Kampánytervezés lépésről lépésre

Ne vágj bele tervezés nélkül

Nem túlzunk, ha azt mondjuk, kampányaid sorsa már a tervezésnél eldől. Lehetnek nagyszerű, kreatív kampány ötleteid, ha átgondolt tervezés nélkül indítod őket útjukra, nagy valószínűséggel nem fogják hozni a vágyott eredményeket. Ha a szerencse melléd szegődik, még az is lehet, hogy sikerül egy ideig jól működő kampányokat létrehozni intuitív módon, de hosszú távon így nem fogsz tud eredményt elérni. 

Ahogyan házat sem kezd el senki építeni tervrajz nélkül, úgy az online marketinget sem úszod meg nélküle. 

Vonzónak tűnhet az ötlet, hogy alkalomadtán “boostolj” néhány jobban sikerült Facebook posztot, vagy lérehozz a Google Ads-ben egy pár perc alatt összekattintható intelligens kampányt, de ha valódi eredményeket szeretnél, akkor ettől több energiát kell beletenned a dologba. 

A kampánytervezés szempontjai

Legelső lépésként keress egy csendes helyet, ahol senki nem zavar, főzz egy kávét, ülj le és gondolkodj el a következő kérdéseken:

Mi a kampány célja?

El szeretnél valamit adni? Bevételt szeretnél növelni? Feliratkozókat szeretnél gyűjteni? A márkád ismertségét erősítenéd? Több követőt szeretnél?

Ha nem tudod a célt, nem fogod tudni kiválasztani a számodra megfelelő kampánytípust sem. Ha nem tudjuk, hová megyünk, nehezen fogjuk megtalálni az odavezető utat.

Milyen eredményeket szeretnél elérni?

A fent meghatározott célt próbáld meg számszerűsíteni. Ha az eladás a cél, gondold át, mennyi vásárlást szeretnél generálni, milyen hirdetési költség megtérülés lenne számodra profitábilis, mekkora az a maximum költség, amit még megéri neked kifizetni egy vásárlásért, ajánlatkérésért. Ha követőket szeretnél gyűjteni, fogalmazd meg, mi lenne a számodra megfelelő szám, amit el szeretnél érni. Amennyiben a márkád ismertségét szeretnéd növelni, meghatározhatod, hogy minimum hány embert szeretnél elérni a kampánnyal.

Kiket szeretnél elérni?

Olyan személyeket szeretnél elérni, akik nem ismerik a márkádat, de az érdeklődésük alapján potenciális vásárlóid lehetnek? Vagy a már weboldaladon járt embereket szólítanád meg újra? Esetleg a korábbi vásárlóid számára lenne kihagyhatatlan ajánlatod?

Kihagyhatatlan lépés a célközönséged meghatározása, hiszen ahhoz fogod igazítani a kapányod hangnemét, illetve a vizuális kreatívok stílusát. Arra a kérdésre, hogy kinek szeretnél eladni, a lehető legrosszabb válasz a “mindenkinek”. Nem fogsz tudni olyan kampányt megalkotni, amivel hatékonyan megszólíthatsz mindenkit 18-70 éves korig, nemtől és érdeklődési körtől függetlenül. A végeredmény egy nagyon általános kampány lesz, amivel végül senki sem fog tudni rezonálni. 

Gondolj csak bele, naponta hány hirdetést lát egy átlag felhasználó Facebookon! Ebben a digitális zajban meg sem akad a tekintetük azokon, amelyekről nem azt érzik, hogy kifejezetten nekik szólnak.

Mi a kampány üzenete?

Azt már pontosan megfogalmaztad, hogy ki a célközönséged, ideje átgondolni azt is, hogy milyen problémáik lehetnek, amikre te megoldást tudsz nekik kínálni. 

Gondold át, mik azok az előnyök, amiket kommunikálni szeretnél a cégedről, márkádról. Miben vagy más, mint a konkurencia, miben tudsz többet nyújtani, miért éri meg nekik, ha pont a te termékedet/szolgáltatásodat választják.

Azt is fontos megtervezned, hogy milyen legyen a kommunikáció stílusa, hangneme. Ezt mindenképpen a célközönségedhez igazítsd és használd konzisztensen. Nem mindegy, hogy fiatalok számára szeretnél házibuli kellékeket eladni vagy cégvezetőknek kínálsz jogi szolgáltatást. Míg első esetben tegeződni fogsz, szleneget használni, poénos, laza stílusú hirdetésszöveget írni, addig a második esetben elengedhetetlen a profizmust tükröző, komolyabb stílus.

Milyenek legyenek a kreatívok?

A vizuális kreatívok legyenek összhangban a céged arculatával. Találd ki, mik azok az elemek, amik minden képen vagy videón megjelennek. Ha következetes stílust használsz, akkor könnyebben alakítasz ki márkaismertséged, mintha minden kreatívon más színeket, betűtípusokat és stílust használsz. 

Mikor és mennyi ideig fusson a kampány?

Az általánosabb üzenetű kampányok, illetve a Google Ads keresési, Shopping és Performance Max kampányok esetében nem kell időtartamot tervezned, hiszen ezek gyakorlatilag bármeddig futhatnak optimalizálás mellett. A szezonalitásra azonban ezeknél is érdemes figyelni.

Ha egy új termék bevezetésére, időszakos akciókra vonatkozik a kampányod, akkor azonban fontos, hogy pontosan tudd, mi lesz az indulás és a befejezés dátuma, hogy ehhez tudd igazítani az előkészületeket is. 

Mennyi pénzt szeretnél költeni?

Ez egy kényes pontja a kampánytervezésnek, hiszen indulás előtt nehéz megjósolni, mekkora költségkeretre van ahhoz szükség, hogy a kampányod a tervezett eredményeket hozza. 

Azt viszont mindenképpen érdemes átgondolni, hogy mekkora kereted van, és úgy tervezni, hogy kielégítő eredmények esetén legyen lehetőség költségkeret növelésre.

Milyen csatornát fogsz használni?

Ha már tudod, mi a kampány célja, hová szeretnél eljutni vele, hogyan és mit fogsz kommunikálni, akkor már csak az van hátra, hogy kitaláld, hogy mindezt hol is teszed. 

Különböző csatornák állnak a rendelkezésedre.

Facebookon és Instagramon elérheted a célközönségedet, megismertetheted a márkád, céged új emberekkel, követőket gyűjthetsz, de arra is van lehetőséged, hogy megcélozd azokat, akik már korábban jártak az oldaladon.

Google Ads-ben keresési kampányokat hozhatsz létre, hogy megjelenj a releváns keresésekre, Shopping kampányt futtathatsz, ha webshopot üzemeltetsz, de ezen a platformon is lehetőséged van remarketing és márkaismertségnövelő kampányok létrehozására is. 

Ha van lehetőséged és időd poénos videók készítésére, akkor a TikTok hirdetési rendszerével is tehetsz egy próbát. Ez természetesen nem minden iparágban használható ez csatorna, de tévedés azt gondolni, hogy csak a gyerekek és a tinédzserek használják. Minden korosztályból vannak felhasználók és egyre nagyobb népszerűségnek örvend.

Készíthetsz e-mail marketing kampányt, amiben rendszeres hírleveleket küldesz a felíratkozóidnak. Érdemes kihasználni ezt a lehetőséget az újdonságok, akciók bemutatására, de hasznos edukációs tartalmakat is megoszthatsz velük az e-mail sorozatokban, amivel a bizalmukat erősítheted meg.

Különálló kampányok helyett stratégia 

Nagy valószínűséggel egyetlen kampány önmagában nem fogja fellendíteni a vállalkozásodat. A kampányok tervezésénél gondolkozz stratégiában! Akkor lesznek sikeresek a kampányaid, ha egy jól átgondolt rendszert képeznek, amiben minden egyes kampánynak megvan a maga feladata. Minden kampány egy-egy fogaskerék a gépezetben

Vevőszerző gépezet kialakítása

A vevőszerző folyamatban szükség van arra, hogy kapcsolatba lépj azokkal a személyekkel is, akikben még esetleg fel sem merült az igény a termékeddel kapcsolatban, de érdekes lehet számukra, és azokkal is akik már tudatosan keresgélnek a témában, tudják, hogy a te termékedhez hasonlóra vágynak. 

A vásárlási folyamatot egy tölcsérként képzeld el. A tölcsér legfelső szakaszában azokat célozd meg, akik potenciális érdeklődők lehetnek. Ők lehet, hogy még nem is tudják, hogy szükségük lenne rád, sőt, lehet, hogy még a problématudat sem alakult ki náluk. Eggyel alatta lévő szinten azokat szólítsd meg, akik már nagyjából tudják, mire van szükségük és gondolkodnak a vásárláson. A következő szinten azok helyezkednek el, akik már azt is tudják, milyen típusú, márkájú terméket fognak megvenni. A tölcsér legalján pedig azok vannak, akik már vásároltak is tőled. 

Ha jól működő kampányokat akarsz kialakítani, akkor fontos, hogy a folyamat minden szakaszát lefedd. 

A remarketing kampányok szerepe

Ne engedd el azoknak a kezét, akik már jártak az oldaladon, de nem lett belőlük vásárló! Az emberek nem mindig veszik meg rögtön, ami megtetszik nekik. Gondolkoznak rajta, megnéznek több weboldalt. Ha ezen a ponton te eltűnsz a látókörükből, akkor valamelyik konkurenciádnál fogja elhappolni őket előled. 

Vegyünk egy egyszerű példát. Kerti bútorokat forgalmazó webáruházat üzemeltetsz. Google Ads-ben elindítasz egy kampányt, ami lefedi a kerti székkel kapcsolatos kereséseket. Ha valaki pont erre keres, megjelenik neki a hirdetésed és ő rákkattintva máris a kerti szék kínálatodban találja magát a webshopodban. Megnéz néhány terméket, még az is lehet, hogy egyiket kosárba rakja, de utána úgy dönt, hogy még alszik rá párat, megnézi más webshopok kínálatát is. Ha ezután néhány nappal a Facebookon szembe jön vele a dinamikus hirdetésed az általa nézegetett termékekkel, akkor újra emlékezteted őt a létezésedről és növekednek az esélyek arra, hogy végül vásárló válik belőle. Ha ezt kihagyod, akkor lehet, hogy soha többé nem talál vissza a weboldaladra és a céged nevét is elfelejti örökre.

Ne bízd tehát a véletlenre és a szerencsére a kampányok eredményét, mert úgy csak pénzt fogsz égetni, hanem tervezz tudatosan és mérd az eredményeket!

Ha szeretnél mélyebben belelátni abba, hogyan érdemes megtervezni a teljes online marketing stratégiádat, ez a cikkünk segítséget fog nyújtani számodra. 

Úgy érzed, hogy egyedül nem tudnál összerakni egy sikeres működő kampánystruktúrát és inkább rábíznád a munkát egy hozzáértő csapatra? Vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy a segíthessünk!

Pintér Laura BeOnWeb

 

Pintér Laura
Projektmenedzser, Google Ads és keresőoptimalizálási szakértő
e-mail: pinter.laura@beonweb.hu