Karácsonyi kampány tanácsok

 

Néhány dolog a Facebook hírfolyamom karácsonyi kampányaival kapcsolatban

Régen írtam, régen posztoltam bármit is. Annak ellenére, hogy igyekeztem előre dolgozni idén karácsonykor (is), sikerült túlpörögni ebben a szezonban is.

Pár nap múlva lesz karácsony, és most jutottam el odáig, hogy újra legyen időm a saját dolgaimra - közben mások már a két ünnep közötti vagy a januári kommunikációjukat tervezik.

Szóval (ugyan nincs vége a karácsonyi hajtásnak) összeszedtem pár dolgot, amit a karácsonyi kampányoknál láttam. (És persze tisztelet a kivételnek)

 

Nincs mögötte koncepció

A legtöbb kampányon látszik, hogy utolsó pillanatban lesznek összerakva. Hiába olvassa mindenki, hogy már októberben tervezni kell a karácsonnyal, november végén jut eszébe mindenkinek, hogy lesz idén is karácsony.

Ekkor keressük a grafikust, a webest és a marketingest is, hogy kell készülni a karácsonyra. Aztán jön a zavar, a káosz, senki sem tudja, hogy éppen kinek mi a feladata és mikorra. És akkor jönnek a csúszások is, mert a marketinges és a grafikus is el van havazva.

 

Mindenkinek szólunk, hogy lesz valami

A konkrétumok, a feladatok viszont kicsit hiányoznak. Jelezzük mindenkinek, hogy karácsonyi kampány, de nincsenek leosztva a feladatok. A cég feladata a koncepció kitalálása, a részfeladatok kiosztása. Ha ez nincs meg, újabb csúszások lesznek. Ha már előre kidolgozott tervvel állsz neki a karácsonynak, konkrét feladatokat tudsz adni a csapatnak akik “csak” összerakják a kampányt.

 

Nem is karácsonyi a terméked, szolgáltatásod

Ahogy pörgetem a Facebook-ot, rengeteg olyan hirdetést látok rengeteg termékkel, ami nem is karácsonyi. Ha belegondolsz, a karácsony az ajándékozásról szól, és a szeretteidnek. Ne bújtassunk olyan termékeket, szolgáltatásokat karácsonyi csomagba, ha az nem illik bele a karácsonyba.

 

Ajándékozásról van szó

Ha belegondolsz, a karácsony az ajándékozásról szól, és a szeretteidnek, ritkább esetben magadnak. Ilyenkor mindig át kell gondolnunk a célcsoportunkat, hiszen hiába kedveli valaki a mi oldalunkat, ha neki hirdetjük a karácsonyi csomagunkat, akkor nem biztos, hogy célba találunk. Keressük meg az új célcsoportunkat: a Facebook oldalunk kedvelőinek az ismerősei már jók lesznek, de őket is szűkítheted. De ha a már meglévő közönségben (Facebook kedvelő, feliratkozó) gondolkozol, akkor arról kommunikálj, hogy kinek mit tudna venni a te portékádból.

 

Kampány helyett akció

Az akció és kedvezmény mindig jó biznisz, sokat tudsz eladni rövid időn belül, amivel akár még sokat is kereshetsz. Viszont ez a karácsony, mindenki költeni akar, akkor is, ha nincs akciód. Ha tetszik valakinek a terméked, oda tudná adni valakinek karácsonyra, akkor kedvezmény nélkül is megvenné. Nyilván ez megdobja a volumened, hiszen magyarok vagyunk, szeretjük az olcsóbb dolgokat, de hidd el, jövőre ugyanúgy meg fogják venni a termékedet, ha nem akciózod le.

 

Tartalmak

Örülök, hogy egyre többen nyúlnak a tartalommarketinghez és kezdenek cikkeket írni. Karácsonykor egyre többen írnak ajándék ötletekről is, ami segít nekem abban, hogy kinek és mit vegyek. Ez tök jó. Jövőre annyiban változtass kicsit, hogy még jobban konkretizálj: a “karácsonyi ajándék ötletek gyerekeknek” helyett inkább írj “karácsonyi ötletek 4-6 éves unokának” cikkeket. Sokkal ütősebb lesz.

 

Ez az időszak rendkívül fontos a céged életében, simán lehet, hogy ilyenkor hozd be a forgalmad 30-40%-át, de ha ennyit nem is, azt a kis “zsebpénzt” ilyenkor termeled ki. Ezért is érdemes vele kicsit komolyabban foglalkoznod. Akár már év elején elkezdhetsz számolni vele, egy kis adatbázis építés szintjén, vagy a tapasztalatok megbeszélésének szintjén.

Utána ütemezd be magadnak már szeptemberre (mert egy-két hetet csúszni fogsz vele, és máris október), hogy a karácsonyi kampányt elő kell készíteni. Teendőket, felelősöket megtalálni és delegálni.

 

Utána nem lesz gond vele. Hajrá!