Mi az a Brand?
Mi az a brand?
Van a cégednek brandje? Hogyan határozhatod meg? Sok cégvezető, tulajdonos fejében megfogalmazódik ez a kérdés, biztosan a tiédben is.
A brand angol szó, amelynek a jelentése: márka, védjegy. Valójában egy személy zsigeri érzése egy termékről, szolgáltatásról vagy vállalatról.
Így hát a brand nem egyszerűen az, amilyen márkanévvel illeted az általad kitalált terméket/termékeket vagy szolgáltatást. Ennek a kérdésnek egy kicsit jobban a mélyére kell ásnod. Ebben segítünk most neked!
Mi az a cél, amit el szeretnél érni?
Sokan már ennek a kérdésnek a megválaszolásánál fel is adják, pedig nélkülözhetetlen a helyes út kijelöléséhez. És ne válaszold azt, hogy még több profitot, ugyanis az nem cél, az eredmény.
Rá kell jönnöd, hogy miért csinálod! Mi az a legbelső késztetés, ami miatt neki álltál? Miért létezik egyáltalán a terméked, szolgáltatásod?
Miért fontos ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása? Mert emiatt fognak téged választani az ügyfeleid versenytársaid helyett. Ez az, amivel a vásárlód, közönséged majd azonosulni tud.
Hiszen sokkal szívesebben vásárolnak olyantól, akik hasonlítanak rájuk vagy ugyanazt az értékrendet képviseli, mint ők? Ennyire egyszerű!
A stratégiai tervezés szinte gyerekjáték lesz, ha meg tudod válaszolni ezeket a kérdéseket, mivel ez a legnehezebb része. És utána máris fókuszálhatsz arra, hogy...
hogy hogyan szeretnél megjelenni a vásárlók szemében?
Remélem ezt nem is kell nagyon magyaráznom. Viszont amennyire nem kell magyarázni, legalább annyira meghatározó. Az arculatodnak köszönhetően tudnak téged megkülönböztetni a versenytársaidtól. Így érheted el, hogy elsőként rád figyeljenek fel. És ha már felfigyeltek, akkor...
szólítsd meg őket!
Ez pont pedig nem másról szól, mint a marketing jelentőségéről. A brand identitásodhoz szorosan kapcsolódik, hogy hogyan kommunikálsz a vásárlóiddal, közönségeddel.
Most, hogy már rád figyelnek, tudathatod velük az üzenetedet, amiért létrehoztad a vállalkozásodat. Megmutathatod nekik a terméked előnyeit. És ami legalább annyira fontos, tanulhatsz és fejlődhetsz is azáltal, hogy kikéred a véleményüket.
Szóval hogyan is határozhatod meg céged brandjét?
Az előző példák alapján már biztosan számodra is egyértelmű, hogy az előző 3 dolognak az összessége. A céged hitvallásának, az arculatának és a kommunikációjának a szentháromsága.
Ennyi az egész!
És hogy ez miért bullshit?
Mert bár az első 3 pontban foglaltak mindegyike igaz, azért kihagytam egy lényeges elemet, amiről te sem feledkezhetsz meg! Ahogyan Seth Godin mondta:
„A brand nem az, amit magunkról mondunk, hanem az, amit mások mondanak rólunk.”
Ebből láthatod, hogy a branded megítélését nem te, hanem a vásárlóid határozzák meg. A kialakulása pedig emiatt nem történhet meg egyik pillanatról a másikra. A branding, azaz a márkaépítés egy hosszú és tudatosan felépített folyamat, amelyet a legvégén a közönségednek kell jóváhagynia.
De akkor hogyan is működik ez az egész?
Még a legjobb manipulációval is csak rövid ideig maradhatsz sikeres, ha hazugságon alapszik. Ezért egyik pontban sem érdemes mellébeszélned és megvezetned a vásárlóidat, mert úgyis rá fognak jönni. Az internet korában ez pedig kész öngyilkosság.
Amennyiben viszont értékes és maradandó brandet szeretnél létrehozni, akkor fektesd le a biztos alapokat:
-üzenet
-arculat
-marketing
És ezeken túl minden körülmények között törekedj a megbízhatóságra és a hitelességre.

Pázmándi Zoltán
Grafikus és social media menedzser, kreatív, ötletekkel teli munkatárs.
e-mail: pazmandi.zoltan@beonweb.hu