Mi az a Brand?

Mi az a Brand?

Mi az a brand?

Van a cégednek brandje? Hogyan határozhatod meg? Sok cégvezető, tulajdonos fejében megfogalmazódik ez a kérdés, biztosan a tiédben is.

A brand angol szó, amelynek a jelentése: márka, védjegy. Valójában egy személy zsigeri érzése egy termékről, szolgáltatásról vagy vállalatról.

Így hát a brand nem egyszerűen az, amilyen márkanévvel illeted az általad kitalált terméket/termékeket vagy szolgáltatást. Ennek a kérdésnek egy kicsit jobban a mélyére kell ásnod. Ebben segítünk most neked! 

Mi az a cél, amit el szeretnél érni?

Sokan már ennek a kérdésnek a megválaszolásánál fel is adják, pedig nélkülözhetetlen a helyes út kijelöléséhez. És ne válaszold azt, hogy még több profitot, ugyanis az nem cél, az eredmény.

Rá kell jönnöd, hogy miért csinálod! Mi az a legbelső késztetés, ami miatt neki álltál? Miért létezik egyáltalán a terméked, szolgáltatásod?

Miért fontos ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása? Mert emiatt fognak téged választani az ügyfeleid versenytársaid helyett. Ez az, amivel a vásárlód, közönséged majd azonosulni tud.

Hiszen sokkal szívesebben vásárolnak olyantól, akik hasonlítanak rájuk vagy ugyanazt az értékrendet képviseli, mint ők? Ennyire egyszerű!

A stratégiai tervezés szinte gyerekjáték lesz, ha meg tudod válaszolni ezeket a kérdéseket, mivel ez a legnehezebb része. És utána máris fókuszálhatsz arra, hogy...

hogy hogyan szeretnél megjelenni a vásárlók szemében?

Remélem ezt nem is kell nagyon magyaráznom. Viszont amennyire nem kell magyarázni, legalább annyira meghatározó. Az arculatodnak köszönhetően tudnak téged megkülönböztetni a versenytársaidtól. Így érheted el, hogy elsőként rád figyeljenek fel. És ha már felfigyeltek, akkor...

szólítsd meg őket!

Ez pont pedig nem másról szól, mint a marketing jelentőségéről. A brand identitásodhoz szorosan kapcsolódik, hogy hogyan kommunikálsz a vásárlóiddal, közönségeddel.

Most, hogy már rád figyelnek, tudathatod velük az üzenetedet, amiért létrehoztad a vállalkozásodat. Megmutathatod nekik a terméked előnyeit. És ami legalább annyira fontos, tanulhatsz és fejlődhetsz is azáltal, hogy kikéred a véleményüket.

Szóval hogyan is határozhatod meg céged brandjét?

Az előző példák alapján már biztosan számodra is egyértelmű, hogy az előző 3 dolognak az összessége. A céged hitvallásának, az arculatának és a kommunikációjának a szentháromsága.

Ennyi az egész!

Névtelen terv-16 (1)

És hogy ez miért bullshit?

Mert bár az első 3 pontban foglaltak mindegyike igaz, azért kihagytam egy lényeges elemet, amiről te sem feledkezhetsz meg! Ahogyan Seth Godin mondta:

 „A brand nem az, amit magunkról mondunk, hanem az, amit mások mondanak rólunk.”

Ebből láthatod, hogy a branded megítélését nem te, hanem a vásárlóid határozzák meg. A kialakulása pedig emiatt nem történhet meg egyik pillanatról a másikra. A branding, azaz a márkaépítés egy hosszú és tudatosan felépített folyamat, amelyet a legvégén a közönségednek kell jóváhagynia.

De akkor hogyan is működik ez az egész?

Még a legjobb manipulációval is csak rövid ideig maradhatsz sikeres, ha hazugságon alapszik. Ezért egyik pontban sem érdemes mellébeszélned és megvezetned a vásárlóidat, mert úgyis rá fognak jönni. Az internet korában ez pedig kész öngyilkosság.

Amennyiben viszont értékes és maradandó brandet szeretnél létrehozni, akkor fektesd le a biztos alapokat:

-üzenet

-arculat

-marketing

És ezeken túl minden körülmények között törekedj a megbízhatóságra és a hitelességre.

Pazmandi Zoltan BeOnWeb

Pázmándi Zoltán

Grafikus és social media menedzser, kreatív, ötletekkel teli munkatárs.

e-mail: pazmandi.zoltan@beonweb.hu