Online marketing mérések - Milyen mérést érdemes használnod?
Miért fontos a digitális térben, hogy jók legyenek a marketing méréseid?
Egy jó marketingstratégia részét képezi, hogy előre meghatározzuk, mit szeretnénk elérni.
- Milyen céljaink vannak?
- Hány vásárlást szeretnénk havonta, milyen megtérüléssel vagyunk eredményesek?
- Mennyit költsünk hirdetésre?
- Mennyi hirdetésre fordított összeg ér meg 1 vásárlást átlagosan?
Ezek a kérdések egy webshop esetében biztosan felmerülnek többször is. De nézhetjük akár a szolgáltatóipart is: mennyi pénzt ér meg neked egy e-mail cím, egy lead, egy elküldött űrlap?
Ilyenkor elengedhetetlen, hogy ne csak az utcára lapátold a pénzt, hanem lásd is, hogy minden egyes elköltött forint hogyan tesz hozzá vállalkozásod gyarapodásához. Ebben a cikkben összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az online marketing mérésekkel kapcsolatban.
Szeretnél mindent látni egy helyen? Google Analytics!
A Google Analytics egy “központosított” analitikai felület weboldalak (és applikációk) méréseinek számára. A legfőbb előnye, hogy egy helyen láthatod a különböző csatornákból származó forgalmadat.
Ezáltal könnyebb dolgod lesz üzleti döntések meghozatalában, mert láthatod, hogy honnan és milyen minőségű felhasználók érkeznek az oldaladra.
Például, ha organikusan gyengébb a forgalmad, érdemes ráfeküdnöd SEO tartalmak készítésére.

Konverziós mérések
Mi is az a konverzió?
Ahogy arról egy korábbi cikkünkben is olvashattál, a konverzió egy, a felhasználó által a vállalkozásod számára értékes végrehajtott művelet. Legyen akár egy vásárlás, egy feliratkozás, egy űrlap elküldése.
Elsődleges és másodlagos konverzió
Biztosan találkoztál már ezekkel a kifejezésekkel. A használatuk nagyon egyszerű:
- Az elsődleges konverziók azok a műveletek lesznek, amiket a kampányaid alapul vesznek, és erre fognak optimalizálni. Tehát webshop esetében mindenképpen a vásárlás. Ritkább esetben érdemes a kosárbahelyezést is hozzáadni, amikor viszonylag kevés vásárlásod érkezik be, vagy teljesen új fiókot indítasz.
- Másodlagos konverziókról pedig akkor beszélünk, ha kíváncsiak vagyunk, hogy az egyéb események milyen eredményeket produkálnak, viszont erre már nem optimalizálnak a kampányok.
Milyen mérést használj a Google Ads-ben?
Az egyik fő marketingeszköz, amit valószínűleg használsz, az a Google Ads. A konverzióid mérésére több lehetőség közül is választhatsz. A konverzió forrása alapján ezek a következők:
- Google által biztosított konverziók: Ezek főként nagyon alap műveletek, mint például a kattintással indítható hívások, útvonaltervek (ha fizikai bolttal rendelkezel). Csak akkor érdemes rájuk alapozni, ha nincs lehetőséged a többi, fejlettebb mérést beállítani.
- Google Analytics-ből importált konverziók: Mivel az Ads és az Analytics is Google termék, nagyon jól tudnak egymással “kommunikálni”. Lehetőséged van Analytics-ben saját eseményeket létrehozni, mint például egy köszönőoldal mérése, vagy egy kapcsolati aloldal megtekintése. Ezeket pedig importálhatod a Google Ads-be. A legújabb Analytics verzióban, a GA4-ben alapértelmezett mérésekkel is találkozhatsz, mint a vásárlás.
-
- Pro tip: Ha GA4-ből tervezel konverziókat létrehozni, érdemes elsajátítanod egy másik felület használatát is, a Google Tag Manager-t. Itt már sokkal szélesebb körben tudsz létrehozni konverziókat, egy felületen tudod kezelni az összes címkédet, eseményedet. Annak, hogy mit szeretnél mérni, szinte csak a képzelet szab határt - meg a weboldalad kódolása.
-
- Konverziókövető címke (Google Ads webhely alapú mérés): Ez már egy haladóbb beállításnak számít, viszont erősen ajánljuk, mert szuperül tud működni webshopok esetében. Szintén szükséges hozzá a Tag Manager használata és minimális kódolási affinitás. A fő előnye, hogy csak egyszer kell beállítani, és az előzőekhez képest pontosabb mérést biztosít.
- Továbbfejlesztett konverziókövetés (Enhanced conversion tracking): Az előbb leírtakkal ellenben, itt már szerver oldalra rakjuk a méréseink alapját. Míg a többinél ún. 3rd party cookie (böngésző által mért és továbbított adat) elven működött, itt már 1st party cookie operál. Magyarra fordítva a lehető legtöbb adatot gyűjti be, a legpontosabban. Ezért pedig a kampányaid nagyon hálásak lesznek: akár 5-10%-kal több konverziót érhetsz el ugyanannyi költésből.
És mi a helyzet Facebook mérésekkel?
A Meta égisze alatt futó Facebooknál egészen más lehetőséged lesz az eredeményeidet mérni. Szükséged lesz egy ún. Pixelre (képpont), ami hasonló elven működik, mint a Google Ads konverziókövető címke. Tehát a weboldalad kódjába beépíted, és ő szépen elkezdi végezni az adatgyűjtést.
Itt szintén lehetőséged van szerver oldalra átvinni a mérést. Ehhez a Conversion API fog rendelkezésedre állni, ami szintén pontosabb és több adat átadására képes, ezáltal a Facebook kampányaid is optimálisabban fognak működni.
Melyek a legfontosabb online marketing mérési mutatószámok?
A jéghegy csúcsát kapargatva, de mégis esszenciális mutatószámok egyike a ROAS (Return On Ad Spend = megtérülés). Ez fogja megmutatni neked, hogy a hirdetési költéseid milyen mértékben térülnek meg. Ehhez már elengedhetetlen a megfelelő konverziómérés, ahol konverziós értéket is mérsz. Tehát ha 100 Ft-ot költöttél hirdetésre, és abból neked jött 1000 Ft bevételed, az 1000%-os ROAS-nak felel meg.
A másik legfontosabb mutató pedig a CPA (Cost Per Action = költség/konverzió), amivel azt fogod látni, hogy egy konverzió mennyibe került neked hirdetési költség szinten. Egy példa erre is: 5000 Ft költésből szereztél 10 feliratkozót/vásárlást, az azt jelenti, hogy a konverziós költséged ebben az esetben 500 Ft.
Tehát a jó marketing mérés = több bevétel?
Nagyon leegyszerűsítve: igen. Minél pontosabb adatokat tudnak a kampányaid fogadni, annál könnyebb lesz a rendszereknek optimalizálnia. Természetesen nem csak a mérési beállítások fognak milliomossá tenni, rengeteg egyéb befolyásoló tényező is van. Viszont tény, hogy sokkal könnyebb dolgod lesz a megfelelő beállítások mellett bármilyen döntést meghoznod.