Ötletek árakciók helyett, amik nem ölik meg a profitodat

Az akciós időszakok minden kereskedelmi egységnél jelentős forgalmat generálnak, de a növekvő kedvezmények hatására egyre inkább csökken az árrés. Valóban az árkedvezmény a legjobb akciózási forma? Létezik-e egyáltalán olyan megoldás, ami nem zabálja fel a profitot? Olvass tovább és megtudhatod, hogy mi egy a kereskedelemben sok évet eltöltött ember véleménye.

 

Az akciós időszakok a látszat ellenére nehéz helyzetbe hozzák a vállalkozásokat. Bár ilyenkor nagy forgalomra lehet számítani, de a folyamatos versenyhelyzet hatására (hogy hol vannak a nagyobb akciók) az árak egyre inkább csak esnek. Teljesen felzabálva az árrést.

Gondolj csak bele, van egy terméked, amit 50 forintért szereztél be és 100 forintért árulsz, akkor az árrésed 50 forint. (Most az adózástól a példa egyszerűségért tekintsünk el.) Gratulálunk, máris kerestél 50 forintot!

Azonban a piacon megjelenik egy másik szereplő, aki „csak” 10%-kal árulja olcsóbban teljesen ugyanazt a terméket. Nem nehéz kiszámolni, hogy az ő árrése már csak 40 forint lesz. Viszont előled meg elhalászta a vevőt. És bizony 40 forint az pont 40 forinttal több, mint a 0. Ezért te is az árcsökkentésre adod a fejedet és megpróbálsz a versenytárs ára alá bemenni, újra visszaszerezve a vásárló figyelmét.

A példa igen egyszerű és szolgáltató szempontból csak két szereplős. Könnyű elképzelni, hogy mennyire káoszos lehet a helyzet, ha még sokkal többen versengenek a piacodon.

Viszont, akik már vénrókák a kereskedelemben, azok tudhatják, hogy egy lényeges alap dolgot nem említettem az előző példa folyamán. Te tudod mi az?

Bizony, a KOMMUNIKÁCIÓ.

Ez az, amivel a vásárlód figyelmét felkelted, nem pedig az ár. Kizárólag az árad említése tökéletes lehet az eladási számaid növelésének érdekében, viszont hosszú távon az üzleted nem lesz sikeres, ha a kommunikációnak csak ezt az egy formáját választod.

Az értékesítés ennél sokkal több. Egy bizalmi kapcsolat közted és a vevőd között, amely túlmutat azon, hogy betér hozzád a vásárló és megveszi a termékedet. A folyamat ennél sokkal hosszabb és valójában arról szól, hogy ezt a bizalmat hogyan építed fel. Első körben felkelted és utána meg is tartod a vásárlód figyelmét, amely bizony az eladás után sem zárulhat le, ha sikeres üzletet szeretnél vinni.

De ne írjuk le teljesen az akciókat, mert remek figyelemfelkeltő lehet az új érdeklődők megszólítására.

Nézzük is, hogy...

miért lehet jó az akció.

Mint említettem, az akciós időszakban nagyon nehezen tudod magadra vonni az új potenciális vásárlók figyelmét, ha nem az áraddal kommunikálsz. Ez sajnos rossz berögződés mind vásárlói és mind pedig értékesítői oldalról.

Ha nem jó az elérésed, viszont ilyenkor szeretnél új vásárlókat szerezni, akkor tökéletes lehet neked egy olyan akciós szezon, mint például a JOY vagy a Glamour napok. Ilyenkor ugyanis a kommunikációt megoldják helyetted a lapok és az olvasójuk figyelmét magadra tudod irányítani és az eladási számaidat növelni.

Remélem, hogy a cikk olvasása közben már eljutottál arra a pontra, hogy tudod:

  • az eladási számok növelése önmagában nem lehet jó megoldás
  • az ő kommunikációjuk nem lehet az egyetlen csatornád a vásárlóid megszólításához

A vásárlók figyelmét meg kell tartanod! Ez csak akkor működhet, ha ilyenkorra már jól működő saját kommunikációs csatornákat hoztál létre és érdekesnek találnak eléggé ahhoz, hogy a jövőben is figyeljenek téged.

És ezt hogyan is tudod elérni?

A jó kommunikációval!

A jó kommunikáció pedig szinte csak rajtad múlik, a fő kulcs az egyediség. Ezáltal leszel meghatározó szereplője a piacodnak és ezáltal tudod elérni, hogy a közönséged rád figyeljen és benned bízzon.

Összeszedtem neked néhány egyszerűbb példát amelyekkel izgalmas maradhatsz az akciós időszakokban és azokon kívül is.

Nyeremenyjatekok_Akciokésebuktatoi

Nyereményjátékok

A nyereményjátékok tökéletesek arra, hogy felkeltsd az új érdeklődők figyelmét és kicsit aktivizáld a már meglévő közönséged akár offline módon, akár online platformokon.

Sokan félnek nyereményjátékot hirdetni, mert véleményük szerint sokba kerül, pedig az árrés veszteséget sem számolták még ki soha egy-egy akciós időszak után. A nyereményjátékok akár lehetnek költségesek is, de okos tervezés mellett szinte garantált, hogy töredéke lesz az akciós időszakban elért árrés veszteségnek.

Továbbá, ha a nyereményjátékot értékesítéshez kötöd, akkor nem csak érdekes tartalmat adsz a közönségednek, de még az eladási számaidat is növelheted. Ezt főként akkor javaslom, ha valami nagyobb értékű a fődíj.

Néha viszont lehet...

csak úgy ajándékozni is.

Mi sem lehet jobb vásárlói szempontból, mint amikor ajándékkal lepnek meg egy-egy vásárlás alkalmával. Ez szintén tökéletes lehet arra, hogy az számaidat növeld, kötheted akár értékhatárhoz is, vagy mondjuk az első 1000 vásárlóhoz.

De ha igazán a bizalmat és a hűséget szeretnéd növelni, akkor meglepheted a legrégebbi, vagy a legtöbbet költött vásárlóidat is, akiknek ezáltal jutalmazod a hűségét. Ezt viszont már ne kösd elvásárhoz, mert negatív visszhangja lehet! Ők már vásároltak nálad eleget. Hidd el, ilyen is van. Köszöntsd fel őket!

És ha már a meglepetéseknél tartunk, akkor...

meglepetés akciók

Érdemes a vásárlóidról úgy adatbázist gyűjtened, hogy direktebb kommunikációt tudj velük folytatni. Ezt hírlevelek (akár sms-ek) formájában tudod megtenni. És hogy miért érdemes a te hírleveledre feliratkozni? Mert ott találják a legjobb bennfentes infókat és villámakciókat, ráadásul ők értesülhetnek elsőként a nagyobb, szélesebb kör számára elérhető ajánlatokról is.

Mennyiség növelése a kedvezmény helyett

Az ajándékkal egy kategóriában is lehetne említeni, de azért itt minden esetben vásárláshoz van kötve a „jutalom”. Számos példa akad erre a kedvezmény típusra az üdítőktől kezdve, a mosószereken át a 2+1 akciókig.

Pszichológiájában teljesen eltér ez az akció az árkedvezménytől, mert lehet, hogy a kettő árrése teljesen megegyezik, te mégis nagyobb mennyiséget tudsz értékesíteni. Például, ha te pólókat árulsz és 50% kedvezményt adsz az árból, akkor eladsz egy terméket. Ha viszont 1+1 akciód van (BOGO – Buy One Get One), akkor az árrésed ugyanott van, de 2 terméket sikerült értékesítened. Ráadásul a vásárlók is jobban preferálják BOGO-t, mert úgy érzik, hogy egy terméket vásárlásával egy másikat teljesen ingyen kapnak.

Hűségrendszer

A hűségrendszer bevezetése is szóba került már ajándékok formájában, viszont mindenképpen külön is meg kell említenem. Ha a figyelem megtartása a cél, akkor a leghűségesebb vásárlóiddal mindenképpen foglalkoznod kell. Ők voltak azok, akik már a nehéz helyzetben is bíztak benned. Ők voltak, akik segítettek felépíteni a vállalkozásodat. És mi a jutalmuk? Semmi? Dehogy! Viszont bármi is legyen, hidd el értékelni fogják, ha megbecsülöd őket.

Ingyenes szállítás

Az időszakonkénti ingyenes szállítás is jó kommunikáció lehet arra, hogy téged válasszanak és nálad adják le a megrendelésüket a vásárlók. Viszont ez azért maradt szinte a végére, mert önmagában sokat nem ér, ha még egyáltalán nem találkoztak veled és nem értesülnek erről a lehetőségről.

Érdeklődés

Mint bármilyen élethelyzetben, itt sem jó az egyoldalú kommunikáció. Ha a közönséged véleményét kikéred, abból hatalmasat tudsz profitálni. Azon felül, hogy ők is sokkal jobban bizalmat szavaznak majd neked, ráadásul fényt deríthetsz az igényeikre. Tehát ez egy többszörösen megtérülő tipp, ami szinte nem kerül semmibe.

A megoldás

Mint a cikk folyamán számodra is kiderült rengeteg alternatíva van a vásárlóközönséged megszólítására és a figyelem felkeltésére az akciózáson és árkedvezményeken túl. Ennek kulcsa pedig a branding és a kommunikáció. Fontos, hogy egyedi legyen és tudják, ha nálad vásárolnak azzal járnak a legjobban. Hiszen nálad nem csak egy termékhez juthatnak hozzá, hanem egy élményhez is, mind a vásárlás alatt, mind a vásárlások között. Tudják, azzal, hogy nálad vásárolnak egy remek közösséghez tartoznak, amelyhez egész évben fordulhatnak és amely kiemelt figyelmet fordít rájuk.

 

Véleményem szerint, az akciós időszakban így tudsz a legjobban érvényesülni minimális árrés veszteséggel. És bár rengeteg példát hoztam, fontos észben tartanod, hogy a kommunikáció nem mindenki számára működik ugyanúgy. Pontosan erre való a marketing, a piackutatásra, hogy a lehető legegyszerűbb és legjobb módon tudd felvenni a kapcsolatot a közönségeddel.

Pázmándi Zoltán - BeOnWeb

Pázmándi Zoltán

Grafikus és social media menedzser, kreatív, ötletekkel teli munkatárs.

e-mail: pazmandi.zoltan@beonweb.hu