SWOT elemzés

A napokban volt pár posztom a facebookon a cégek erősségeiről, gyengeségeiről, lehetőségekről és veszélyekről. Ha ezeket összerendezgetjük táblázatos formában, akkor kapunk egy álomszép elemzést. Ezt hívjuk SWOT elemzésnek, de nem elég az, hogy ha beírod a tényezőket, ki kell olvasnod belőle az eredményt.

Hogyan kezdd?

Először (ha még nem tettél volna ilyet) írd le azokat a tényezőket a cégedre szabva, amiket fent felsoroltam. A wikipédia SWOT elemzés szócikke alapján:

Gyengeségek: belső tényezők: olyan dolgok, amik nem jól működnek, de lehet rá befolyás, hogy jobb legyen.

Erősségek: belső tényezők: pozitív dolgok, amik jól működnek és lehet rá befolyás, hogy még jobban működjenek.

Lehetőségek: külső tényezők: olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket.

Veszélyek: külső tényezők: olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek.

Vagyis

Erősség és gyengyeség az, amire befolyással vagyunk. Olyan tényezők, amelyek belülről hatnak a cégre, és mi mint cégben dolgozók (legyen tulajdonos vagy beosztott) hatással vagyunk rájuk. Ilyen lehet a kiszolgálás minősége vagy a marketing, vagy bármi más.
A lehetőségek és veszélyek külső hatások. Olyan elemek, amik befolyásolják a céget, de mint cég, nem vagyunk rájuk hatással. Ilyenek pl. új lehetőségek a piacon, új termék megjelenése, új értékesítési pont megjelenése, egy politikai, jogszabályi hatás, konkurensek megjelenése. Ha a fejed tetejére állsz, akkor sem tudsz velük mit kezdeni. Ezek vannak és kész.

Honnan tudod megszerezni ezeket a tényezőket?

Kutass már meglévő adatokban. Keress fel statisztikai oldalakat, nézegess tanulmányokat, szakdolgozatokat. Az internet világában már nagyon sok mindent megtalálsz könnyen és gyorsan. Kövesd a konkurenciáidat, helyettesítő termékeket, beszállítókat, nemzetközi trendeket.

Beszélgess a munkatársaiddal. Szervezz megbeszélést, aminek a témája ezeknek a témáknak az átbeszélése. Legyen nyugodt környezet, rendelj pizzát, legyen péntek este és bontsatok fel egy üveg bort mellé. Teremts egy kreatív környezetet, ahol ötletelés zajlik, nem egy hétköznapi meeting. A pesszimista, kételkedő munkatársaid is legyenek ott, ők mondják majd a veszélyeket és gyngeségeket.

Kérdezd meg a vevőidet. Dobj össze egy rövid kérdőívet a cégeddel és a témáddal kapcsolatban, és keresd fel néhány vevődet. Legyen benne jó vevő és rossz vevő is, minél szélesebb körben terjeszd a kérdőívet.

Beszélgess más cégekkel a piacról, problémákról és pozitívumokról.

Na ezeket kell összeírnod táblázatos elrendezésben. Nagyon sok infót fogsz felírni, nagyméretű papírt használj.

Mit olvass ki belőle?

Az eredményeket. Nem fogom részletezni, látni fogod, hogy mi is a céged helyzete. Min kell javítanod, mit kell megtartanod vagy még jobban nyomnod. Mivel érvelj, mivel befolyásolj, miket használj a kommunikációdban. Milyen külső tényezőkre kell felkészülnöd, legyen az jó vagy rossz. Milyen külső elemeket tudsz a saját hasznodra fordítani, vagyis milyen lehetőségből tudsz erősséget kovácsolni.

Csinálj egy próbát, akár egyedül is. Már neked is nagyon sok ötleted lesz, de ez nem elég és nem is jó. MIndig másokat is kérdezz meg, főleg a vevőidet. Te másképpen látod majd a céged helyzetét, mint mások.