Webshop keresőoptimalizálás: Avagy így írj szöveget, hogy a TOP3 találat között lehess

Webshop keresőoptimalizálás: Avagy így írj szöveget, hogy a TOP3 találat között lehess

 

Annak, hogy mennyire lesz sikeres a webshopod számos összetevője van: 

  • Van egy jól kinéző oldalad? ✅ 
  • Tele van termékekkel? ✅
  • Innentől kezdve hátradőlve várhatod a vevőket? ❌

A webshop keresőoptimalizálás elengedhetetlen ahhoz, hogy napról-napra jöjjenek a vásárlások anélkül, hogy folyamatosan hirdetnél. Viszont mielőtt belevágunk jobb tudnod, hogy ez egy kemény meló.

Ha eldöntötted, hogy szeretnéd az ezzel járó sikert, akkor viszont olvass tovább, mert ennek az egyik legfontosabb összetevőjét a webshop tartalmi keresőoptimalizálást fogjuk bemutatni neked!

 

 

giphy

Miért szükséges a webshop keresőoptimalizálás?

Tegyük fel, hogy megnyitod a webshopodat, (ami ebben az esetben öko háztartási cikkeket értékesít) és feltöltöd az egyes termékekhez a leírásokat, a képeket. Miután végeztél, rákeresel a Google-ben a “natúr mosószer” kulcsszóra és csalódottan látod, hogy az első oldalon kizárólag a konkurenciád szerepel. A te webshopod pedig valahol az 5. oldal környékén a 6. találatként kullog.

Ekkor két dolgot tehetsz: 

Egyik lehetőség

giphy (1)

Vagy felteheted a nagy kérdést: 

Miért? 

A Google rendszere több tíz, száz, ezer webshopot elemez, ahol sok esetben ugyanazzal a képpel és leírással szerepel a natúr mosószer. Akkor mégis, hogyan szelektál és mi alapján teszi a főbb konkurenciádat az 1., 2. és 3. találathoz?

A válasz lehet egyszerű is, de ahhoz, hogy komplexen megértsd 5 lépésben fogjuk neked bemutatni!

Webshop tartalmi keresőoptimalizálás 5 legfőbb lépése:

1. lépés: Kulcsszókutatás

Át kell gondolnunk, hogy mi is a webshopod fő profilja, milyen termékekkel is foglalkozol pontosan. Minden olyan kifejezést ami szóba jöhet a webshopod kapcsán összegyűjtünk és ezek alapján egy webshop seo kutatást készítünk.

Ehhez nagy segítségünkre szoktak lenni a különböző online platformok, mint például az SEM Rush, Neil Patel - Ubersuggest felület, de hasonló még a KWFinder vagy a Keywordtool

Bármelyiket is használjuk, az alábbi 3 főbb szempontot vizsgáljuk minden egyes kulcsszónál: 

Keresési volument: Havi szinten mennyien keresnek rá az általunk összeírt kifejezésre.

Relevanciát: Az adott kulcsszó egy 1-től, 3-as skálán mennyire illeszkedik a webshopodhoz és a termékeidhez.

SEO nehézség (SEO Difficulty): Ez egy 0-100 között érték, amely megmutatja , hogy mennyire magas a verseny SEO-ban a megadott kulcsszóra. Az alapján pontozza az adott kulcszót, hogy a Google Top10 találatban szereplő oldalak mennyire keresőoptimalizáltak rá.

2. lépés: Kulcsszókutatás elemzése

Miután az összegyűjtött kulcsszavakból egy átlátható táblázatot készítettünk, végül ki kell szűrnünk a számunkra leginkább releváns és használható kulcsszavakat. Ezt a relevancia mutatón felül az alábbi 4-es csoportosítással tehetjük meg.

Ha az adott kulcsszóra...

… nagy a keresési volumen és magas a verseny: 

Ezeket a kulcsszavakat is érdemes lehet használnunk, de nem szabad, hogy ezeken legyen a fő fókuszunk.
Hiszen így még Chuck Norris is nehezen optimalizálná a webshopodat az első találatok közé.

giphy (2)

… kicsi/közepes a keresési volumen és magas a verseny:

Ezeket a típusú kulcsszavakat érdemes már a legelején kizárnunk. Hiszen ha már megküzdünk a találati versenyben, akkor legyen is tétje...

… nagy a keresési volumen és alacsony/közepes a verseny

Ez a kulcsszavak csoportosításának egyik legritkább, ugyanakkor legjobb kombinációja. Ha ilyet találunk, akkor érdemes rá mindenképp lecsapnunk, de nem szabad kizárólag ezekre építenünk a kulcsszó kereséseknél. 

… kicsi/közepes a keresési volumen és alacsony verseny

Ezek lesznek a legfőbb kulcsszavaink. Ezek általában kissé összetettebb ún. medium vagy long-tail típusú kulcsszavak, amelyeket tökéletesen tudunk hasznosítani a kategóriák vagy a termékek leírásánál.

3. lépés: Tartalmi szerkezet felépítése

Miután elkészültünk a kulcsszókutatással és annak elemzésével, harmadik lépésként felállítunk egy tartalmi szerkezetet 4 főbb kategória szerint.

Ehhez felmérjük a webshopod és azt, hogy…

… milyen a webshopod felépítése, struktúrája

… hány darab kategória oldalad van

… milyen termékeken és kategóriákon van a webshop főbb hangsúlya

… egyes kulcsszavak milyen oldalakra építhetőek be.

Webshop keresőoptimalizálás esetében az alábbi 4 kategóriákra szoktunk szöveget írni:

I. Főoldal

A webshopod főoldala nagyon sok esetben az egyik leglátogatottabb oldal, illetve az ahova a potenciális vásárlóid elsőként megérkezhetnek. Maga a kialakítása webshoponként eltérő lehet, azonban amit a webshop keresőoptimalizálása szempontjából minden esetben alkalmazunk kell az-az, hogy...

Nem spórolunk a tartalommal! 

Hiszen minél kevesebb a szöveg, annál kisebb az esélyünk, hogy a Google értékesnek találja az oldaladat.

DE! Ez nem azt jelenti, hogy el kell árasztanunk a főoldalt a termékek részletes leírásával. Építsük fel úgy a főoldalt, hogy a különböző termékajánlatok, egyedi akciók mellett releváns, összefüggő szövegrészek is kerüljenek fel az oldalra. Ilyen lehet például a webshop rövid bemutatása, illetve a szolgáltatások rövid leírása. Kulcsszó tekintetében a főoldalon érdemes az ún. “head” kulcsszavakat beépíteni. Ezek rövidebb, általánosabb kifejezések, általában magas vagy közepes keresési volumennel.

II. Kategória oldalak

Ahogy haladunk a webshopod belseje felé, az egyik legfőbb gócpontot, a kategória oldalakat érintjük. A potenciális vásárlóid innen fognak eljutni az általuk keresett termékekhez, majd a vásárlás felé. Érdemes az adott kategóriát érintő szöveget úgy megírni, hogy az informatív és vásárlásra ösztönző legyen. Kategória oldalak szövegeinél head, illetve medium típusu kulcsszavakat szoktunk beépíteni.

Szöveg hosszától függ, de a legtöbb esetben az oldal alján szoktuk elhelyezni, hogy a vásárlót ne zavarja meg a termékek/termékcsoportok megtekintésében.

III. Termék leírások

A termék leírás a legtöbb webshop kritikus pontja, hiszen az alábbi 2 alapszabályt nagyon sokan nem tartják be:

1. Kell egy informatív termékleírás! 

Nem csupán a termék jellemzőinek felsorolása, hanem egy részletesen összeszedett szöveg, amely a termék legfontosabb jellemzőit összefoglalja.

2. Ne használjunk sablon szövegeket!

A másolt és a gyártótól kapott leírás sem alkalmas a keresőoptimalizált termékleírásokhoz. Minden esetben egyedien megfogalmazott szöveget kell készítenünk az általunk kiválasztott long-tail kulcsszavakkal. 

Felmerülhet benned a kérdés: 

Éppen ezért szoktuk a tartalmi szerkezet felépítésénél meghatározni, hogy milyen termék leírásokra helyezünk kiemelt figyelmet. Több ezer termék esetében a hatékonyság érdekében érdemes rangsorolnunk. 

Ha viszont kevesebb terméket árulsz, akkor érdemes az egyes termék adatlapokat is a lehető legrészletesebben elkészítenünk.

 

giphy (3)

IV. Blog

Nagyon sok webshop nem szentel kellő figyelmet a blogra vagy annak rendszeres vezetésére, pedig az egyik legjobb lehetőség az organikus keresők bevonzására.

Blog esetében érdemes minden olyan kulcsszót kiválasztanunk, amelyek kapcsolódnak a webshopodhoz, van rájuk keresési volumen és tudunk róla releváns tartalmat készíteni. Amellett, hogy folyamatosan támogatja a webshopod keresőoptimalizálását,...

… értéket ad a látogatóidnak

… tartalmat biztosít a közösségi média kommunikációdhoz. 

Ugye milyen jól hangzik?

4. lépés: Kulcsszavak beépítése

Még mielőtt nekifogunk a szövegírásnak, fontos fejben tartanunk, hogy a tartalmakon belül hova, milyen mértékben érdemes kulcsszavakat építenünk:

Meta cím / Title

A keresési találatoknál a webshopod megjelenésének legelső sora. 

Maximum 70 karakterben, lényegre törően kell a keresőt kattintásra ösztönöznünk úgy, hogy közben elmondjuk mi fogja fogadni a kattintást követően. Nem egyszerű feladat, de egy kis gyakorlással könnyen rá lehet érezni.

Meta leírás / Description

A meta cím alatt szereplő leírás 160 karakteres leírás. Itt már kissé részletesebben is kifejthetjük az adott oldal tartalmát. Azonban itt is érdemes a CTA elemekkel élni és 1-2 kulcsszót beépíteni a szövegünkbe.

Címsorok (Heading, H1, H2, H3 stb.)

A címsorok amellett, hogy segítik a látogatót a tartalom követésében, a Google algoritmusnak is hasznosak a tartalom azonosításában. Legalább a H1, H2, H3 heading-et minden esetben beállítjuk, de lehet akár tovább menni (H4,H5,H6).

A leggyakorlatiasabb módja ennek, ha a:

H1: cikk/termék/aloldal címe

H2: alcímet 

H3: első bekezdést vagy első mondat

Minden heading esetében érdemes 1-1 kulcsszót is beépíteni.

Képek

Akár egy konkrét termékről töltesz fel képet, vagy csak szeretnél egy pofás fejlécet az aloldaladhoz, minden esetben adj meg leírást. Hiszen a Google rendszere nem csak a szemmel közvetlenül látható szöveges tartalmakat elemzi, hanem olyan leírásokat is figyelembe vesz, mint például a beillesztett képek címe, elnevezése. Itt is érdemes releváns, de kulcsszavakkal tűzdelt elnevezéseket használnunk. 

Fő szöveg

Nincs egy általános recept arra, hogy hány karakternyi szöveghez, hány darab kulcsszót érdemes használni. Ha a tartalmadat optimalizáljuk, akkor az alábbi 2 irányelvet tartjuk szem előtt:

  • Ne halmozzuk a kulcsszavakat
  • A kulcsszavak beillesztése ne rontson az olvashatóságon

Az a lényeg, hogy egy természetes mixet készítsünk, amelyet nem csak a Google, hanem a vásárlóid is szeretni fognak.

5. lépés: Tartalom megírása 

Minden alapot lefektettünk ahhoz, hogy belekezdhessünk a szövegírásba, azonban ezen a ponton is oda kell figyelnünk számos tényezőre. Egy 5 pontos checklist formájában összeszedtük neked, hogy milyen szempontokat érdemes észben tartanod:

1. Relevancia

Mi az adott oldal, illetve a tartalom célja és annak megfelelő tartalmat létrehozni

2. Érthető szóhasználat

A célcsoport szem előtt tartása és megszólítása. Lehet, hogy épp kenjük, vágjuk a számítógéptechnikai műszerek szakkifejezéseit, de ha az a célunk, hogy a hétköznapi vásárlókat szólítsuk meg, akkor nem érdemes szakkifejezésekkel “villognunk”.

3. Helyesírás

Nagyon alapvetőnek hangzik, de valahol mégsem az, hiszen “aki dolgozik, az hibázik”. Mindenkivel előfordulnak elírások, de éppen ezért fontos újra és újra átfutnunk a leütött mondatokat.

4. Tagolt mondatok

A szóhasználat mellett a mondatok tagolása az, amely nagyban hozzájárul az olvashatósághoz és élvezhetőséghez. Ehhez nyújt nagy segítséget az ingyenesen is használható Hemingway app felület

5. Kulcsszavak beillesztése

Utólag is átmazsolázhatjuk a szöveget, de érdemes már az írásnál fejben tartanunk azokat a főbb kuclsszavakat, amelyeket szeretnénk beilleszteni a szövegünkbe.

Végezetül

A webshopod SEO szövegeivel nem az a célunk, hogy ömlegjünk és kilométer hosszú szövegeket öntsünk a látogatókra tele kulcsszavakkal. A cél az, hogy lényegre törő, olvasmányos és informatív leírásokat készítsünk. Valóban több benne a munka és az idő, de a Google és a vásárlóid is értékelni fogják, amely nem mellesleg bevételeden is előbb-utóbb látszódni fog! Sok sikert!

Pintér Laura BeOnWeb

 

Pintér Laura
Projektmenedzser, Google Ads és keresőoptimalizálási szakértő
e-mail: pinter.laura@beonweb.hu