Webshop marketing terv
Ha szeretnéd egyben letölteni, akkor klikk ide
Több csatornában és több megoldásban is gondolkodunk.
Első lépésként mi az új és aktív piacot céloznánk meg. Erre a keresőmarketing eszközök lehetnek a legjobb megoldások, mint SEO és a Google ads keresési kampányai vagy a shopping kampányok. Itt a fő célunk olyan emberek megcélzása, akik már keresnek a termékekre vagy a márkára.
A fizetett hirdetések keretében meghatározott kifejezésekre jelenítenénk meg hirdetések a Google-ben, amit kattintásonként számol el a rendszer. Előnye, hogy már akár holnap el is indulhatnak a kampányok. A keresőoptimalizálás terén pedig egyrészt a márka névre, másrészt pedig a termékekre vagy termékkategóriákra optimalizálnánk a weboldalt úgy, hogy minél több ingyenes látogatónk legyen a google-ből. Fontos megemlíteni, hogy a keresőoptimalizálás egy hosszú folyamat, hogy a változtatások beérjenek, ez akár 3-6 hónapot is (erős versenyű piacokon 12+ hónapot is) igénybe vehet, mire az első eredmények megszületnek. Emiatt is javasoljuk a Google Ads futtatását is.
Második lépésként lehetne megcélozni azon személyeket, akik a célcsoportunkba tartoznak és érdeklődési körük a webshopunk, piacunk témája. Míg az aktív keresők kb. a piacunk 30%-át fedhetik le, ez a célközönség kb. 70%-ot fed le. A megszólításukban több megoldás is van: DIsplay hálózati bannerek, Youtube hirdetések, Gmail hirdetések valamint a Facebook és Instagram hirdetések. Itt a büdzsé függvénye, hogy mivel érdemes indulni, mindegyik a maga módján nagyszerű választás. Ha priorizálni kellene a célcsoport hatékony elérése céljából, akkor először Facebook és Instagram, utána Youtube, majd Gmail és Display hálózatokra fókuszálnék. Azt sajnos tudni kell, hogy az itt megszólított hideg közönség esetében a vásárlási hajlandóság kisebb, mivel nem a vásárlási szándék idején szólítjuk meg a látogatókat. Ellenben nagyon jó forgalomterelő és brand építő eszköz lehet, hogy indirekt módon növeljük a webshop forgalmát.
Ha már megvan, honnan és milyen látogatókat csalogatunk be, akkor a weboldalon belül is érdemes pár dolgot ajánlani a látogatóknak.
Ha már járt valaki a webshopunkon, akkor őt sem szabad elengednünk. Fontos része a marketingünknek, hogy a már velünk találkozott személyeket remarketing kampányokkal szólítsuk meg. Ezek a kampányok azt csinálják, hogy a weboldal látogatása alapján jelenít meg hirdetéseket a felhasználóknak. Pont emiatt hatékonyak, mivel már találkoztak velünk a látogatók, ismernek minket, csak az utolsó lépést nem tették meg, a vásárlást. Ezeknél a kampányoknál is több megoldást lehetne alkalmazni, amiket mi javasolnánk:
- Egyrészt készíthetnénk, heti, havi akciós vagy kedvezményes ajánlatokat, amik csak egy időre szólnak. Ezeket lehetne popup vagy slidereken kommunikálni.
- Az új látogatók számára szoktunk javasolni egy kedvezményes kupont. Ezt email cím megadásért cserébe lenne érdemes kiajánlani, és ezzel olcsóbban vagy ingyenes szállítással tudjuk a látogatót a vásárlás felé terelni.
- A webshopon böngészők figyelmét újabb és újabb termékekre is tudjuk irányítani böngészés közben különböző felugró (diszkrét) ablakokkal. Pl. egy adott terméket böngésző számára ajánlhatunk egy hasonló, de magasabb értékű terméket vagy kiegészítőt is. Ezzel a vásárlót is terelgethetjük a nagyobb értékű vásárlás felé.
- Ha esetleg valaki vásárlás és az email cím megadása nélkül távozna az oldalról, akkor számára tudunk intelligens kilépő popupokat beállítani. ezen egyedi ajánlatokat, ebookot, ajándékot, videót adhatunk az email címért cserébe.
Ezek a kampányok leginkább a Facebook hálózatán működnek jól, de Google Display és Youtube csatornán is elérhetőek.
- dinamikus termékremarketing - a meglátogatott termékeket, vagy abba kategóriába tartozó terméket jelenít meg
- kosárba helyezés remarketing - ha valaki tett terméket a kosárba, de nem rendelte meg, akkor egy figyelemfelkeltő hirdetéssel rávehetjük a rendelés befejezésére
- Facebook oldalra meghívás - ha valaki járt az oldalunkon, ő potenciális vevő lehet, ezért érdemes meghívni a Facebook oldalunkra
- feliratkoztatás email listára - a látogatóinkat érdemes email listánkra is feliratni, hiszen ő már potenciális vevőnk lehet
Ha ugye van már látogatónk az oldalunkon és még email adatbázist, Facebook követőket is gyűjtünk, akkor a közösségi oldalakról, a követők, feliratkozók kezeléséről sem szabad megfeledkezni. Ez marketing szempontból azért hasznos és fontos, mert egy komoly adatbázist és közösséget tudunk kiépíteni, akik már ismerik a márkát, a termékeket és ők könnyebben vásárlásra vagy újra vásárlásra foghatók. Ezzel tudunk költséget is csökkenteni, mert ezen látogatókat szinte ingyen tudjuk megszólítani, de a bevételeinket is tudjuk könnyen növelni, mert már egy közösségnek mutatjuk be termékeinket. Pont emiatt fontos, hogy megfelelő social stratégiánk legyen az Instagram és Facebook oldalakon is, és a hírlevél esetében is.
A social felületeken 3 szintű kommunikációt szoktunk alkalmazni:
Minden szinten megfelelő tartalmakat kell előállítani, a közösséget mozgatni, hogy az minél jobban megtérüljön.
- Első szinten a brandünkkel való megismerkedés, a követés a célunk, hogy minél több embert bevonzzunk.
- Második szinten célunk az edukáció, a bizalomépítés, hogy a követőink vásároljanak nálunk.
- Harmadik szinten a követőinkből és vásárlóinkból közösséget formálunk, akik törzsvásárlóként jelennek meg.
Emellett egy aktív Facebook oldal, hírlevél lista segít nekünk abban, hogy az időszakos pormóciókat számukra minél kisebb költség mellett eljutassuk, amivel szintén tudjuk a forgalmunkat növelni. Szintén hozzá kell tennem, hogy ennek kiépítése is hosszú távú folyamat, de abszolút megéri.
Fontos célunk lenne, hogy folyamatosan gyűjtsünk email címeket úgy, hogy arra később hírleveleket tudjunk küldeni. Erről már fentebb írtam pár technikát, így ezt nem részletezem. Ha gyűlnek az email címek, akkor ezekre rendszeres időközönként tudunk ajánlatokat vagy érdekességeket tartalmazó cikkeket küldeni. Ez amiatt fontos, hogy folyamatosan fenntartsuk a feliratkozók figyelmét és később megfelelő ajánlatokkal újra vásárlásra buzdítsunk.
Az email marketing is már komoly szinteket lépett, attól függően, hogy milyen rendszert használunk. Az alap verzióban a rendszeres időközönként (pl hetente) tudunk hírlevelet küldeni és a feliratkozási időhöz képest előre automatizált (követő) leveleket is beállíthatunk. Egy kicsit profibb rendszer már a feliratkozónk vásárlási adatait is tudja kezelni, ez alapján pedig lehet szegmentálni, hogy kit milyen termékcsoport érdekelhet, vagy például azt, hogy ki, mikor milyen terméket vásárolt és ez alapján újra vásárlói emailt kapjon valaki.
Egy profi megoldás, ami mesterséges intelligencián alapul, már sokkal több mindent tud és teljesen automatizáltan működik. Ez azt csinálja, hogy a feliratkozó és a látogatói adatokat is menti, elemzi, majd ezek alapján küld termékajánló levelet. Ha valaki a késeket böngészi és fent van a listán, neki késekről tartalmazó emailt küld ki.
A marketing eredményét Google Analytics, Google Ads és Facebook Ads rendszerén keresztül mérjük. Azért szükségszerű több rendszer, mert a vásárlási folyamat több lépésből áll, egy vásárlás több csatornát is érinthet és ez csak így követhető.Röviden ez lenne a marketing tervünk.A fentieket van lehetgőség lépcsőzetesen is bevezetni,nyilván attól függően, hogy milyen stratégiai céljaink vannak.Ennek megfelelően mi 4 csomagot alakítottunk ki, véleményem szerint a második vagy harmaidk csomag lenne a legideálisabb.Üdv.:Bliszkó GáborBLISZKÓ GÁBOR
beonweb.hu
tel.: +3670 638 8590
e-mail: bliszko.gabor@beonweb.hu
Nem kell marketingesnek lenned ahhoz, hogy sikeres legyen a webáruházad marketingje. Elég, ha megbízol egy online marketingest.