A Céged környezete

Nem is olyan régen ejtettünk (vagyis én ejtettem) néhány szót a piacodról. Mik is voltak ezek?

Szegmentáltunk, céloztunk és pozícionáltunk. Mit is? A vállalkozásunkat. Megvannak tehát azok a piaci szegmensek, akik számára értékesíteni szeretnénk, és ezekre a részpiacokra pozícionáltuk is magunkat.

Ha ezt tisztába tettük vagy ha még mindig nem vagyunk biztosak benne, akkor kicsit elemezzük a cégünk környezetét. Nézzük meg a befolyásoló tényezőket. Vizsgáljunk meg néhány konkurens céget, néhány beszállítót, a vevőket. Nézzük át az elérhető marketing eszközöket, kommunikációs megoldásokat. Bizonyos esetekben, egy speciális termék, szolgáltatás esetében szoktam javasolni, hogy jogilag, gazdaságilag járuk körbe egy kicsit a dolgokat. Vagy lehetnek politikai hatások is a vállalkozásunkra (lásd az éppen aktuális vasárnapi nyitva-zárva tartás).

Akkor sorban:

Politikai tényezők: A legtöbb esetben nem befolyásolják közvetlenül a vállalkozásodat. Vagyis de, befolyásolják. Ezek azonban szerintem olyan tényezők, amikkel amúgysem tudsz mit kezdeni, kivéve ha Te egy olyan cég vagy, aki több ezer munkehelyet teremt az ország számára. Na akkor lobbizz!

Gazdasági tényezők: Általában szintén nem befolyásolnak, de érdemes kicsit azért körbenézni. Hogyan is áll a gazdaság, mik a tendenciák. Ezek hogyan befolyásolnak téged, a cégedet. Vannak ugyanis ágazatok, amiket a gazdasági hatások kevésbé befolyásolnak.

A piacod: Ezt már muszáj kicsit vizsgálnod. A piacot én személy szerint több részre bontom és annak vizsgálom az elemeit.

A beszállítók, alvállalkozók: Nézzük meg, kikkel lehet együtt dolgozni. Ki, milyen színvonalon dolgozik, kivel érdemes szorosabb, kivel kevésbé szoros együttműködést kötni. Ki az a partner, aki támogat minket, akire támaszkodhatunk és ki az, akivel csak eseti munkánk lenne.

A konkurensek vagy a helyettesítő cégek: Nagyon fontos, de kár is róla beszélnem, mert ezt a kört már lefutottad. Egyrészt biztos vagyok benne, hogy amikor kitaláltad a vállalkozásodat, akkor volt egy vagy több olyan cég, amiről másoltad, másolgattad azt. Ugye? Szerintem nem szégyen ez, mert amúgyis átalakítottad azt egy kicsit. Kicsit más a termék, más a piac, más az üzleti folyamat. Valami valamiben mindig más. Más, mert más akarsz lenni. És ez máris a pozícionálás része. (Ha eddig nem tudtál pozícionálni, akkor ez segíthet). Nézd még meg ezeknek a cégeknek a kommunikációját, az eszközöket, a vevőket. Less tőlük egy kicsit, de ne másolj!

A vevőid: A lehető legfontosabb a vállalkozásod életében, a vevő. Belőle fogsz megélni. Nagyon sok vállalkozás elmulasztja a vevőinek a vizsgálatát. Én is elmulasztottam, kicsit utólag estem át ezen. Egyrészt megtudod ki is a vevőd, és azt is megtudod, hogy milyen szokásai vannak. Ha behatároltad, ki a Te vevőd, akkor egy nagyon egyszerű és most már elérhető megoldással kérdezz Tőlük. Kérdezz rá a szokásaikra, használt kommunikációs eszközeikre, stb. Készíts egy rövid kutatást róluk.

Még rengeteg mindent lehetne vizsgálni. Ott van a környezet, az erőforrások vagy a technológia. Mérlegelj, hogy a Te cégedet honnan és milyen hatások érik, és azokat vizsgáld meg.

Ha a fentieket megvizsgálod, máris rengeteg dolgot fogsz tudni a piacodról. Megtalálhatod a kiskapukat, a piaci réseket, amiket azonnal ki tudsz használni. Olyan plusz információkra tehetsz szert a piacodról, amire a konkurenciád nem. Ez már komoly marketing, és Te lehetsz a versenytársaid közül az első.