Hogyan rakjuk össze a tartalmi stratégiánkat? II.rész

Használható csatornák a tartalommarketingedhez

Az előző cikkben beszéltünk arró, hogy milyen céllal készítünk tartalmi stratégiát. Ezt tisztáztuk is, most nézzük meg, hogy a tartalmakat milyen felületekre, jobban mondva csatornákra fogjuk "ráküldeni". Összeszedtem azokat a csatornákat, ahol ma meg kell jelenned magyar vállalkozóként, ha komolyan gondolod a tartalommarketinget.

Ezek csak tanácsok, persze simán előfordulhat, hogy a te piacodon más felületek működnek, másra kell fókuszálnod. Ez a saját tartalmi stratégiámhoz passzol - és szerintem a vállalkozások 80%-ához.

Ebben a cikkben főleg a felületekről fogok beszélni és arról, hogyan épülhet be a tartalmi koncepciódba. De a felületek is akkor fognak jól működni, ha jó tartalmat gyártasz rá, de ez már egy másik cikk része lesz.

Néhány csatorna vagy felület a tartalommarketing koncepciódban

Egyszerűbben: ide vehetsz minden olyan marketing eszközt, ahol publikálni tudod a tartalmaidat. A lista nem teljes, összeszedtem azokat, amiket én is bevetek és kibővítettem pár olyan felülettel, amiket még be lehetne vetni. Nézzük sorban őket:

A weboldalon belüli blogod

Ez talán az egyik leghasznosabb felületed lesz, és ez fog neked a legjobban dolgozni. A tartalommarketing egyik alapvető eleme, hogy céges blogot indítasz, pont olyat, mint amit most is olvasol. Ennek több értelme is van, de ha sorban kezdem el nézni, akkor az alábbiak:

  1. Lesz tartalamad, amit megoszthatsz más csatornákon
  2. Ezt a tartalmat indexeli a Google
  3. Ha olvassák a cikkedet, és hosszan jót írsz, akkor azt szeretni fogja a Google és segít neked jobb helyeken megjelenni a keresőben
  4. Ha cikked jó, megosztják vagy hivatkoznak rá. Vagyis még jobban terjedsz és még jobb helyezéseket hozhat neked a keresőben.
  5. Ha jól írsz és rendszeresen, akkor lesznek visszatérő olvasóid. Ez növeli az elköteleződést és könnyebben fogsz eladni. No meg, ha vannak visszatérő látogatóid, akkor kevesebbet kell költened marketingre.
  6. Ha szakmai cikket írsz, adsz valamit a látogatóknak. Ez egyfajta segítség nekik, és ha jó az, amit írsz, akkor kiépül a bizalmuk irántad. Ha pedig ez kiépül...

A fentieknek megfelelően én például rengeteg olyan cikket készítek, amit a Google-nek szánok. Lekérem a kulcskifejezéseket és azok alapján írom meg a blogokat. Ezzel ugye az a célom, hogy egyre több látogatót szerezzek a Google keresőjéből. Ebben az esetben elsősroban long tail kifejezéseket fogok kidolgozni.

Ez azonban nem minden, mert ezeket az újonnan szerzett látogatókat meg is kell tartani, vagyis olyan cikkek is készülnek majd, amik szakmailag mélyebbek vagy épp személyesebbek. Így próbálok elköteleződést kiépíteni, hogy később is jöjjenek vissza olvasni. 

Egyébként ezekre a cikkekre nálam fel fog épülni egy komplex remarketing stratégia is, de ez megint csak nem ennek a cikknek a témája.

Hírlevél és a feliratkozói listád

A hírlevél azért jó, mert viszonylag olcsón tudsz látogatásokat vagy vásárlást generálni. Ha egyszer már valaki feliratkozott hozzád, akkor neki bármikor tudsz tartalmat küldeni majdnem ingyen*, vagyis ez egy ideáls tartalomterjesztő csatorna.

*Azért csak majdnem, mert amíg ezeket a leveleket elkészíted, az idő, ami pedig, mint tudjuk pénz. Van akinél sok pénz. És még a hírlevélküldő szoftverekért is fizetni kell.

De nem csak így használod. Amikor feliratoztatsz, akkor jobb esetben elindítasz valamilyen rövid tartalmi sorozatot egy témában. Ez is egy tartalmi rész, és ebből akár több is lehet neked. Ez azért kell neked, mert a csali mellé érdemes adnod még valamit, hogy ne unja el magát a feliratkozó. Kicsit hülyén is jön ki, hogy a csali után máris ugyanazt az e-mailt küldöd ki, mint annak, aki 2 éve olvas téged. Vagyis ide is érdemes tartalmi sorozatot építened, egy rövidet, minden egyes csalidhoz. Nekem 3 ilyen sorozatom van: Egy remarketing, egy online folyamat és egy lépséről lépésre online marketing felépítés sorozat (megszűnt már), és készül egy új. 

De alapvetően a feliratkozóidat és a hírleveleidet a tartalmaid terjesztésére tudod használni.

És utána tudsz eladni.

Facebook

Ma már Facebook oldal nélkül nincs értelme elkezdened dolgozni (persze vannak kivételek, de az általános az, hogy van üzleti Facebook oldalad). A nagy marketingesek azt mondják, hogy akinek jobb a közössége a Facebook-on, az fog kaszálni az adott piacon. Ez részben igaz, részben nem. Mivel a Facebook egyre inkább csökkenti az elérésedet a Facebookon, kőkeményen meg kell dolgoznod azért, hogy ilyen közösséget építs. Ha pedig későn léptél be a piacra, akkor még nehezebb dolgod van.

De tény, hogy az egyik legfontosabb csatornád a tartalommarketingben a Facebook lesz. 

Én egyrészről mikroblogként tekintek rá, olyan tartalmak megosztására szeretném használni, amiket nem feltétlenül dolgoznék ki egy teljes blogcikkben. Emellett itt már nagyobb teret szeretnék szentelni a személyességnek, a cég (vagyis jómagam) bemutatására, hogy kiépítsem a bizalmat. 

Másrészről a Facebook-nak is megmarad a tartalommegosztó funkciója, a blogra írt cikkeket ezen a csatornán is fogom terjeszteni.

Marketing modellekreől itt nem esik szó, de fontosnak tartom, hogy elmondjam: A Facebook nálam nagy szerepet játszik a lead-ek generálásában. Eddig direkt Facebook hirdetéseket futtattam feliratkozásokra, ezt szeretném kiváltani úgy, hogy a weboldalamon a cikkek olvasóinak ajánlom fel a csaliterméket már az oldalon belül, vagy pedig remarketing megoldásokkal. 

Instagram

Eddig magánszemélyként aktívan, cégként passzívan használtam. Most már elkezdtem a BeOnWeb Instagramját is komolyabban használni, de itt még kialakulóban van a tartalmi mix. A meglévő tartalmaim megosztása itt háttérbe szorul, mivel az Instagram főleg képekkel és videókkal dolgozik. 

Itt több részből fog állni a tartalmi koncepció, aminek a fő iránya a személyesség kiépítése és infografikák publikálása. Az infografikák pedig természetesen a blogcikkekhez tartozó folyamatok, esettanulmányokat vagy statisztikákat fogja bemutatni. Elsődleges célom itt a bizalom kiépítése személyesebb tartalmakkal. 

Instagramozni hashtag-ek nélkül nem lehet, nem éri meg. A főbb hashtag-eket kikeresem a piacra és ezeket minden posztomba beépítem. Ezeken keresztül fogok eljutni új felhasználókhoz, így szeretnék terjedni.

Most már az Instagram aktivitásokra is tudsz remarketing kampányt építeni, hát persze, hogy ezt is ki fogom próbálni.

Youtube

A Youtube esetében nálam mindig egy kettősség lesz. Tudom, hogy ez a felület a egy videómegosztó, és főleg a videós tartalmak megosztására, közzétételére alkalmas. Ezen belül remek lehetőség egy víruskampány elterjedésére, lásd a legjobb vírusvideókat. 

De a Facebookon is tudsz videós tartalmakat terjeszteni, így ez a lehetősége a Youtube-nak már annyira nem nagy szám. 

De nézzük a másik fő funkcióját: A Youtube a világ második legnagyobb keresője.
Ezt pedig érdemes kegyetlenül kihasználni, és én pont itt fogom bevetni. Ahogy fentebb a blognál említettem, a cikkek esetében nagy hagsúlyt fektetek a keresőoptimalizálásra, hát ez itt sem lesz másképp. A legtöbb videós tartalom a cikkek alapján készül és tele lesznek kulcskifejezésekkel.

Nem titkolt szándékom, hogy egyes long-tail kifejezések esetében ne a blogcikkemet, hanem a Youtube vidómat hozza fel a találati listára a Google. 

És persze még ott vannak a kereszthivatkozások a cikkekkel, no meg persze a Youtube hirdetések. 

Chatbot

Egyre inkább elterjedőben van a Chatbot, mint csatorna. Ingyenesen használhatod a Facebook Messengeren keresztül és folyamatosan tudsz kommunikálni a feliratkozóiddal. 

Használhatod feliratkozásként is, mint egy hírlevelet, de építhetsz rá szinte bármilyen ügyfélszolgálati vagy automata rendszert. Csak győzd energiával.

Miért kell a chatbot? Jelen pillanatban az e-mail megnyitási arányok kb. 20-40% között mozognak átlagban. Van ahol jobb, van ahol rosszabb. Chatbot esetében ez 70-90%. Nem mindegy, hány emberhez jut el az üzeneted.

Én főleg klasszikus hírlevelezésre fogom használni, de mivel ez chat, nem email, inkább rövidebb tartalmakat fogok kiküldeni rajta, ami pl. egy cikk megosztás vagy rövidebb Facebook poszt.

Google Cégem és Google+

Az utóbbi időben a Google Cégem is kicsit átalakult, kapott egy kis közösségi funkciót. Alapvetően nem akarok már a fentieken felül plusz felületekkel dolgozni, ez így is óriási munka lesz nekem, főleg, hogy nagyjából egyedül dolgozom.

De mivel Google termékről van szó, ezért ezt nem lehet kihagyni. Nem kimondott, de biztosan segíti a SEO folyamatokat, vagyis erre szükségem lesz, ha minél több látogatót szeretnék a keresőből. 

Egyrészt kialakítok profilt, képekkel, szöveggel. Alap. Ezután elkezdem a meglévő cikkeimet is terjeszteni ezen a platformon, hogy lássa a Google, indexelje és segítsen. Mivel ezeket a platformokat kicsit kevesen használják, ezért más csatornákkal is meg kell támogassam, hogy minél többen megnézzék és értékeljék. Ezt automata e-mailekkel fogom megtenni.

Applikáció

Már régóta kacsingattam vele, de az ára miatt háttérbe szorult nálam egy saját applikáció készítése és fenntartása. Most viszont találtam egy új megoldást, ami elég jónak tűnik. 

Lesz saját applikációm.

Elsődleges célom az elkötleződés növelése. Itt is elérhetőek lesznek a tartalmaim, de persze egyedi funkciók is lesznek benne, hogy megérje letölteni és használni. Emellett lesz benne egy társalgási lehetőség, ahol a tagok akár egymással is beszélhetnek, ezzel az aktivitást szeretném növelni, no meg persze az elköteleződést. 
(A legtöbben erre Facebook csoportot hazsnálnak, de én pont a többiek miatt nem szeretném ezt használni)

Egy interaktívabb felületet szeretnék, amire persze tolom fel a tartalmaimat, és mivel mindenkinek ott van a zsebében ez az eszköz, csak értesítést kell küldenem az új anyagról vagy egy kampányról.

(Nagyon sokat várok tőle)

És a többi felület, csatorna

És most jöjjenek azok a megoldások rövid felsorolásban, amikkel érdemes számolnod, de az én tartalmi knocepciómba nem fog beletartozni.
Vagy azért, mert ti, mint célpiac kevésbé használjátok, vagy azért, mert egyszerűen a fenti rendszerek mellett nem lesz több kapacitásom rá.

  1. Külső blog
  2. Facebook csoportok
  3. LinkedIn
  4. Twitter
  5. Twich
  6. Snapchat
  7. Viber
  8. Pinterest
  9. Influencerek
  10. Push notification
  11. Tumblr

Ezekről a megoldásokról nem írtam részletesebben, mert habár ismerem őket, nem látok bele annyira a működésükbe (kivéve a külső blog, Facebook csoport, Push Notification), és nem akarok olyan információt megosztani, amit nem próbáltam ki. 

Így ezek most kimaradnak.

A tartalommarketing koncepcióhoz tartozó felületeket, csatornákat is átbeszéltük, ezeken fogunk dolgozni.

Mire ez a cikk megszületett, a meglévő blog, hírlevél és Facebook mellett elindult az Instagram, chatbot és a Google Cégem is, valamint kigyűjtésre kerültek a kulcsszavak és elkezdtük felépíteni az applikációt. Nagyon izgatott vagyok és nagyon várom az eredményeket. 

Kicsit olyan egyébként, mint egy esküvőszervezés, a végére fog összeállni a teljes rendszer.