Szegmentálás-célzás-pozícionálás, ez az STP

Szegmentálás-célzás-pozícionálás, ez az STP

Az elmúlt években sok céggel volt konzultációm, és sok céggel kellett valahol az online marketing előtt, valahol a marketing előtt, valahol a cég piacára és pozíciójára visszakanyarodnom. Volt ez azért, mert néha úgy éreztem, hogy a cég saját maga sem tudja a piacát, hogy kinek is akar eladni, és ebben a közegben hol helyezkedik el maga a cég. Vagyis nem is teljesen így. Megvannak ezek a dolgok valahol fejben, de nincsenek megfogalmazva. A megfogalmazásnak meg egy nagy segítsége lehet, ha leírjuk magunknak (vagy épp egy online marketinggel foglalkozó valakinek) ezeket a dolgokat.

De akkor mit is írjunk le és hogyan?

Még főiskolán tanultam az STP kifejezést. Nyugi, én se tudtam, hogy mi a frász ez, amikor meghallottam. Amikor meg aztán angolul mondták el, na azt hagyjuk is. Valószínűleg ott kezdtem el Sudokuzni. Kár volt, mert a könyvekből még kevésbé értettem meg. Akkor jöttem rá mi is ez, amikor a szakdolgozatomat írtam egy vállalkozásról.

Mi is az az STP?

Nem a szakszöveget fogom leírni, előre is elnézést ezért. Utána lehet nézni több helyen is, biztos tudjátok, van az a Google nevű kereső, használjátok bátran! 

Szóval az STP.

szegmentalas-celzas-pozicionalas

S – Segmentation/Szegmentáció

T – Targeting/Célzás

P – Position/Pozícionálás

Az S az STP-ből, vagyis mi fán terem a szegmentálás? 

Szegmentáld a piacodat. Legrosszabb, amikor azt mondod, hogy mindenkinek el akarsz adni. Nem, nem akarsz. Határozd meg a piacodat, és azt bontsd részekre, darabold fel. Ezt megteheted a terméked alapján, de földrajzi vagy demográfia alapján is. Hozz létre pár csoportot a piacodon belül, akik megvásárolják a termékedeted vagy szolgáltatásodat. Például egy webfejlesztő cég dolgozhat nagyvállalatoknak, közepes cégeknek, kicsi vagy mikrovállalkozásnak is. Aztán ezt még bonthatja úgy is, hogy kereskedelemmel vagy szolgáltatással foglalkozók. Vagy élelmiszer, esetleg non-food. Rengeteg minden van, találd meg a Te piacodra.

Ha a szegmentálással végeztél, következhet a célzás!

Utána, ha megvannak a “szegmenseid”, válassz ki egyet. Neki fogod értékesíteni a termékedet vagy szolgáltatásodat. Ez lesz a Te célcsoportod, ebből lesznek a vevőid. A webfejlesztő cégnél maradva mondjuk válasszuk ki a mikro- és kisvállalkozásokat. Ezt még jobban szűkítsük le azokra a cégekre, akik mondjuk sportfelszerléssel foglalkoznak. Ez a célcsoport.

Hogyan pozícionáld magad bármilyen piacon?

Ha ezzel megvagyunk, akkor pozícionáljuk magunkat, illetve a cégünket. Miben vagyunk jók? Miben vagyunk gyengék? Mit tudnak a konkurensek? Miben vagyunk mi különbözőek? És nem az ár a válasz. 

Itt meg kell határoznod azt, hogy a Te céged mitől különbözik a többitől. Ez egy nagyon fontos lépés, éppen ezért mindig meg kell határozni, mert ehhez kerül a marketing eszközrendszered kialakításra. 

A webfejlesztőknél maradva, a cég azt mondja, hogy ők a sportáruházak specialistája. Vagyis szakmailag ők a legjobb választás egy sportfelszereléssel foglalkozó cég számára. Ennyi. De gondold csak végig: Ha sportcikk kereskedésed van, és egy új weboldalt szeretnél, akkor melyik céget választod? Aki most csinál először holnapot sportáruháznak, vagy aki már dolgozott 20 hozzád hasonló céggel? Szerintem az utóbbit. Kisebb a piac, de relevánsabb.

Ez egy nagyon fontos dolog, mert a jövőben a céged és a kommunikációdat is ez fogja befolyásolni. Szánj rá pár percet, és írd össze, hogy akkor a Te céged hogyan is áll ezzel.

Megéri.

Ha úgy érzed, hogy már mélyre ástad magad a szegmentálás berkeiben és szeretnél szintet lépni, akkor olvasd el átfogó online marketing stratégia cikkünket ide kattintva

Pintér Laura BeOnWeb

 

Pintér Laura
Projektmenedzser, Google Ads és keresőoptimalizálási szakértő
e-mail: pinter.laura@beonweb.hu