Online marketing stratégia - hosszan és érthetően

Mi is az az online marketing stratégia? Miért kellene neked is?

Az online marketing stratégia egy terv. Olyan, mint amikor céges stratégiáról beszélünk, de ez - a nevéből is adódóan - az online marketing területre vonatkozik. Lehet e mellett pénzügyi, HR stratégiád meg mindenféle terved különböző esetekre (pl. egy vészforgatókönyv pandémia idejére). De mindenképp legyen egy marketing terved, ami mentén haladni tudsz.

Azért kell az online marketing stratégiával foglalkozni, mert egy KKV életében ez átveszi az értékesítési folyamatot, vagyis ezen keresztül fogsz ügyfeleket szerezni. Ha pedig nincs ügyfél, akkor nincs bevétel, nincs bónusz, nincs új kocsi és Iphone. Emiatt, ha nem is egy több 10 oldalas pdf dokumentumban, de mindenképp kell foglalkoznod a tervezéssel. Első körben az is elegendő, ha csak egy koncepciót fogsz írni, ami tartalmazza a fő irányokat. 

Nem kell mindennek leírva lennie, ez azért segít neked, mert akkor mindig van mihez nyúlnod, ha gondod van, elakadsz.

Emiatt mindenkinek érdemes egy online marketing stratégiát készíteni.

Stratégia céljai

Amikor stratégiát csinálunk, akár magunknak akár az ügyfeleknek, akkor első lépésként a célokat határozzuk meg. Persze, ez így egy kicsit általános, de valami célod biztosan van, ha más nem, akkor minél több pénzt zsebre tenni év végén. Szépek a társadalmi célok és szerepvállalások, de mint vállalkozó, valahol azért mégis ez lesz a fő célunk. És ezzel nincs is baj, ha más nem is jut eszedbe, akkor ez egy teljesen jó cél.

Fontos azonban, hogy legyenek személyes és üzleti céljaid is. Az egyikből következhet a másik, de teljesen külön is megállják a helyüket. A személyes célok azért jók, mert talán kicsit jobban motiválnak. Ezekből a célokból máris tudsz üzleti célokat kialakítani.

“Nálam, mint ügyvezetőnél például az alábbi célok kerültek meghatározásra:

  • Kevesebb operatív munkát végezni, több stratégia munkával foglalkozni

Ebből máris következik:

    → operatív munkákhoz szükséges lesz még kollégákra

  • új emberhez pedig szükséges lesz új projekt
  • új projektek mellett a hatékonyságot is kell fejleszteni
  • új projektek megnyeréséhez intenzívebb marketing kell”

És ez még bontható tovább, de máris elérkeztünk a marketinghez, amit meg kell tervezni.

Milyen célokat tűzz ki magadnak?

Sokat olvashattál a SMART célokról és lehet, hogy sok leírást a tankönyvből vettél hozzá. A lényeg az, hogy szerintem a célok meghatározásánál mindig 

  • egy reális, elérhető
  • mérhető
  • időben meghatározható
  • célt tűzz ki magadnak. 

A “szeretnék kevesebbet dolgozni” szép cél, de egyelőre nem annyira reális. Majd később.

A “szeretnék többet stratégiával foglalkozni” szép cél, de nem elég konkrét és nem mérhető.

Az “új emberre lesz szükségem” egy konkrét, reális és időben is elhelyezhető cél.

Erre már lehet építkezni, ebből lehet további alcélokat létrehozni, amik még elérhetőbbek, reálisabbak, még inkább mérhetőek és jobban látod azt, mikor tud megvalósulni.

És ez nagyon fontos. Ha megvannak a fő céljaid, akkor azokat addig bontsd kisebb rész feladatokra, amíg azok be tudnak épülni a napi feladataid közé. 

Egy új marketing stratégia általában egy éves időszakot határoz meg, ezt el tudod kezdeni havi, majd heti, utána akár napi feladatokra bontani. Így sokkal jobban fogod tudni teljesíteni, mert látod, hogy mi lesz az a heti teendő.

Példa kedvéért

Az új marketing stratégiánk része, hogy ősszel kiállítsunk egy nagyobb marketing konferencián. Ennek megvan az időpontja, onnan visszaszámolva tudjuk, hogy mikor kell elkészülni a standnak, nyomdai anyagoknak. Onnan még vissza számolva tudjuk, hogy mikor kell leadjuk a grafikai anyagokat, ahhoz mikorra kell elkészülni az ajánlatokkal és kinek mi lesz a feladata. Konkretizáltunk egy elemet a marketing stratégiánkból és olyan szintre hoztuk az életünkben, ami a napi feladataink közé fog beékelődni. Így biztosan teljesülni fog.

Ahogy elvégzed a nagy célod alcélokra és részfeladatokra bontását, úgy fogsz tudni időben is tervezni. És ez egy fontos dolog, hogy minden konkrét feladathoz rendelj magadnak vagy a kollégáidnak egy reális határidőt. Ha minden feladat időre elkészül, akkor a végén a f célod is teljesül és december végén ott leszel, hogy teljesült a stratégiád.

 

Vissza az online marketing stratégiához:

Mikre lesz szükséged ahhoz, hogy jó online marketing stratégiát készíts?

Minden projektünk indulásakor, vagy még az ajánlatadási fázisban az ügyfeleknek elküldünk egy kérdéssort, ami a marketinghez tartozó legfontosabb, célzott kérdéseket tartalmazza.

Ezzel nagyjából fel tudjuk mérni az ügyfelet, a piacot, amihez már tudunk egy online marketing koncepciót rendelni. Ha magadnak csinálsz mindent, akkor is érdemes ezeket a területeket átnézned és összeírnod fejben vagy írásban, hogy hogyan is állsz.

Mit vizsgálj?

  • Hogy állsz most jelenleg a marketingeddel? Hogy érzed? Jó lesz így vagy kevés? Mindenre elegendő időt fordítasz? Vannak új ötleteid? Tudod, hogy melyik marketingcsatorna megy jobban? Van több marketingcsatornád? 
  • Hogy áll össze a termék- vagy szolgáltatáspalettád? Megvan-e a csali, belépő, normál ajánlatod? Van-e olyan ajánlatod, ami premium? Ha valami hiányzik a termékpiramisból, van terved arra, mivel pótold? Több termékvonallal rendelkezel? Van TOP terméked? 
  • Mi a jelenlegi értékesítési folyamatod? Személyes eladás? Online eladás? Csak lead-eket gyűjtesz és utána személyesen egyeztetsz az ügyfelekkel? Nem kell modernizálni? Igazítani az aktuális élethelyzethez?
  • Megvan-e a 3 TOP versenytársad? Figyeled-e a marketingjüket? Ismered a termékpalettájukat és árazásukat?
  • Mik a jelenlegi marketingcsatornák, amiket használsz? Van-e valami új? Van-e kettő csatornád, ami fixen hozza a bevételt? Van-e, amit ki kéne próbálni? Van-e, amit fejleszteni kéne?
  • Tisztában vagy-e azzal, hogy hol helyezkedsz el a piacon? Mi a pozícionálásod? Miért nálad vásárolnak az emberek? Miben különbözöl a konkurensektől?

SWOT elemzés és a stratégia

Még főiskolán hallottam a SWOT elemzésről, és akkor nagyon tankönyvinek tűnt, aztán egyszer a korábbi munkahelyemen egy válság helyzetben elővette a főnököm. Igazából akkor értettem meg, mire is jó ez, és miért érdemes használni. Erről volt egy rövidebb cikkünk is, így nem akarom részletesen bemutatni, csak azt akarom mondani, hogy érdemes használni akkor, amikor a jelenlegi helyzetedet akarod felmérni, vagy csak összeírni. A táblázatos elrendezés segít neked rendszerezni a dolgokat, a sok információból pedig egyértelműen fogod látni, hogy mi a teendőd a továbbiakban.

swot

Online marketing stratégia és hozzá egy képlet

Úgy fogsz tudni jó stratégiát építeni, ha látod a bevételszerzés rendszerét, elemeit és meg tudod mondani, hogy hol tudsz fejleszteni, hol tudsz belenyúlni. 

 

Ez nem rakétatudomány, de azért gondold végig.

A rendszer elemei a következők:

  1. A vevők száma
  2. A vásárlások száma
  3. A kosárérték

Vevők száma

Lehet, hogy elégedett vagy a vevőid számával, mert jönnek folyamatosan. A kérdés az az, hogy ezek milyen vevők és mire fókuszálsz? Azon van a fókuszod, hogy mindig új vevőket szerezz? Vagy fókuszálsz arra is, hogy a régi vevőidet is visszacsábítsd? 

Vásárlások száma

Előző ponthoz kapcsolódik, hogy hány alkalommal vásárolnak nálad a vevőid. Mindig az új vevőkre fókuszálsz és csak egy alkalommal adsz el nekik, vagy utánkövetéssel visszacsábítod egy második, harmadik vagy sokadik vásárlásra? Törzsvásárlói programot készítesz nekik?

A kosárérték

A kosárértéked azt az értéket mutatja meg, hogy egy vásárlás alkalmával mennyi pénzt hagynak nálad a vevőid. Ez egy nagyon fontos szám, mert nem mindegy milyen magas, sőt, nem mindegy, ebből mekkora az árréstömeged. Minél magasabb a kosárértéked, annál több lesz az árréstömeged is (valószínűleg) és annál alacsonyabb lesz az egy vásárlásra jutó költséghányad.

Ha mindegyikkel foglalkozol, ha minden elemet csak 5%-kal fejlesztesz, számold ki, hogy hol fogsz tartani egy év múlva a bevételekben…

A stratégia

Minden stratégiának vannak elemei, mit kellene tartalmazzon. Fentebb már említettünk pár elemet, most azt nézzük meg, hogy ha ezek megvannak (termékek, célcsoport, stb), akkor hogyan tudjuk ezeket rendszerbe vagy stratégiába szedni.

Legyen tervünk az új vevők gyűjtésére

Lehet, hogy a meglévő vevőink kiszolgálnak minket, de egyrészt biztosan van morzsolódás, másrészt biztos lehetsz benne, hogy (ha még nincs is) lesz egy új konkurens a piacon, aki elviszi a vevőidet. Emiatt úgy kell készülj, hogy legyen egy koncepciód az új vevők megszerzésére. Ha folyamatosan megtöltöd a rendszered új vevőkkel, akkor nem csak stagnálni, de növekedni is fogsz.

Néhány javaslat, hogyan tudod az új vevőidet elérni online:

  1. Terméked vagy szolgáltatásod hirdetése Google Ads keresési hálózatán
  2. Terméked vagy szolgáltatásod hirdetése Facebook, Instagram hirdetéseken keresztül
  3. Facebook-on egy ebook, hírlevél sorozat hirdetése, amin keresztül tudod edukálni a közönségedet
  4. Influencer kampány bevezetése
  5. Keresztmarketing kampányok készítése olyan partnerekkel, akikkel azonos a célcsoportotok, de nem vagytok versenytársak
  6. Youtube kampányok készítése
  7. Nyereményjátékok indítása, ahol a cél az új érdeklődők gyűjtése, hogy belőlük később vevőt építs
  8. Legyenek keresőoptimalizált tartalmaid az oldalon

És még sorolhatnánk.

Válaszd ki számodra a legjobb vevőtermelő gépezetet és üzemeltesd. Ha épp tele vagytok munkával, akkor ezt lejjebb veheted, de sose kapcsold ki!

Ha most kezded a céged felépítését, akkor ezt kötelező megszervezned.

Legyen terved  a meglévő vevők megtartására és újravásárlásra

Ha jönnek már az új vevők, akkor őket érdemes újravásárlásra buzdítani, hogy a fenti képleted jól működjön.

Ez azonban nem csak a marketingeden múlik: ha olyan a terméked, amit csak egyszer vesznek meg az emberek, akkor ez egy nehezebb dolog, érdemes az üzleti stratégiádat átgondolni, esetleg új terméket fejleszteni. Fejleszthetsz pl. egy support, utánkövető szolgáltatást, ami az értékesítés után is biztosít neked egy fix bevételt. Ilyenek lehetnek pl. az extra biztosítások, vagy kiemelt support a pénzügyi vállalatoknál. De gondolkozhatsz egy új, előfizetéses modellben is, ami már egy üzleti modell, de kitűnően kiaknázza a visszatérő vásárlókból származó bevételi lehetőséget, teljesen automatizáltan.

Ha viszont ilyen üzleti modell változtatásokba nem szeretnél belemenni, még mindig van lehetőséged arra, hogy a régi vevőidet újbóli vásárlásra csábítsd:

  1. Építsd ki a branded, hogy emlékezzenek rád és hozzád forduljanak
  2. Figyelj az első vásárlás élményére, hogy maradandóan jó emléket hagyj a vevőben, hogy legközelebb is nálad vásároljon
  3. Használj kuponokat a hűséges vevőknek
  4. Építs ki törzsvásárlói programot
  5. Szegmentáld a vásárlóidat és ajánlj nekik személyre szabottan termékeket

És ha ezeket még mindig nem tudod vagy szeretnéd használni, akkor nyúlhatsz olyan online marketing technikákhoz, mint:

  1. Építs hírlevelező bázist és küldj ki rendszeresen hírleveleket
  2. Használj remarketing kampányokat Facebook-on és Google-ön
  3. Legyenek Brandépítő kampányaid, ahol nem az eladás a cél

Upsell, Cross-sell, Down sell és a csomagajánlatok

Még a helyesírása is nehéz, nemhogy megvalósítani a marketingben. A lényeg az, hogy építs ki egy kosárérték növelő technikát, hogy egy vevő minél többet költsön el nálad.

Upsell esetén egy nagyobb értékű terméket ajánlasz, Cross-sell esetén egy kiegészítő terméket ajánlasz fel, Down sell esetén pedig egy kedvezőbb árú terméket ajánlasz fel a nem vásárlóknak. Az első két eset egyértelműen növeli a kosárértéket, a Down sell pedig inkább egy vevőt ment meg neked. Ezt nagyon sok webshop nem alkalmazza, pedig könnyű pénzszerzési lehetőség, ha már fizettél egy látogatóért.

A legprofibbak már ezeken a technikákon is túlléptek és egyedi csomagajánlatokat kínálnak fel az érdeklődőknek. Persze a csomagár mindig kedvezőbb lesz a felhasználónak, de mégis több pénzt költ el. 

Képernyőfotó 2022-05-02 - 10.05.35

A termékportfóliód átszervezése, újragondolása

A stratégiád része kell legyen, hogy milyen termékeket értékesítesz. Ez persze adott már, de marketing oldalról itt is sok mindent újragondolhatsz.

A fentiekben már adtunk pár példát, hogy mit dolgozz át, de erre egy külön cikket is szántunk, olvass bele:Termékpiramisról röviden

Rövid összefoglalásképp összeraktunk egy táblázatot, ami segíthet neked a terméportfóliód újragondolásában: 

 

Ingyenes termék

Upsellként eladható egy Belépő terméke

Belépő termék

Egykattintásos “BUMP” termék

Normál termék

Upsell, Cross-sell, Down sell termék

Premium termék

 

Előfizetéses termékek

Célcsoportok

Az egyik legfontosabb eleme a stratégiádnak: a célcsoportod meghatározása. Enélkül nem fog jól menni az online marketinged.

Sokszor kapjuk a felmérések során azt a választ a “Ki a célcsoportod?” kérdésre, hogy mindenki. Na most ez nem jó, mert nem adsz el vagy nem akarsz eladni mindenkinek, de leginkább nem akarsz mindenkire költeni.

Rendben, akkor hogyan nézzük meg, hogy ki a te célcsoportod?

(Most nem tankönyvi, komoly szakmai leírás érkezik, hanem egyszerű, lebutított tippek)

  1. A legegyszerűbb megoldás erre, hogy ránézel a termékedre, szolgáltatásodra, és összeírod, hogy az kinek lenne jó. 
  2. Ezt én még kiegészíteném azzal, hogy nézd meg a konkurenseidet és nézd meg, hogy nekik kik a vásárlói.
  3. Ha már vannak vevőid, akkor őket is nézd meg és írd össze a jellemzőit - keresd ki a legjobbakat a tulajdonságaik alapján
  4. Használj külső eszközöket, mint pl. Google Analytics vagy Facebook Insights adatok, Facebook hirdetéskezelő.
  5. Készíts a célcsoportodon belül különböző buyer perszónákat

Mi az a Buyer Perszóna?

A buyer perszónád egy kitalált személy, aki a célcsoportodba beletartozik. Úgy szoktam példálozni az ügyfeleknél, hogy

  1. Kik azok a legjellemzőbb vevők, akik betérnek az üzletedbe és jól költenek. Milyenek ők, írjuk le a jellemzőit.
  2. Kik azok, akiket el tudnál képzelni, mint legjobb vevők az üzletedben.

Szóval, össze kell raknod “virtuális” személyeket a célcsoportodon belül, akiknek te el szeretnél adni akár online, akár offline. Nem kell túlgondolni, tényleg annyi a feladatod, hogy gondolj ki egy vevőt és írd le, amit látsz vagy gondolsz róla.

Hogyan épül fel egy buyer persona?

  • Név
  • Kor, lakhely
  • Munkahelye vagy iskolája, iskolai végzettsége
  • Pozíciója
  • Kb. jövedelem
  • Családi állapot
  • Személyes céljai
  • Szakmai céljai
  • Érdeklődési körei
  • Megjelenése: hajviselet, ruházat
  • Motivációja a te témádon belül
  • Milyen online felületeket, csatornákat használ

buyerpersona_pokember_hirnavigator

[kép forrása: Hírnavigátor]

Nagy Marvel rajongó vagyok, a Pókember filmek karakterei pedig indirekt módon, de kapcsolódik a Buyer Persona témához: Egy film, de több Pókember karakter a különböző években megjelent filmekhez.

Több Buyer Perszónát is csinálhatsz, mert mindegyik egy kicsit más a célcsoportodon belül.

Más korba esik, más az érdeklődési köre és más lehet a motivációja. Egyik buyer personád például megoldást kereshet egy problémájára, míg a másik csak kényelmi funkciókat keres a termékedben, vagy csak a divatosság miatt vásárol. Az egyik lehet 54 éves nő, a másik pedig lehet egyetemista huszonéves fiatal. De ezt még tovább bonthatod, ahogy csak szeretnéd. 

Egy biztos: a te célcsoportodba tartozik és a te terméked iránt érdeklődik.

Egy laptop esetén két buyer perszónát is felállíthatsz (példa kedvéért a teljesség igénye nélkül):

 

Péter 23 éves

városban él, még egyetemista

koleszos vagy otthon lakik

jól öltözködik, fontos neki a megjelenés, divatos

szeret játszani a gépén, de fontos neki a mobilitás


egy stabil, nagy memóriájú és gyors gépre van szüksége, amin elfutnak a játékok

Gábor 41 éves

városban él, családos ember

Budapesten vagy az agglomerációban dolgozik

Munkája miatt fontos a megjelenése, de egy mackóban is el lenne

dolgozik és filmet néz a számítógépen, a home office miatt fontos neki a hordozhatóság


egy stabil, gyorsan felálló gépre van szüksége, amin zökkenőmentes a munkavégzés

Üzenetek

Szorosan kapcsolódik az előző témához az üzenetek témaköre. Fontos, hogy itt nem hangzatos szlogenre gondolunk, hanem üzenetre, még inkább üzenetekre.

Az üzenet elmondja, hogy a céged mit nyújt, miben segít a célcsoportodnak és azon belül a buyer perszónáidnak. 

A vizsgálat során valószínűleg felderítetted, hogy miben vagy jó a piacon, miben különbözöl másoktól és miért hozzád fordulnak a vevők. Vagyis pozícionáltad magad valahogyan. 

Ebből és a buyer perszónáid motivációiból, félelmeiből és összességében a tulajdonságaiból tudsz üzenetek leképezni. Ezekkel az üzenetekkel tudsz később marketingezni, fel tudod tölteni a weboldaladra, a hirdetéseidbe, de később akár szlogent is készíthetsz belőle.

Azt javaslom, hogy min. 2 vagy inkább 3 buyer perszóna számára fogalmazz meg üzeneteket és ezeket kezdd el használni.

Eszközök és csatornák az online marketingben

Ha már régebb óta működik a vállalkozásod és az online térben is jelen voltál, akkor nagyjából tudod, hogy milyen eszközök és csatornák vannak. Ha nem lennél vele tisztában, ebben a cikkben összeszedtünk pár eszközt és csatornát a teljesség igénye nélkül.

Hogyan tudod meghatározni, hogy neked melyik eszközökre, csatornákra lesz szükséged?

Ez egy kicsit komplex folyamat, az online marketing stratégiád több elemét is érinti, amiről korábban már esett szó és amit még egy kicsit később fogunk kifejteni:

  1. Az egyik legfontosabb aspektus, hogy az új vevőkre vagy  régi vevők megtartására is fókuszálsz-e, és, hogy mindkettőre megvannak-e a megfelelő csatornáid.
  1. Új vevők esetén én javasolnám a hirdetési megoldásokat, Google Ads, Facebook és Instagram Ads vagy TikTok Ads, de működhet egy keresztmarketing együttműködés is.
  2. Régi vevők megtartásánál érdemes a social felületekre, hírlevélre, remarketing hirdetésekre fókuszálni.

2. Másik fontos dolog, hogy az értékesítési folyamatod, ki van-e maxolva, mindenhol betömködted-e a lyukakat a folyamatban. Van-e megoldásod:

  1. az elhagyott kosarakra, akiknek tudsz remarketing hirdetést vagy elhagyott kosár értesítőt küldeni
  2. azon olvasókra, akik csak cikket olvasnak. Őket iratkoztasd fel egy banner vagy popup segítségével
  3. azokra a vásárlókra, akik alacsony értékben vásárolnak. Tegyél be Upsell megoldást
  4. a lezárt vásárlások utánkövetésére. Küldj nekik vásárlás után egy köszönő és véleménykérő emailt.
  5. azon látogatókra, akik csak megnézték a terméket, de nem vették meg. Kövesd őket dinamikus remarketinggel.
  6. stb.

3. A harmadik kérdés, hogy a saját, felépített buyer personaid hol találhatók meg. Sokan esnek abba a hibába, hogy mindenképp akarnak TikTok-on vagy Facebook-on hirdetni, mert azt hallották, az menő, közben a célcsoportjuk nem is elérhető azon a felületen. Akkor keress másik csatornát, de ne csak online eszközökben gondolkozz. Az online marketing sem való minden cégnek, célcsoport függő.

4. Lentebb beszélünk arról is, hogy milyen kampánytípusok vannak, ezt kinek futtatod. Ezek nagy mértékben meghatározhatják azt, hogy milyen eszközeid, csatornáid legyenek a kampány időszakára, de azt is megmondják, milyen csatornát kell kiépítened még, hogy később időszakos kampányt tudj készíteni.

5. Mekkora összeget szánsz az online marketingre és abba mi fér bele. Lehet, hogy alacsony költségkerettel indulsz, vagy csupán azért nem költesz sokat, mert nem szeretnél, vagy mert így is sok a munkád, nem szeretnél fejlődni. Ilyen esetben mi magunk is mérlegeljük a csatornák, eszközök számát. Kiválasztjuk a leghatékonyabbat és azzal az (akár egy) eszközzel marketingezünk.

6. Egyszerű piac, egyszerű megoldások. Gyakran túlgondoljuk a marketinget: edukáció, feliratkoztatás, social, stb. Legyen benne minden, ami csak van, pedig nem is kell. Az impulzustermékek esetén egy sokkal kisebb eszköz- és csatornarendszer is elegendő, a lényeg az, hogy olcsó legyen a konverzió és nagy legyen a megtérülés.

7. Melyik csatornád hogyan teljesít. Ha már régebb óta hirdetsz, van rálátásod a marketing eredményeidre. Ilyen esetben is érdemes mérlegelni az eszközöket, csatornákat, mit érdemes használni.

Az eszközök meghatározás tényleg elég komplex, emiatt szoktunk ajánlatadás előtt felmérni és koncepciót alkotni. Itt már megnézzük a piacodat, költségkeretedet is, és ahhoz mérten adunk javaslatot.

Online marketing stratégia nincs kampányok nélkül

Nincs online marketing kampány nélkül, de a kampány fogalmát sokan sokféleképpen értelmezik. A kampány a stratégia része, a stratégiád sok kampányból áll össze.

A kampányok alapvetően egyetlen egy céllal, egy célcsoport számára készült üzenet, felhívás, ösztönzés. Egyszerre több kampányod is futhat, attól függően, hogy honnan nézed:

  • Idejét tekintve lehet folyamatos vagy időszakos.
  • Célcsoportot nézve szólhat egyszer csak egy buyer persona-nak, de többnek is. Megszólíthatsz új közönséget, de gyakran csak a már minket ismerő közönségnek futtatunk kampányt. 
  • Lehet célja a vásárlás, feliratkoztatás, márkaismertség növelése vagy csupán egy üzenet továbbítása, de lehet egy szülinap is.

A kampányok nagyon sokrétűek lehetnek, sok mindenről szólhatnak, így összeszedtünk néhány sztenderd kampányt, amit érdemes lenne futtatnod:

Állandó kampányok:

  1. Legyen kampányod folyamatosan az új vevők szerzésére. Erre használhatsz Facebook vagy Google hirdetést, de a te célpiacodnak megfelelően egyéb megoldást is alkalmazhatsz
  2. Legyen kampányod a régi vevők kiszolgálására, újravásásárlásra csábításra. Legyen rendszeres hírleveled, legyen kampánybeállításod a már meglévő vevőkre, oldallátogatókra.
  3. Legyen egy kampányod azokra célozva, akik nemrég jártak a weboldalon, de nem vásároltak vagy nem kértek ajánlatot. Őket célozd be újból egy remarketing kampánnyal.
  4. Építs követő- vagy hírlevélbázist feliratkoztatással. Első lépésként kövessék a social felületeidet az emberek, iratkozzanak fel hozzád és majd később vásárlásra tereled őket.

Időszakos kampányötletek

  1. A témádhoz passzoló kiemelt naptári napokra szervezz egyedi kampányt. Burger Day esetén készíts egyedi Burgert, adj a burgerek mellé ajándékot, stb.
  2. A céged szülinapja, kollégák szülinapjára is készíts egyedi kampányidőszakot, itt már érdemes kedvezménnyel is játszani
  3. Újdonság, új termék bevezetésekor csinálj egy bevezetési kampányt
  4. Ha tudsz és van értelme, akkor használd ki a Black Friday-t
  5. Indíts saját kedvezményes vagy ingyenes szállítási kampányt
  6. Szervezz a social media felületeiden nyereményjátékokat, hogy aktivizáld a közönségedet vagy új érdeklődőket húzz be
  7. Dolgozz össze influencerekkel vagy szervezz egy online PR kampányt

A folyamatos kampányokat érdemes (nevéből adódóan) folyamatosan futtatni és csak akkor leállítani, amikor mondjuk uborkaszezon van, vagy mondjuk külső tényező miatt nem tudsz teljesíteni. Ezeket érdemes alapból bevenni a költségek tervezésébe. 

Az időszakos kampányok nem kötelezőek, ki lehet hagyni, ha a folyamatos kampányok is elég bevételt biztosítanak. Viszont nem érdemes elhagyni őket, mert színesítik a megjelenésed, nem válsz unalmassá a célközönség szemében.

A stratégia alapeleme: a marketingre szánt összeg

Gyakori kérdések egyike, a mennyit szánjunk marketingre témakör. Ha tudnám előre, akkor nagyon gazdag lennék. Sajnos ezt sem lehet egyszerűen meghatározni, nagyon sok szempontot kell figyelembe venni ahhoz, hogy megmondjuk, mekkora az ideális összeg. Marketingesként tudunk javaslatot tenni, de pl. nem látjuk minden esetben mekkora az árrésed, mennyi embert kell eltartania a marketingednek és milyen külső tényezőkkel (alapanyag beszerzés, munkaerőhiány) küzdesz a piacon. Mi abban tudunk segíteni, hogy az iparági átlagokat, stratégiákat, jól működő megoldásokat illetve technikai lehetőségeket látjuk és ismerjük, és ezt hozzávesszük a koncepcióhoz.

Nagyobb cégek az éves bevétel X %-át költik marketingre, ezt év elején meghatározzák és bebetonozzák. Esetleg kapunk egy kis extra pénzt egy nagyobb kampányra.

Van, ahol az éves marketing keret fix, egy egyösszegű keret, amibe bele kell férjen az ügynökség és a hirdetési költség is.

Van, ahol rugalmasak, és az eredmények függvényében változtatják a költést. Ez az egyik legjobb megoldás, de itt is érdemes egy alap induló költségkeretet meghatározni.

Ahogy a marketing költségeket érdemes kikalkulálnod:

  • Ha még nem online marketingeztél, akkor nézd meg, hogy mekkora az az összeg, mondjuk féléves vagy negyedéves távon, amit befektetésként és 0 Ft megtérüléssel nélkülözni tudsz a cégben. Ez amiatt fontos, mert ha nem volt még online jelenléted, akkor nem tudjuk mi és hogyan fog működni. Ügynökségként előrejelzéseket, piaci átlagokat fogunk tudni mutatni és valószínűleg eredményeid is lesznek, de inkább úgy készülj, hogy az elején ez nem lesz megtérülő.
  • Keress iparági előrejelzéseket, egyeztess más résztvevőkkel, kutass egyedül vagy ügynökségen keresztül adatok után.
  1. Keresgélj átlag kattintási költségeket
  2. Nézz utána átlagos konverziós arányoknak
  3. Nézz meg keresési előrejelzéseket, trendeket, kulcsszókereséseket
  4. Kutasd le az elréhető célcsoportod méretét

A fenti adatok már jók kiindulásnak és ahhoz, hogy mondjuk egy vásárlás, ajánlatkérés vagy lead költségét meg tudd becsülni. Ha pl. 50 Ft egy kattintás és a konverziós ráta 2%, akkor 5000 Ft hirdetési költségből két vásárlást tudsz elérni. Ha viszont a piacon átlagosan havonta csak 20-30-50 keresés van a termékedre, akkor hiába szeretnél több tízezer forintot költeni, nem fogsz tudni.

  • Kalkuláld ki, mennyit ér neked egy ügyfél, vevő és 
  1. azon neked mekkora az árrésed
  2. abból mennyi marad, amit marketingre tudsz fordítani.

Így megkapjuk azt, hogy mekkora marketing költségbe kerülhet egy vásárlás neked és, hogy mekkora megtérüléssel számolhatunk.

Nálunk pl. max 17.000 Ft-ra van belőve egy ajánlatkérés költsége, mert tudjuk, hogy min. 20% nyerési aránnyal dolgozunk és a 2021-es év alapján 86.000 Ft volt az átlagos “kosárértékünk” egy hónapra.

  • Döntsd el, mennyi vevőt szeretnél, mennyire van szükséged ahhoz, hogy a költségeidet, a profitodat és a fejlesztéseid fedezzék. Ez és a fenti kalkulációk alapján láthatod, hogy kb. mennyit kell költs marketingre.
  • Nézd meg, hány csatornát és eszközt szeretnél bevetni, mit indokolnak a buyer personak, a stratégiád, stb. Ezeknek mind lesz egy külön kalkulációja és meg tudod mondani, melyikre mennyit költs. Utána meg tudsz optimalizálni az eszközök között. Ha véges a budget, akkor állíts fel sorrendet az eszközök között, priorizálj, mit lenne érdemes elindítani és mit nem.
  • Vedd figyelembe, hogy mennyi és milyen időszakos kampányt tervezel. Ezekkel érdemes külön kalkulálni, a költségtervbe külön sort érdemes adni nekik.

Még mindig lehetne még többet írni az online marketing stratégiáról, de talán ez már így is sok. Sokan nem is olvassák végig, idáig nem jutnak el.

Nem kell tankönyvbe vagy prezentációba illő online marketing stratégiát készíteni, de azért jó lenne, ha az alapok meglennének, amit tudsz követni. Ehhez szerettem volna hasznos tanácsokat adni ezzel a cikkel.

Bliszkó Gábor - BeOnWeb

Bliszkó Gábor

A BeOnWeb kitalálója, ügyvezetője és szakmai támogatója. 
Korábban kezelt Google és Facebook hirdetéseket, készített social tartalmakat, de még hírleveleket is rakott össze. Ma már szakmailag támogatja és irányítja a csapatot.

tel.: +3670 638 8590
e-mail: bliszko.gabor@beonweb.hu