Termékpiramisról röviden

A termékpiramisról röviden

A termékpiramis egy egyszerű dolog és valószínűleg már neked is megvan, mégsem használják ki sokan a benne rejlő lehetőségeket.

A termékpiramis lényege, hogy a saját termékeidet (vagy szolgáltatásaidat) egy piramis rendszerbe berendezed egészen az ingyenes terméktől a luxus, premium termékig. Utána marketing oldalról csupán annyi feladatod van, hogy erre egy sales funnelt építész, majd utána hátradőlsz.

A termékpiramis felépítése

a termékpiramis felépítése

Ingyenes termékek

Vannak az ún. ingyenes termékek, ezeket legtöbb esetben valami kisebb elköteleződésért cserébe adjuk. Egy ilyen megoldás lehet klasszikusan a feliratkozó kampányod, amikor az email címért cserébe adsz egy ingyenes anyagot. Itt összeszedtünk 8 ötletet, mivel tudsz feliratkozókat gyűjteni. 

Ha valaki ezt letölti, a köszönő oldalon vagy egy e-mailben azonnal fel is ajánlhatsz neki egy belépő terméket megvásárlásra. 

Ha neked még nincs ilyen anyagod, akkor érdemes elkezdeni kidolgozni. Ha nem akarsz túlzásba esni az elején, akkor építs be egy kilépő popupra egy kuponkedvezményt, amit csak email címért cserébe lehet megkapni. Egyszerű, de mégis működik. 

Belépő termék

A belépő terméked arra szolgál, hogy már kinyissa a vevő a pénztárcáját, de még mindig nem kérjük arra, hogy az összes pénzét nálunk költse el. Csak kezdje meg a vásárlást általában egy pár ezer forintos tétellel, de iparágtól függően ez lehet pár tízezer forint is.

Belépő termék jellemzően nagyobb értéket képvisel, mint az ára, sok marketing ügynökségnél pl. komplett csomagokat kapunk meg pár ezer forintért. De az élelmiszeriparban én belépő terméknek tekintem a gyorsan forgó termékek (pl. kenyér, csirkemell, zöldség) akciózását. Ilyenkor ugyanis ezen termékek ára miatt könnyebb rávenni magunkat a vásárlásra, emiatt elmegyünk a boltba, mert “jó áron van” és mégis tele bevásárlókocsival jövünk ki.

De belépő termék lehet még:

  • egy szakmai könyv
  • egy fizetős ebook
  • egy konzultáció, tanácsadás
  • egy kisebb rendezvény, meetup
  • a szolgáltatásod egy kisebb szelete
  • egy termék kisebb kiszerelésű verziója
  • egy mintadarab

A belépő termékednek szerepe van abban, hogy új vevőket csábíts magadhoz, ezért fontos, hogy legyen erre is megoldásod. Ha még nincs, fejleszd le.

Online könnyű megvalósítani, de offline is kivitelezhető az ún. BUMP, vagy egykattintásos Upsell termék. Ezeket rendszerint a belépő termékhez szokták adni és maximalizálja a profitodat. 

Én pl. vettem már egy 990 Ft-os könyvhöz 1.990 Ft-ért egy “térképet, ami csak a könyv tartalmát foglalja össze.

Valahogy így néz ki:

bump-termek-urlapon-1

(kép az egykori onlinekatapult.hu megrendelő oldaláról)

Egyszerű, könnyen, egy sorban leírható termékhez ideális, amihez csak be kell pipáld a boxot és máris a kosárhoz rakták neked.

Offline talán a gyorsétteremlánc modelljéhez tudnám kapcsolni: “Nagy üdítővel, nagy krumplival mehet?” És máris ott az upsell, pedig csak egy “Igen!”-t mondtál.

A BUMP termék inkább haladó technika, de érdemes gondolkodnod rajta neked is, hogy egy kattintással több pénzt kereshess.

Normál termék

Bízom benne, hogy normál, normál árú terméked van, hiszen ebből élsz. Ez a te alapterméked, amit alapvetően értékesítesz. Biztos van ilyened, ha azt gondolod, hogy nincs, akkor inkább a modelled van elcsúszva, és van, csak nem úgy hívod.

Nem az ár határozza meg a normál termékedet, hanem a modellben betöltött szerepe. Ha azt gondolod, hogy a te terméked belépő termék és nincs normál terméked, akkor nem: az a normál termék és belépő terméked nincsen.

Ezen pontos érdemes viszont a legtöbb Upsell, Cross-sell, Down sell terméket kitalálnod, mert az a húzó terméked. Ezért jönnek hozzád az emberek vásárolni és itt érdemes neked még eladni valamit.

A premium termékcsoport

Ez sokaknak nincsen, pedig nagyon hasznos. Lesz ugyanis a vevőidnek egy rétege, akik a legjobbat akarják majd tőled és nem számít nekik az ár. Ezért hívjuk premiumnak, mert ez a legjobb terméked vagy szolgáltatásod és ezt adhatod a nagyon drágán, mert valaki meg fogja venni. Nekünk is van egy FULL SERVICE csomagunk, net 550.000 Ft / hó díjon, és megrendelik. Egy vevő lesz, aki hajlandó erre pénzt adni és neki a legjobb kell. És ezt add is meg neki.

Ilyen terméke nem mindenkinek van, vagy ha van, akkor az nincs kiemelve premium terméknek. Tedd meg, hogy kiválasztod a legjobb terméked, szolgáltatásod és túlárazod.

Ha a te jelenlegi termékportfóliód alapból premium, akkor sincs gond, ezek közül válaszd ki a legjobbat és legdrágábbat vagy készíts egy új csomagot hozzá.

Az előfizetés

Ez egy “újhullámos” termék. Van, aki már egy ilyen modellt épít, de van, aki csak egy bizonyos termékszintnek tekinti. Az előfizetéses termék ideális, hogy folyamatosan fix bevételt termeljen neked. Úgy működik, hogy egy előre meghatározott összegért te elő tudsz fizetni egy szolgáltatásra és azt a rendszer automatikusan bizonyos időközönként levonja tőled. Ilyen pl. a Spotify, Netflix modellje is.

Egyszer kell előfizetni és utána lemondásig termeli a pénzt neked. Neked csak annyi a dolgod, hogy folyamatosan bővítsd az előfizetők számát.

Szintén haladó technika, de érdemes vele foglalkozni. Ha havi szolgáltató vagy, mint pl. egy marketing ügynökség, akkor neked ezzel már nem kell foglalkoznod, az az előfizetési rendszered.

A fenti csoportosításhoz még annyit érdemes hozzátenni, hogy ezt célcsoportonként vagy termékvonalanként is kialakíthatod. Nem kell, hogy egy ilyen rendszered legyen, lehet több is. De egy legalább legyen. Ha még nincs kialakítva ilyen rendszered, akkor:

  1. Először nézd meg, hogy mid van, milyen termékeid
  2. Keresd ki a normál termékeidet
  3. Nézd meg van-e a normál termékeidhez kapcsolható Upsell, Cross-sell vagy Down sell termék
  4. Keress a normál termékhez kapcsolódó belépő szintű terméket, ha nincs írd fel magadnak fejlesztési feladatként
  5. Ha tudsz, csinálj egy BUMP terméket hozzá
  6. Készíts hozzá egy ingyenes terméket, vagy adj hozzá egy kupont
  7. Nézd meg, milyen premium terméket, csomagot tudsz összeállítani a meglévő szortimentből. Ha nem tudsz, írd fel magadnak fejlesztési feladatnak.

Upsell, Cross-sell, Down sell és a csomagajánlatok

Még a helyesírása is nehéz, nemhogy megvalósítani a marketingben. A lényeg az, hogy építs ki egy kosárérték növelő technikát, hogy egy vevő minél többet költsön el nálad.

Upsell esetén egy nagyobb értékű terméket ajánlasz, Cross-sell esetén egy kiegészíttő terméket ajánlasz fel, Down sell esetén pedig egy kedvezőbb árú terméket ajánlasz fel a nem vásárlóknak. Az első két eset egyértelműen növeli a kosárértéket, a Down sell pedig inkább egy vevőt ment meg neked. Ezt nagyon sok webshop nem alkalmazza, pedig könnyű pénzszerzési lehetőség, ha már fizettél egy látogatóért.

A legprofibbak már ezeken a technikákon is túlléptek és egyedi csomagajánlatokat kínálnak fel az érdeklődőknek. Persze a csomagár mindig kedvezőbb lesz a felhasználónak, de mégis több pénzt költ el. 

Képernyőfotó 2022-05-02 - 10.05.35

Bliszkó Gábor - BeOnWeb

Bliszkó Gábor

A BeOnWeb kitalálója, ügyvezetője és szakmai támogatója. 
Korábban kezelt Google és Facebook hirdetéseket, készített social tartalmakat, de még hírleveleket is rakott össze. Ma már szakmailag támogatja és irányítja a csapatot.

tel.: +3670 638 8590
e-mail: bliszko.gabor@beonweb.hu