Weboldal szövegírás egyszerűen? Így kezdj neki!

Weboldal szövegírás egyszerűen? Így kezdj neki!

A Google-nek optimalizálunk, de a látogatóidnak írunk…

Többször is emlegetjük ezt az egyik legfontosabb alapelvet, amikor weboldal szövegírásról beszélünk. Azonban az alapelv első részéről, azaz a keresőoptimalizált weboldal szövegírásról a legfontosabb tudnivalókat ebben a cikkünkben összeszedtük: A webszövegírásról

Most viszont azt szeretnénk megmutatni, hogy milyen szempontokra és lépésekre kell odafigyelned, hogy a weboldalad szövegét ne csak a Google rendszere, hanem a látogatóid is szeressék. 

 

Miért éri meg nagy(obb) hangsúlyt fektetned a weboldalad tartalmára?

A weboldalra megérkezett látogatóid nagyrészt a szövegek alapján azonosítanak téged és a márkádat, úgyhogy elég egyszerű a képlet: 

Minőségi, érdekes, jó szöveg = Látogató: “Mindent megveszek, még amire nincs is szükségem azt is”

Na jó, talán ezzel egy picit túloztunk… Viszont, ha nem is ezért, akkor az alábbi 3 indokért mindenképp megéri minőségi tartalomba fektetned: 

Hiszen egy jól megírt szöveg…

… segít, hogy a látogatóid megértsék mit szeretnél üzenni

Triviális nem? Pedig akármilyen egyszerűnek hangzik, nagyon sokszor pont itt megy el a dolog. De erről majd később...

… bizalmat épít

Ha sikerül a legfőbb weboldal szövegírási “szabályokat” betartanunk, akkor az egyik legfőbb elért eredmény az az lehet, hogy bizalmat építünk a potenciális vásárlóiddal. 

… csökkenti a visszafordulási arányt

Az egyik fő ismertetőjegye lehet a webszövegírás minőségének a visszafordulási arány mértéke. Hiába sikerül pl. hirdetésekkel elcsábítani a potenciális vásárlókat, ha a weboldal nem győzi meg őket. Mi kell ahhoz, hogy ez ne így legyen? Első lépésként olvass tovább figyelmesen!

Mikor beszélhetünk minőségi weboldal szövegírásról?

Számos szempont létezik arra, hogy eldöntsük jó-e a megírt szövegünk. A saját ítélőképességünk talán a legkevésbé megbízható forrás, főleg, ha nem rendelkezünk nagy tapasztalattal weboldal szövegírásban. Sokkal kézenfekvőbb konkrét eredményeket vizsgálni: visszafordulási arányt, oldalon töltött idő mértékét vagy a vásárlások mennyiségét. Ha ezek a számok nem túl biztatóak, akkor biztosan gond van a webszöveggel is.

Hiszen egy jól megírt szöveg megtartja a látogatót azzal, hogy szórakoztat, vezet és végül pedig elad...

De ne rohanjunk ennyire előre! Kezdjük az alapokkal és a legfontosabb kérdésekkel…

Kiknek írjunk?

Weboldal szövegíráskor 0. lépésként ezt a kérdést a legfontosabb alaposan körüljárnunk, hogy minél pontosabb stratégiánk legyen a potenciális vásárlóid megszólításához. Az alap adatokon felül, - úgy mint életkor, demográfia, nem - érdemes megvizsgálni a célcsoport problémáit, motivációit, megismerni, hogy hogyan beszélnek. Erre jó lehetőséget nyújt a szöveges visszajelzések, vélemények tanulmányozása.

Miről írjunk?

Egyszerű a válasz: Arról, ami a látogatóidat érdekli. Na most aztán sokat segítettünk, nem?!

De fordítsuk meg kicsit és inkább gondolkozzunk el azon, hogy minket mi érdekelhet, ha felmegyünk egy cég honlapjára. Gondoljuk végig azt, hogy melyik aloldalra miért kattintunk, miért görgetünk, mit keresünk… 

Garanciát, használati útmutatást, vásárlói véleményeket? 

Mi befolyásol a leginkább abban, hogy a vásárlás mellett döntsünk? 

Az ár, a minőség vagy az, hogy megfelelő mennyiségű információt kapjunk az adott termékről? 

Meg kell találnunk a saját cégednél ezeket a mozgatórugókat és erre építenünk a weboldal szövegírás tartalmi szerkezetét. De ha az ezek a válaszok nem inspiráltak eléggé és konkrétabb megoldásokat szeretnél, akkor ebben a cikkünkben találsz egy részletes összesítést az egyes aloldal tartalmára vonatkozóan (Belinkelni: SEO webszövegírás). 

Mekkora terjedelemben gondolkodjunk a weboldal szöveg írásakor?

Ez attól függ, hogy mi a célunk az adott tartalommal. Na most aztán megint egy egyértelmű választ adtunk… 

De az a rossz hírünk, hogy erre a kérdésre ténylegesen nem lehet egyszerű választ adni. Hiszen még a Google algoritmusa inkább a hosszabb tartalmakat részesíti előnyben, addig a felhasználóidnál nem feltétlenül ez lehet a nyerő stratégia. Ha például egy landing oldalt készítünk kifejezetten értékesítési szándékkal, akkor inkább a rövidebb, figyelemfelkeltőbb tartalom a nyerő. Mégha blogposztot készítünk, amelyben nem mellékes szempont, hogy megfeleljünk a Google algoritmusának, akkor érdemes lehet 2500 szó körüli tartalmak felé kacsintgatnunk. De, ha egy ökölszabáyt kellene mondanunk, akkor az az, hogy: Teszteljünk!

Na, de vágjunk is bele! De várj! Előtte még egy gyors kérdés:

Te az előző tartalmakból mindent elolvastál? 

Ha igen, akkor ezen a ponton szeretnénk gratulálni neked, hiszen kivételes vagy! A tartalomfogyasztók elég kicsi százalékát erősíted. Ha nem, akkor mondhatod, hogy neked magasabbak az igényeid, amit ezzel a cikkel nem ütöttünk meg. Ha igaz, ha nem egy általános tényt mindannyiunknak el kell fogadnunk: Az emberek egyre kevésbé olvasnak. A világ felgyorsult, egyre több tartalom érhető el, amelyben a látogatónak sincs egyszerű dolga, hiszen erősen szűrniük kell. De hogy mi alapján szűrnek azt most mutatjuk… 

Címsor

Az iskolás évek alatt megtanultuk, hogy a címnek össze kell foglalnia a beadandó vagy épp az írásos dolgozatunk tartalmát, amelyet általában a lehető legegyszerűbb módon meg is oldottunk:

(Kép forrás)

Azonban nem is volt a céljaink között, hogy a javító tanárt olvasásra ösztönözzük (sőt sokszor lehet inkább az ellentétét kívántuk). 

Azonban a marketing célú weboldal szövegírásban egy egyszerű összefoglalás édes kevés, ahhoz, hogy biztosítsuk a szövegünk elolvasását. Mivel a címsorok segítenek a felhasználónak a tartalom áttekintésében, így a hosszabb vagy a tematikailag összefüggő bekezdésekhez érdemes külön címsorokat tennünk. Nincs egy általános recept a címsorokra vonatkozóan, de az alábbi szempontokra mindenképp érdemes odafigyelnünk:

  • Használjunk számokat! 

A számok kitűnnek a betű közül, akár egy TOP10-es listában mutatjuk be a vásárlók kedvenc termékeit, akár 5 indokkal érvelünk, hogy miért éri meg minket választani.

  • Kérdezzünk! 

Ez az egyik legegyszerűbb módja, hogy felkeltsük az olvasó kíváncsiságát. Kérdezzünk rá a problémáira vagy a vágyaira. Végül pedig nyújtsunk a szövegben ezekre megoldást.

  • Ösztönözzük az olvasót! 

Akár valamilyen cselekvésre pl. letöltésre, megnyitásra vagy csak egy egyszerű tovább olvasásra. És itt nem kell rögtön a tolakodó kattintásvadász címekre gondolnunk, megoldható ez elegánsabb módon is.

Az első sorok

A címsorok átfutását követően a látogatók tekintete a bekezdésre ugrik rá és annak is a legelső sorára. Éppen ezért érdemes az első mondatot úgy megírnunk, hogy az azt követő mondatok már csak annak a lényegét fejtsék ki. Például valahogy így:

Cím: Black Friday hetek az Umpalumpánál

Bekezdés első mondata: Szerezd meg kedvenc Umpalumpa termékeidet 30% vagy akár 70%-os kedvezménnyel november 10-28 között webshopunkból. Itt pedig jöhetnek a részletek, hogy milyen termék típusok vesznek részt az akcióban. 

 

Tartalom

Légy figyelemfelkeltő!

A megfelelő címsorok kiválasztása mellett magában a tartalomban is nagy hangsúlyt kell fektetnünk a figyelemfelkeltésre és fenntartásra. Azonban fontos, hogy figyeljünk a mértékre, hogy az unalmas sablon szövegből nehogy hirtelen átcsapjunk egy rámenős, ellenszenves marketingesbe.

Légy érthető!

Ezt az alapszabály számos ponton elszúrható. Például, ha túl hosszú mondatokat használunk  a szövegben és a mondat végéhez érve az olvasó hirtelen azt sem tudja, hogy miről is szólt az eleje. A weboldal szövegírásunk ellenőrzésére az egyik legjobb megoldás az általunk gyakran emlegetett Hemingway editor.

Másik pont, ha weboldal szövegíráskor nem tagolunk rendesen. Hirtelen az olvasó ránéz és úgy érzi, hogy egy samponos flakon hátuljára tekint. Igyekezzünk a gondolatainkat akár pontokba szedni, kiemelni vagy bekezdésekben tagolni, hogy ezzel is segítsük az olvasót a szöveg követésében. Harmadik pont a tartalom beli érthetőség. Még ha szeretünk is szakmázni és megvillogtatni a fluxuskondenzátor mérsékelt csapágy eleméről tanultakat, akkor is induljunk ki egy átlagos vásárlóból és nekik írjunk.

Légy eredeti!

Végül, de nem utolsó sorban az egyediségre és eredetiségre kell törekednünk. Ebbe beletartozik, hogy semmiképpen ne másoljuk a konkurencia tartalmát. Lehet, hogy jó kiindulópont, amiből tudunk ihletet meríteni, de nekünk amúgy sem az a célunk, hogy azt a minőséget megközelítsük. A cél az, hogy jobbat csináljunk!

Zárszó

A webszövegírás lépései kapcsán tehát fontos, hogy a célcsoportunkat megismerjük, mielőtt a nekik címzett tartalmat elkezdenénk gyártani, hiszen vaktában nem érdemes lövöldözni. Az érdekes és figyelemfelkeltő címsorok olvasásra késztethetik, a tartalom pedig biztosíthatja a látogatóidnak, hogy a weboldalon maradjanak és adott esetben végrehajtsanak akár egy vásárlást.

Figyeljünk rá, hogy ne essünk át a ló túloldalára, és a látogatóknak írjuk a szöveget, ne a Googlenek.

Pintér Laura BeOnWeb

 

Pintér Laura
Projektmenedzser, Google Ads és keresőoptimalizálási szakértő
e-mail: pinter.laura@beonweb.hu