Amit mindenképp tesztelj le Te is!

A/B tesztek Nálad, Nálam - a kisebb vállalkozásoknál

Az előző cikkben írtam pár gondolatot az A/B tesztelésekről, hogy mi is ez, hogyan kellene csinálni és mik azok az elemek a marketingedben, amiket pl. muszáj lenne lemérned.

De őszinte is leszek: Én sem tesztelek mindig mindent, de van, aminek folyamatosan mérem az eredményét és van, amit A/B teszttel optimalizálok.

Igazából van benne egy kicsi lustaság, illetve benen van az is, hogy mivel én mikrovállalkozás vagyok, kevesebbet költök, így nagyon sok A/B tesztnél nagyon sokáig kellene várnom a megfelelő eredményekre.

Hogy mennyi idő után hoznak eredményeket a kampányaid pl., arról itt találsz egy rövid posztot.

Szóval kisebb költések, kisebb marketing, kis pénz mellett kicsit másképp néz ki ez az A/B tesztelés, mint ahogyan azt a nagy könyek elképzelik. De talán pont ezért is, mivel mi kevesebb pénzt költünk, vannak azért nagyon fontos mutatóink, amit érdemes időről-időre azért átnézni vagy vannak kampányaink, ahol érdemes az apróbb, de jobb eredmények miatt tesztelni.

Amiket én is figyelek folyamatosan:

A marketing moddeljeim megtérülésének vizsgálata

Kezdetben kétféle online marketing modellel indultam, de nem azért, hogy leteszteljem őket, hanem igazából azért, mert azt írták a nagykönyvek, hogy az egyiket mindenképp kell csinálnom. Ez a két modell volt:

  1. Amikor a fő szolgáltatásomat direktben reklámoztam - egy király landing page-re irányítottam a Facebook és AdWords hirdetésekről a látogatókat
  2. És amikor volt egy feliratkozási ajánlatom (ezt csináltam kötelező jelleggel) - itt volt egy előre automatizált sorozatom, aminek a végén volt egy ún. "belépő ajánlatom"

Első körben tényleg nem volt tudatos a tesztelés, de később azért csak ránéztem a számokra, mennyi pénzt költöttem el egyikre és másikra, milyen eredényeim lettek és mennyit hozott vissza. Majdnem 50-50%-ban költöttem el a büdzsémet a két modellre és két hónap után kiderült, hogy ez nem volt egy jó húzás. Sok feliratkozót gyűjtöttem, de Náluk szinte 0 Ft volt a bevétel, amíg a másik modellnél kb 9-szeres volt a megtérülés, vagyis elköltött 1.000 Ft-om után 9.000 Ft-ot kaptam vissza. Egyből csak erre fókuszáltam és később -amikor már nem a megélhetés volt a célom- kezdtem el újból a feliratkozásokra koncentrálni. Ésszerű döntés, amit a mérésekre és a két modell tesztelésének eredményeire alapozva hoztam meg. 

Szóval a modelljeidet mindenképp érdemes megvizsgálnod, hogy melyik dolgozik "szebben", hatékonyabban.

A csatornáid tesztelése

Kicsit a modelleidhez is tartozik, hogy éppen melyik csatornád működik jobban, melyik szállítja Neked jobban a vevőket.

Ha a különböző csatornákon különböző modellekkel dolgozol, akkor nehéz ezeket lemérned. Pl. ha az AdWords keresési kampányait kifejezetten a termékedre szolgáltatásodra irányítod, akkor nehéz ezt összevetned a Facebook feliratkozószerzési modelleddel. De ha pl. a Facebook-on is a termékedre, szolgáltatásodra irányítod a forgalmat, akkor már simán tudsz mérni.

Egy tök friss példa:
Egy újonnan átvett webshop eddig főleg AdWords-ben hirdetett. Ez jól is működött, bár első ránézésre nekem magasnak tűntak a konverziós költségek. A hétvégén teszt jelleggel készítettünk egy Facebook kampányt is ugyanúgy a webáruház termékeire futtatva, és én ugyan nem lepődtem meg, de valóban jóval kedvezőbb áron hozta a konverziókat a Facebook kampány. 

Ebben az esetben minek töltsünk az AdWords-be pénzt, ha sokkal jobb eredményt hozunk ki a Facebook hirdetésekből. Teszteld le a csatornákat és nyilván a jobbikba tölts több pénzt.

A célközönséged A/B tesztelése

Szerintem az egyik legjobb A/B tesztelési lehetőség, mégis a cégek nagyon ki százaléka él vele, pedig óriási konverziónövelési hatása van.

Legtöbbet a Facebook hirdetéseknél szoktam használni, de alkalmazhatod az AdWords vagy hírlevél kampányaidnál is. A lényeg az, hogy amikor már azt gondolod, hogy meghatároztad a célcsoportodat, akinek tudnál hirdetni és elkezdenéd a kampánybeállítást, na akkor szedd őket több szegmensre. Ha szétszeded a már meglévő nagy kupacot kettő (vagy több) kisebb kupacra, akkor meg tudod mérni azok eredményét külön-külön is. A jobban teljesítő csoportra pedig érdemes többet költened.

Például A/B tesztelheted a

  • korosztályt: 18-65+ helyett inkább 18-35 és 35-65+
  • nem: mindenki helyett nkább nők és férfiak (meglepődsz majd)
  • földrajzi fekvést: Magyarország helyett inkább Budapest és Magyarország Budapest kizárásával
  • érdeklődési köröket

Tényleg brutálisan javulhat az eredményed, 50%-kal jobb is lehetsz: olcsóbban, több konverziót szállíthat egy jó célközönség.

A hirdetésed A/B tesztelése

Ezt szinte kötlező mindenkinek tesztelnie! Pillanatok alatt megvalósítható, hiszen csak pár kattintás az egész, mégis teljesen más eredményeket hozhat. Változtass a szövegen vagy a képen és nézd meg, hogy az egyes kreatívok milyen konverziós eredményt hoztak. 

Egy kicsi változtatás jobb átkattintási eredményt hozhat Neked, amivel általában olcsóbban tudsz hirdetni, és ez általában olcsóbban hozza majd a konverziókat Neked. De ne feltétlenül az átkattintási arányokra menj rá.

A hírleveled tárgymezői, a küldés napja, órája

Itt talán már kicsit én is túlzásokba estem... Van egy táblázatom, ahol a kiküldött hírleveleim minden fő adata megvan: Milyen téma, a hét melyik napján, hány órakor, mi volt a tárgymező, hány link volt benne, tartalmi vagy sales e-mail volt, mik a megnyitások, mik az átkattintások, kinek ment ki, stb.

Ez majdnem 3 év adatait tartalmazza, a beállított automata sorozatot kivéve 74 db email statisztikája. És végig tele van teszttel. Ebből tudom, hogy Nálam mik azok a napok, milyen típusú tárgymezők és a nap melyik órája, ami jól megy. És most már ez alapján küldöm ki a leveleket.

Ha sales e-mail megy ki (amiben el szeretnék adni), akkor ott már a tárgymezőt is tesztelem. Kicsi listám van még, de ha nagyobb lenne, akkor egy sales email esetében a törzsszöveget is tesztelném. De amit Neked szerintem érdemes elkezdened tesztelgetni:

  1. a hét melyik napján megy ki az email
  2. a nap melyik órájában
  3. kinek megy a levél
  4. ha kampányolsz, akkor tárgymező

Tapasztalatom szerint, ha ezzel foglalkozol, akkor kb 40%-kal is tudod növelni a leveleid olvasottságát.

Landing helyett az érkezési oldalak tesztelése (lustábbaknak)

Marketingesként azt kell mondanom, hogy írjál minél több Landing Page-t, amennyit csak tudsz és ahova csak tudsz. És ezeket teszteld le.

Persze egy webshop esetében ez elég nehéz, több ezer termék esetében ezt fizikailag nem tudod megtenni. Ilyenkor alkalmazz egy sufnit-tuning megoldást: A kampányaidat úgy állítsd be, hogy legyen, ami a főoldalra megy és legyen, ami a kategóriaoldalakra. Gyakran én is meglepődöm, hogy a webshopod főoldala jobban hozza a konverziókat, mint ahogyan azt Te elvárnád. 

 

Direkt igyekeztem olyan megoldásokat itt leírni Neked, amiket könnyen és gyorsan tudsz elsajátítani, használni és beállítani. Ha már az online marketing megadta a lehetőséget nekünk, hogy úgy kommunikáljunk, hogy utána látunk statisztikákat, akkor erre támaszkodjunk.

Tényleg olcsóbban, több konverziót fogsz elérni, nem rakétatudománnyal.