Mit érdemes kisvállalkozásként tudnod a hírlevelezésről?

Pár dolog, amit tudnod kell a hírlevelekről, mint kisvállalkozó [Esettanulmány]

Fontos kiemelnem, hogy kisvállalkozásoknak illetve kezdő vállalkozások szóló cikk lesz most ez.

Rengeteget lehet olvasni és hallani arról, hogy márpedig az e-mail marketing jó és csinálnod kell. Ez lesz a céged alapja és ebből fogsz meggazdagodni. Építs adatbázist és gyűjtsd a feliratkozókat. Növeld az ügyfélértéket, adj el minél többet egy-egy "e-mail címnek" és fokozatosan stabil vállalkozást fogsz építeni.

Igen. Így lesz.

2014-ben, amikor belevágtam ebbe a bizniszbe, akkor egy jó 6-7 hónapom semmi mással nem telt, csak tanultam. Rengeteg könyvet vettem, tréningekre jártam, webinárokat néztem végig, hogy csak ezután kezdjek el kifelé kommunikálni. Ekkor hallottam arról, hogy gyűjtsünk feliratkozókat, kezeljük őket, építsük ki a bizalmukat majd utána adjnuk el nekik. 

Ez tök ok, ez egy teljesen jó folyamatnak hangzik, máshol is műkődik, nekem is fog. 1 hónap, majd 2 hónap után ez nem nagyon működött. 

Miért nem?

Kicsiben csináltam, erre volt pénz. És mivel te is kicsiben kezded, neked sem fog azonnal eredményeket hozni. 

De miért nem? 

[Tanulmány saját számokkal]

Egyszerű matek az egész. Elkezded gyűjteni a feliratkozókat, van rá mondjuk 30.000 Ft-od. Kb. 100 Ft-ra jön ki egy feliratkozás, gyűjtesz 300 feliratkozót. Az első emailjeidet még 80% felett megnyitják, utána ez szépen lassan lecsökken 30%-ra, ez 90 megnyitás. Ebből kb 10% fog átkattintani a weboldaladra, ez 9 fő. Ebből a 9 főből 2 veszi meg a cuccodat. 

Vagyis 30.000 Ft-ot költöttél el 2 vevőre és 300 feliratkozóra. Ha csak a vevői oldalát nézed, akkor elég gyenge, ezért vedd hozzá még azt, hogy lett 300 feliratkozód is. 

A tanulmányokban, útmutatókban az szerepel, hogy az e-mail marketing mennyire jól műkődik, mennyit lehet keresni egy jó kampánnyal és emiatt neked is e-mail adatbázist kell építened. Sőt, szegmentálnod is kell.
Egyelőre egy tanulmányban sem láttam, hogy hány fős e-mail listára küldték ki az e-mailt, és azokat az e-mail címeket milyen költséggel szerezték meg.

Nekem jelen pillanatban1895 db aktív e-mail címem van, ennek kb a 40%-át ebben az évben gyűjtöttem össze. A marketinges piac "telítettsége" miatt átlagosan 23,8% a megnyitási arányom, 11% a kampánylevelek átkattintási aránya és 22% a konverziós arány. Ez azt jelenti, hogy egy 3.900 Ft-os termékkel egy e-maillel 41.135 Ft-ot keresek.

Egy feliratkozó megszerzése manapság 80-100 Ft között mozog, de volt ez 50 Ft környékén is. 

Mivel gyűjtöm a feliratkozókat?
Elsődlegesen Facebook hirdetéseket és Gmail kampányokat futtatok erre a célra. Emellett van egy kilépő ablak, amiben szintén egy hasznos anyagot futtatok. Több rendszerrel több feliratkozót próbálok "szerezni".

Összességében a költségeket tekintve kb. 70 Ft-ba kerül egy feliratkozó megszerzése, az 1895 feliratkozó 132.650 Ft-ba került. És akkor még nincs benne a hírlevélküldő költsége és a hírlevelek megírásához szükséges idő.

Mondhatnánk azt, hogy akkor az e-mail adatbázis építése 4 kampánynál már megéri, hiszen 4x41.135 Ft (bevétel) > 132.650 Ft (kiadás).

Igen, mondhatjuk. És egy évben 4 kampányt készítesz.
Ha kezdő vállalkozóként dolgozol és egyből elkezdesz adatbázist építeni, akkor ahhoz, hogy durván 40.000 Ft bevételed legyen, 130.000 Ft-ot kell elköltened feliratkozókra. Megteheted ezt kezdőként? 
Emellett még egy fontos dolog van: Ha a feliratkozást követi egy automatizált sorozat, akkor még időben is csúszik a dolog, akár 1 hetet, 2 hetet vagy 1 hónapot. Ilyenkor még jobban tud fájni ez a kiadás.

Ezért ha e-mail marketingben és adatbázis építésben gondolkodsz, akkor a következőket gondold át:

  1. Egyáltalán alkalmas-e az e-mail marketing számodra, mint eszköz? Vannak piacok, ahol felesleges ezt építeni és az ügyfélértékre hangsúlyt fektetni, mert nem reális. Pl. jobb esetben az embernek csak egyszer lesz esküvője, 1 év múlva nem tudsz több énzt legombolni az ügyfélről.
  2. Működik az e-mail marketing (kétségtelen), de nagy adatbázissal. Fel tudod ezt építeni úgy, hogy a pénzügyi háttered stabil marad?
  3. Nem tudod-e inkább ugyanakkora összegből direktben a termékedet hirdetni? Ha jó a terméked, az ajánlatod, valós piaci igényt elégít ki, akkor az feliratkozás nélkül is kellhet az embereknek, csak lehet, hogy kicsit át kell alakítanod a folyamatot.
  4. Ha pénzt is szeretnél meg feliratkozókat is, akkor a sales funnelt javaslom neked, de nem ígérem, hogy ez elsőre fog műkődni.

Azt javaslom, hogy ha nem is fogsz a cikk miatt erre fókuszálni, azért a leeső látogatóidtól egy kilépő ablakkal szerezd meg az e-mail címeket, és ha van egy kis tartalék büdzséd, akkor készíts feliratkozó kampányokat, mert később, amikor már stabilan működsz, egy-egy ilyen apró kampány extra bevételt fog hozni neked.