Adatbázisaid építése és kihasználása

Építs fel adatbázisokat és használd is ki őket

Azzal ugye tisztában vagyunk, hogy az adatbázisodat építened kell és építed is. Ha erre nem is törekszel konkrét lépésekkel, akkor is nő egy bázisod, lesznek visszatérő vásárlóid, Facebook követőid vagy "csak" feliratkozóid. Ha ezt tudatosabban megtervezed, akkor később nagyon jól fogsz ezzel járni: 1754,6%-os megtérüléssel is számolhatsz (ami nem egy kimagaslóan jó eredmény)

De hogyan csináljuk és milyen adatbázisokat építsünk fel?

Először is: az alap koncepcióm mindig az, hogy NE az adatbázisaid építésére fókuszálj akkor, amikor csak most kezdesz bele a vállalkozásodba. Ilyenkor első körben a bevételszerzésen legyen a fókusz, először élj meg valamiből, tudj visszaforgatni pénzt a marketingedbe, majd utána építs adatbázist. (Vagy esetleg olyan modellt alkalmazz, amivel egyszerre csinálod mindkettőt.)

És ha nem is görcsölsz rá a követőbázisod építésére, akkor is fog növekedni magától, amint elkezdesz kicsit kommunikálni, hirdetni. Mert mindig lesznek olyanok, akik nem akarnak egyből vásárolni Tőled, de azért elkezdenek követni a Facebook-on vagy feliratkoznak a hírleveledre.

Miért kell Neked adatbázis?

Az adtabázisod kiépítése abban segít Neked, hogy ha gyorsan bevételre lenne szükséged, akkor egy, az adatbázisodra kiküldött kampánnyal ezt meg tudod oldani. Vagyis mindig lesz egy táborod a háttérben, akikkel ha folyamatosan tartod a kapcsolatot, akkor egy inger (kampány) hatására vásárolni fognak Tőled. A legegyszerűbb kampány ilyenkor az akciós, kedvezményt nyújtó kampány, ilyenkor tényleg nem kell túl sok mindenen gondolkoznod. Egy jó AKCIÓ és már mehet is ki. Ha ezt komolyabban akarod gondolni, meg kell tervezned előre és azt véghez vinned. Ilyen esetben lehet, hogy kevesebb vásárlód lesz, de mivel nem a kedvezmény a lényeg, ugyanannyit kereshetsz rajta.
És mivel már követnek Téged régebb óta, hisznek Neked, ezért vásárolni fognak Tőled.

Ha nagyon nagy bázisod van, és nagyon jól kommunikálsz velük, akkor a cégedet ilyen eseti kampányokból fenn is tudod tartani. De ez már egy nagyon komoly, haladó üzemmód.

Milyen adatbázisokra támaszkodhatsz?

  1. A klasszikus e-mail lista
  2. A Facebook oldalad követői
  3. Más közösségi oldalakon a követők - Instagram, Youtube, stb.
  4. Remarketinglista

E-mail lista

Ez a "régi iskola", de még mindig jól működik. Ha hiszed, ha nem, az e-mail marketing még mindig működőképes, bár ez nagyban függ a célcsoportodtól. (A mostani tizenéves generációnak már nem fogsz tudni e-mailen keresztül kommunikálni, mert egyszerűen már most is alig olvasnak e-mailt. De ahol az e-mail munkaeszköz, ott működik.) 

Lépései:

  1. Készíts egy feliratkozási anyagot, ami ingyenes lesz, bárki megkaphatja, csak az e-mail címét adja meg Neked.
    De! Azért mert ingyenes, még ne legyen alacsonyabb az értéke, azonnal kiszúrják a vevők, ha ki akarod szúrni a szemüket valami gagyi anyaggal. Én javaslom, hogy egyrészt kapjon valami azonnal fogyasztható anyagot (ebook, vagy még inkább egy videó), de mellette kapjon egy sorozatot is, amiben még többet megtud rólad, a szakmádról. Ezzel edukálod is őt egy kicsit, jobban megismer, így aztán könnyebben rá fogod tudni venni a vásárlásra.
  2. A feliratkozási anyaghoz készíts egy ajánlatot.
    Ne csak úgy rakd ki, csomagold be, tegyél hozzá bónuszokat, kommunikáld az ingyenességét és értékét, stb. És ezt a "csomagot" tedd ki egy feliratkozói oldalra.
  3. A feliratkozói oldaladat hirdesd meg.
    Jelenleg Nekem fut egy kampányom, ami csak feliratkozókat gyűjt olyan helyekről, ahol még nem találkoztak velem. De szoktam például csak a weboldalamat meglátogatók között remarketing kampányt készíteni, de nem vetem meg a kilépő pop-up ablakokat sem. (Sokan utálják ezeket az ablakokat, de működnek).
  4. Ha feliratkozott, csak kezeld. Küldj Neki rendszeresen tartalmakat, érdekességeket, stb.
  5. Ha eljött az idő, akkor kampányolj egyet erre a listára.

Facebook oldalad követői

Mióta van Facebook, azóta működik ez a modell is. Sőt, több helyen már azt is olvastam, hogy az email címes feliratkozást hagyjuk, helyette inkább a Facebook követőkre támaszkodjunk. 

NE! Sajnos a Facebook algoritmus változik, egyre több tartalom kerül fel a hírfolyamba, ezt szűrni kell. Most úgy állunk, hogy az üzleti oldaladnak a posztjai kerülnek háttérbe, ha pedig azt akarod, hogy ezt lássák az emberek, bizony fizetned kell. Ezért ne támaszkodj csak a Facebook követőidre. 

De ha már gyűlnek, akkor ugyanúgy egy adatbázisod épül, amit később ki tudsz használni.

Lépései:

  1. Legyen egy üzleti Facebook oldalad.
  2. Tervezz hozzá egy tervet, egy stratégiát, hogy miket tervezel posztolni.
  3. Kezdj el bizonyos időközönként posztolni.
    (Az elején nem kell naponta, annyit posztolj, amennyi belefér neked. Inkább írj kevesebbet, de rendszeresen)
  4. Szerezz új követőket.
    Egyrészt tudsz kifejezetten követőgyűjtő hirdetéseket készíteni, akár egy telejsen hideg célközönségnek, akár a remarketing közönségednek. Az utóbbit azért támogatom, mert relevánsabb, hiszen valamilyen oknál fogva már járt az oldaladon. De ha pl. hírlevelezel rendszeresen, akkor őket is átterelheted a Facebook oldaladra. Készíts pl. egy olyan kampányt, ahol a Facebook oldaladra tereled a feliratkozóidat. De ha még profibb vagy és ismered a remarketing technikákat, akkor a teljes e-mail listádnak tudsz újrahirdetni. 
  5. Kezeld a követőidet minél minőségibb tartalommal
  6. Ha eljött az idő, kampányolj a követőidnek

Más közösségi oldalad követői

Egy tanács tőlem: Minél több bázist akarsz építeni, az annál több idődet fogja elvenni. Ezt úgy fogod megélni, hogy a produktív idődből vesz el fontos perceket egy-egy adatbázis építése és persze kezelése nulla megtérüléssel. És utána naná, hogy semmi kedved nem lesz az egészhez, és abba is hagyod inkább. 

Ez a helyzet más közösségi oldalak követőinek a felépítésével. Ha van rá időd, csináld, de ha nem fér bele, akkor inkább hagyd. 

Egyébként minden eleme ugyanúgy működik, mint a Facebook esetében: Posztolj, gyűjts követőket és később kampányolj nekik.

Remarketinglista

Az egyik személyes kedvencem: brutál jól működik és igazából sok teendőd nincs vele.

Ha nem ismernéd még eléggé, akkor itt egy rövid, érthető és kellemes cikk róla.

A lényeg az, hogy a rendszer megcímkéz mindenkit, aki járt a weboldaladon és utána célzottan tudsz ezekre a címkékre ráhirdetni. Az adatbázisod építése szempontjából pont ezért fontos és jó neked, mert máris kész az adatbázisod. (Persze a remarketingtechnikák kicsit komplexebbek ennél, de most ezt az alap modellt nézzük meg)

Az egyetlen hátránya a dolognak, hogy itt nem szokták tartalmi anyagokkal kezelni a listát (bár megcsinálhatod), enélkül szoktak kampányolni. Emiatt talán kevésbé működik, de még így is hatékony.

Lépései:

  1. Helyezd el a kódokat (Analytics ésFacebook) a weboldaladon.
  2. Készíts el egy, minden látogatódat tartalmazó remarketinglistát.
    Javaslatom az, ha feliratkozókat is gyűjtesz, akkor őket zárd ki a listából - hiszen e-mailen fogsz velük kommunikálni.
  3. Terelj látogatókat a weboldaladra.
    Ezt ugye több forrásból is megteheted: keresőoptimalizálás, hivatkozások, AdWords keresési kampány, Facebook és egyéb kampányok. Mindegy, hogy honnan, csak tereld.
  4. Amikor kampányolsz, egyszerűen célozz rá ezekre a listákra is.

Mit tudj az adatbázisok építéséről és kezeléséről?

Kemény, idegölő meló. Egyrészt nem fog megtérülni Neked azonnal, sőt csak sokára. A tapasztalatom az, hogy működnek a nagy számok törvényei: kis adatbázisból nem fogsz bevételt szerezni, de az idődet ugyanúgy el fogja vinni. Szívás, mert 1.500 feliratkozónak és 1.500 Facebook követőnek, ugyanannyi posztot és hírlevelet kell megírnod, mint 10.000 Facebook követőnek és 10.000 feliratkozónak. 

A tanácsom az, hogy kezdj kicsiben, kevesebbel, de rendszeresen. Pl. ha már megvan az előre megírt hírlevélsorozatod, utána csak kéthetente küldj e-mailt. Ha még nem érted el a 2.000-3.000 követőt a Facebook-on, akkor egyelőre csak kétnaponta írj posztot és inkább hirdess rá kicsit. Ez nem teljesíthetetlen folyamat, bele kell férnie az idődbe és még kiszogálod a követőidet is.

Mit tudj a kampányokról?

Ha van megfelelő bázisod, ha nincs, csináld. Akkor is, ha bevételre lenne szükséged, és akkor is, ha nincs rá szükséged. Ha ugyanis nem kampányolsz időről időre, akkkor a feliratkozóid "ellustulnak" és sose fogsz tudni tőlük egy kis pénzt szerezni. Egyszerűen nem fognak venni semmit és akkor tényleg azt fogod érezni: Kidobott pénz volt a megszerzése és kidobott idő volt a kezelésük.

De ha kitartó vagy (és persze, hogy az vagy), és egy közepes méretű bázisra ráhirdetsz egy átlagos kampányt, akkor tök jó eredményeket érhetsz el.