A konverzió jelentéséről érthetően – Hol a helye az online marketingben?

Mi az a konverzió?

Kezdjük is a legelején! Dióhéjban a konverzió jelentéséről: ha a látogatók konvertálnak az oldaladon, az azt jelenti, hogy bizalmat szavaztak Neked és például vásároltak, megadták az email címüket, kosárba rakták a terméked. A konverzió marketing szaknyelvi jelentése az, hogy a weboldalon járó felhasználók elvégeznek bizonyos műveleteket, amelyeket a vállalkozás valamilyen szempontból értékesnek minősített.

Ahhoz, hogy kitaláld, Neked melyik konverzió lesz jó, melyiket mikor érdemes beállítani, mire figyelj, a következő lépésekkel segítünk!

1. Mik a vállalkozásod üzleti céljai?

Kérdezhetnéd, hogy miért fontosak az üzleti célok, mikor a konverzió szó jelentését akarod megtudni? Ahhoz, hogy ki tudd választani, melyik konverziót használd, először tisztázd le az üzleti céljaidat, mivel lennél elégedett:

  • Csak eladni szeretnél?
  • Vagy az énmárka felépítése is fontos?

Az utóbbi akkor jöhet szóba, ha nemcsak értékesítenél, de a socialt is építenéd, szeretnéd, ha megismernének téged vagy a cégedet. Például a nagy autómárkák előszeretettel készítenek (főleg az USA-ban) figyelemfelkeltő billboard vagy online imázsvideóba ágyazott reklámokat az új kocsiknak. Itthon a Coca Cola juthat eszünkbe: még ha korábban volt is egy-egy új íznek reklámja, az utóbbi években inkább márkaépítés zajlik a cégnél.

Az is vízválasztó lehet, hogy szolgáltató vagy, vagy webshopot üzemeltetsz. Miért? Nem ugyanazok a szempontok lesznek fontosak, de még webshop és webshop között is van különbség. Persze itt is elmosódnak már a határok a social media miatt, hiszen ha megnézed a magyar Szafi Free és Reform márka alapítóját vagy jelenlegi tulajdonosát, láthatod, a személyes énmárka építés vs. eladásösztönzés is 30-70% vagy 40-60% körül mozog.

Összefoglalva: határozd meg az üzleti céljaidat!

2. Készítsd el a funnelt!

Ahogy egy vállalkozást, úgy az értékesítési piramist is tudatosan kell felépíteni. Erről röviden annyit, hogy először meg kell határoznod, milyen sales stádiumok vannak és oda hogyan csatornázod be a látogatókat, hogy aztán az ügyfeleiddé váljanak.

Persze ha semmi kedved egyedül tesztelni, vajon beválik-e, amit kitaláltál, nyugodtan keress meg minket Arról, hogy miképp segítünk Neked, itt találsz egy rövid bemutatót!

Összefoglalva: akár marketing szakértő bevonásával, de alkoss egy jól felépített funnelt! (A következő pont pedig tényleg az lesz, amire legjobban vártál )

3. Mik a Te konverzióid?

Eddigre eljutottál oda, hogy az egyes funnel szakaszokat kialakítottad, szóval már releváns konverziókat tudunk hozzájuk rendelni. Ez a legizgalmasabb része Egy kis ismétlés: a konverzió lényege, hogy az üzleti céloknak megfelelően minél több látogatót tegyünk vásárlóvá, illetve hogy minél több értékes cselekvést hajtson végre az oldalunkon.

A konverziókat hivatalosan két (de mindjárt mutatjuk, hogy van egy +1) típusba soroljuk: makrokonverzió és mikrokonverzió.

A makrokonverzió az a forró konverzió, ami magas elköteleződéssel jár, a mikrokonverzió pedig a kisebb, de értékes momentumokat jelöli.

A formkitöltés (akár szolgáltatás megrendeléseként), hívás, és vásárlás (purchase) makrokonverzió. Mikrokonverziónak számít a Kapcsolat oldal megtekintése (hacsak nem ez a fő konverziónk), egy landoló megtekintése, vagy bármely oldal látogatása.

Ha webshopot üzemeltetsz, most lehet, hogy hiányérzeted van: a kosárhoz adásról (add to cart – atc) még nem esett szó – ami azért is van így, mert speciálisan kell kezelni és nálunk is ügyfelenként változik, kinek melyik kategóriába esik. A csapatunk egyetért abban,

  • hogy ha sok vásárlásod van, mikrokonverziónak számíthatod,
  • de ha havonta csak 3-4 darab megrendelés érkezik kicsi a konverziós értékkel, akkor az atc-t makrokonverziónak is beemelheted a purchase konverzió mellé.

Fontos! Figyelj arra, ha a konverzió optimalizáláskor elkezd feljönni a vásárlások száma és havi 30 összejön, akkor egy idő után vedd ki a konverziók közül.

A harmadik, +1 kategóriába tartoznak az ún. “szürke zónás” konverziók. Ezeket marketingese, ügynöksége válogatja, hogy ki minek számolja, pont azért, mert nem lehet egyértelműen ráolvasni egyik vagy másik kategóriát. Ezek lehetnek például:

  • ingyenes tartalomajánlatok, ebookok, tudásanyagok stb. letöltései
  • hírlevélre feliratkozások
  • weblapra regisztrálások
  • szerencsekerék pörgetések, majd az email cím megadásai
  • videók megnézései
  • hozzászólások.

Összefoglalva: megvannak a célok, megvan a funnel, pattintsd hozzá a fenti lehetőséget!

Jó tanács: az alapoktól érdemes indulni, tehát válaszd ki a makrokonverziódat és utána tedd hozzá a mikrókat – ha szükséges!

5. Hogyan mérd és optimalizáld a konverziókat?

A konverziók mérését még akkor is érdemes beállítani, ha éppen nem hirdetsz – ugyanis ezért a jövőbeni éned biztos vállon fog veregetni! Bármikor szükség lehet az adatokra és bármilyen konverzió optimalizáláskor jól fog jönni.

A konverziók méréséhez be kell állítanod az alábbi rendszereket:

  • Google Analytics 4,
  • ha hirdetsz, akkor Facebook Hirdetéskezelő (Facebook Ads), Google Ads, és nagyon ajánljuk a Google Tag Managert, a Search Console-t,
  • ha webshop vagy, a Merchant Centert is.

Ha beállítottad őket, fontos figyelned arra, hogyan alakítod ki a kampánystruktúrádat. Például érdemes forgalomterelő kampányokat futtatnod a konverziós kampányok mellett, de ezeknek más lesz a konverziós céljuk, hiszen az egyik csak tereli a forgalmat a weboldaladra, míg a másik a vásárlásokra vagy a kosárba helyezésekre fókuszál.

  • Itt találsz részletes segítséget arról, hogyan tudod Facebookon nyomon követni a konverziókat
  • Itt arról, mire figyelj a pixelnél
  • Itt írtunk a Google Ads licitálási stratégiáiról
  • Itt arról, hogyan lesznek sikeresek a hirdetéseid

Összefoglalva: akár marketing szakértő bevonásával, de állítsd be jó a konverziós méréseket, kösd be és össze a rendszereket!

Összefoglalva: konverzió = bevétel

Végső soron a konverzió arról szól, hogy az online látogatókat ügyfeleiddé és támogatóiddá alakítsd. Az ezzel kapcsolatos kihívások és lehetőségek megragadásához célszerű folyamatosan figyelni és mérni a konverziós arányokat, az eredmények alapján a konverziókat optimalizálni és finomítani az online marketing stratégiánkat.

Abban, hogy vállalkozásod konverziós rátáját profi módon tudd beállítani és nyomon követni, Google tanúsítvánnyal rendelkező csapatunk szívesen segít

Keress minket bizalommal!

Ha nem csak égetnéd a pénzt hirdetésekkel...

Hasonló bejegyzések