A konverzió jelentéséről érthetően
Hol a helye az online marketingben?
Mi az a konverzió?
Kezdjük is a legelején! Dióhéjban a konverzió jelentéséről: ha a látogatók konvertálnak az oldaladon, az azt jelenti, hogy bizalmat szavaztak Neked és például vásároltak, megadták az email címüket, kosárba rakták a terméked. A konverzió marketing szaknyelvi jelentése az, hogy a weboldalon járó felhasználók elvégeznek bizonyos műveleteket, amelyeket a vállalkozás valamilyen szempontból értékesnek minősített.
Ahhoz, hogy kitaláld, Neked melyik konverzió lesz jó, melyiket mikor érdemes beállítani, mire figyelj, a következő lépésekkel segítünk!
1. Mik a vállalkozásod üzleti céljai?
Kérdezhetnéd, hogy miért fontosak az üzleti célok, mikor a konverzió szó jelentését akarod megtudni? Ahhoz, hogy ki tudd választani, melyik konverziót használd, először tisztázd le az üzleti céljaidat, mivel lennél elégedett:
- Csak eladni szeretnél?
- Vagy az énmárka felépítése is fontos?
Az utóbbi akkor jöhet szóba, ha nemcsak értékesítenél, de a socialt is építenéd, szeretnéd, ha megismernének téged vagy a cégedet. Például a nagy autómárkák előszeretettel készítenek (főleg az USA-ban) figyelemfelkeltő billboard vagy online imázsvideóba ágyazott reklámokat az új kocsiknak. Itthon a Coca Cola juthat eszünkbe: még ha korábban volt is egy-egy új íznek reklámja, az utóbbi években inkább márkaépítés zajlik a cégnél.
Az is vízválasztó lehet, hogy szolgáltató vagy, vagy webshopot üzemeltetsz. Miért? Nem ugyanazok a szempontok lesznek fontosak, de még webshop és webshop között is van különbség. Persze itt is elmosódnak már a határok a social media miatt, hiszen ha megnézed a magyar Szafi Free és Reform márka alapítóját vagy jelenlegi tulajdonosát, láthatod, a személyes énmárka építés vs. eladásösztönzés is 30-70% vagy 40-60% körül mozog.
Összefoglalva: határozd meg az üzleti céljaidat!
2. Készítsd el a funnelt!
Ahogy egy vállalkozást, úgy az értékesítési piramist is tudatosan kell felépíteni. Erről röviden annyit, hogy először meg kell határoznod, milyen sales stádiumok vannak és oda hogyan csatornázod be a látogatókat, hogy aztán az ügyfeleiddé váljanak.
- Magáról az értékesítési piramisról itt olvashatsz kollégáink tollából
- Ha az első sales funneled rakod össze, itt találod jótanácsainkat
- Ha részletesen akarsz róla olvasni, itt találsz hozzá lépésről lépésre segítséget
Persze ha semmi kedved egyedül tesztelni, vajon beválik-e, amit kitaláltál, nyugodtan keress meg minket 🙂 Arról, hogy miképp segítünk Neked, itt találsz egy rövid bemutatót!
Összefoglalva: akár marketing szakértő bevonásával, de alkoss egy jól felépített funnelt! (A következő pont pedig tényleg az lesz, amire legjobban vártál 🥁)

3. Mik a Te konverzióid?
Eddigre eljutottál oda, hogy az egyes funnel szakaszokat kialakítottad, szóval már releváns konverziókat tudunk hozzájuk rendelni. Ez a legizgalmasabb része 🤩 Egy kis ismétlés: a konverzió lényege, hogy az üzleti céloknak megfelelően minél több látogatót tegyünk vásárlóvá, illetve hogy minél több értékes cselekvést hajtson végre az oldalunkon.
A konverziókat hivatalosan két (de mindjárt mutatjuk, hogy van egy +1) típusba soroljuk: makrokonverzió és mikrokonverzió.
A makrokonverzió az a forró konverzió, ami magas elköteleződéssel jár, a mikrokonverzió pedig a kisebb, de értékes momentumokat jelöli.
A formkitöltés (akár szolgáltatás megrendeléseként), hívás, és vásárlás (purchase) makrokonverzió. Mikrokonverziónak számít a Kapcsolat oldal megtekintése (hacsak nem ez a fő konverziónk), egy landoló megtekintése, vagy bármely oldal látogatása.
Ha webshopot üzemeltetsz, most lehet, hogy hiányérzeted van: a kosárhoz adásról (add to cart - atc) még nem esett szó - ami azért is van így, mert speciálisan kell kezelni és nálunk is ügyfelenként változik, kinek melyik kategóriába esik. A csapatunk egyetért abban,
- hogy ha sok vásárlásod van, mikrokonverziónak számíthatod,
- de ha havonta csak 3-4 darab megrendelés érkezik kicsi a konverziós értékkel, akkor az atc-t makrokonverziónak is beemelheted a purchase konverzió mellé.
Fontos! Figyelj arra, ha a konverzió optimalizáláskor elkezd feljönni a vásárlások száma és havi 30 összejön, akkor egy idő után vedd ki a konverziók közül.
A harmadik, +1 kategóriába tartoznak az ún. “szürke zónás” konverziók. Ezeket marketingese, ügynöksége válogatja, hogy ki minek számolja, pont azért, mert nem lehet egyértelműen ráolvasni egyik vagy másik kategóriát. Ezek lehetnek például:
- ingyenes tartalomajánlatok, ebookok, tudásanyagok stb. letöltései
- hírlevélre feliratkozások
- weblapra regisztrálások
- szerencsekerék pörgetések, majd az email cím megadásai
- videók megnézései
- hozzászólások.
Összefoglalva: megvannak a célok, megvan a funnel, pattintsd hozzá a fenti lehetőséget!
🔔 Jó tanács: az alapoktól érdemes indulni, tehát válaszd ki a makrokonverziódat és utána tedd hozzá a mikrókat - ha szükséges!

5. Hogyan mérd és optimalizáld a konverziókat?
A konverziók mérését még akkor is érdemes beállítani, ha éppen nem hirdetsz - ugyanis ezért a jövőbeni éned biztos vállon fog veregetni! Bármikor szükség lehet az adatokra és bármilyen konverzió optimalizáláskor jól fog jönni.
A konverziók méréséhez be kell állítanod az alábbi rendszereket:
- Google Analytics 4,
- ha hirdetsz, akkor Facebook Hirdetéskezelő (Facebook Ads), Google Ads, és nagyon ajánljuk a Google Tag Managert, a Search Console-t,
- ha webshop vagy, a Merchant Centert is.
Ha beállítottad őket, fontos figyelned arra, hogyan alakítod ki a kampánystruktúrádat. Például érdemes forgalomterelő kampányokat futtatnod a konverziós kampányok mellett, de ezeknek más lesz a konverziós céljuk, hiszen az egyik csak tereli a forgalmat a weboldaladra, míg a másik a vásárlásokra vagy a kosárba helyezésekre fókuszál.
- Itt találsz részletes segítséget arról, hogyan tudod Facebookon nyomon követni a konverziókat
- Itt arról, mire figyelj a pixelnél
- Itt írtunk a Google Ads licitálási stratégiáiról
- Itt arról, hogyan lesznek sikeresek a hirdetéseid
Összefoglalva: akár marketing szakértő bevonásával, de állítsd be jó a konverziós méréseket, kösd be és össze a rendszereket!
Összefoglalva: konverzió = bevétel
Végső soron a konverzió arról szól, hogy az online látogatókat ügyfeleiddé és támogatóiddá alakítsd. Az ezzel kapcsolatos kihívások és lehetőségek megragadásához célszerű folyamatosan figyelni és mérni a konverziós arányokat, az eredmények alapján a konverziókat optimalizálni és finomítani az online marketing stratégiánkat.
Abban, hogy vállalkozásod konverziós rátáját profi módon tudd beállítani és nyomon követni, Google tanúsítvánnyal rendelkező csapatunk szívesen segít 🙂
Keress minket bizalommal!